Gå til innhold

Hvorfor er egentlig barseltiden så lang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg innser jo at vi alle er ulike og at hver barseltid er ulik, men den er likevel satt til 6 uker. Jeg har født 4 barn hvorav minste nå er 5 uker gammel i dag og eldste blir 7 år om 3 uker, men jeg har aldri følt meg som en barselkvinne i hele 6 uker med noen av dem.

For min del har formen vært grei nok etter fødsel 1, og veldig god etter de tre andre fødslene rett etterpå, og 1-2 uker etterpå har det meste vært på plass igjen for min del. Da tenker jeg på å føle meg som meg selv igjen etter svangerskapet, bare litt mer kvapsete rundt magen, med melk i brystene og mer trøtt ;-) Da har jeg kunnet gå lange trilleturer, løfte de andre barna igjen, gjøre husarbeid osv. I det hele tatt fungere som normalt. Har følt for å begynne å trene igjen i 3 uker nå, men så "skal" man jo absolutt vente til barnseltiden er over først og jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor? Noen som vet og kan forklare? Greit nok at magemuskelene ikke har gått sammen igjen og sit-ups dermed utgår, men hvorfor bør man ikke trene vekter, diverse apperater osv før etter 6 uker? Hvorfor skal man ta det så med ro og være "svak" i akkurat 6 ukers tid om man føler seg i tipp-topp form etter 1-2 uker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser veldig godt hva du sier, jeg var tilbake i super form etter 1 ukes tid denne gangen(2 uker med førstemann) og begynte å trene etter 3 uker. Løftet eldstemann og vasket hus omtrent fra jeg kom hjem fra sykehuset. Føler meg absolutt ikke svak eller som noen "barselkvinne" nå mer. Lille er 6 uker i dag så da er vel den tiden over og takk og lov for det! Meeen greia er vel at de skal dra alle over en kam, for noen bruker jo 6 uker på å komme seg(eller mer):)

Skrevet

Enig med deg. Skjønner det ikke jeg heller. Jeg var i strålende form allerede en uke etter fødsel, og min fødsel endte med keisersnitt. Jeg så derfor for meg at jeg kom til å bruke mye lengre tid på å komme meg.

Min lille er 5 uker nå, og jeg skulle mer enn gjerne begynt for fullt med trening igjen, men får vel holde meg til trilleturer enn så lenge...

Skrevet

Selv om du føler deg helt fin så har faktisk ikke kroppen din kommet seg helt før etter 6 uker. Det er så lang tid det tar for f.eks. livmoren å trekke seg helt sammen igjen, for magemusklene å gå sammen og for mange varer jo renselsen såpass lenge også. Det handler jo ikke om form, men om hvordan kroppen er etter et svangerskap.

Selv har jeg født bare en gang, men for min del var de første 6 ukene grusomme rent fysisk sett pga en veldig tøff fødsel. Jeg var faktisk ikke meg selv igjen før etter nærmere 3 mnd. Det betyr ikke at jeg følte meg svak eller at jeg bare holdt meg i ro hele dagen, jeg gjorde som jeg pleier, men jeg var likevel tydelig preget av problemene etter fødselen. Jeg var jo likevel ikke barselkvinne mer enn de første seks ukene, selv om problemene ikke bare sluttet straks den magiske datoen var passert, akkurat som at du fremdeles teknisk sett er barselkvinne selv om du for lengst har følt deg helt som før. Det er kun en definisjon, som ikke går på hvordan man føler seg, men på hvor lang tid kroppen trenger for å normalisere seg etter et svangerskap.

Skrevet

Jeg vet ikke, men jeg trengte virkelig de seks ukene å komme meg på. Med store ammeproblemer, en baby som ikke sov og ikke fikk nok mat. Var også utrolig sliten etter en veldig tøff fødsel. Men tror at man helt sikkert bare kan lytte til kroppen sin. :)

Skrevet

Takk, der svarte du litt på det jeg lurte på :-)

Er jo trøtt og sånt, og blir fort svimmel, men ellers føler jeg meg normal, så var litt det jeg undret over. Om kroppen likevel ikke var helt normal igjen. Jeg har hatt det veldig tungt i svangerskapene, i hvertfall de siste tre, så da føles det kanskje så mye bedre etterpå uansett også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...