Gå til innhold

UL????? Hæ??

IZ<3Marcus<3Leonora<3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at alle snakker om UL... Er ikke det i uke 17 da?? Betaler dere selv eller sender legen dere for å sjekke for langt dere er på vei... Skjønner ikke noe jeg....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er forskjellig, noen betaler selv fordi de ikke ønsker å vente, andre har UL pga komplikasjoner osv.

Selv har jeg en gynekolog som har innvendig UL apparat, så hun gjør UL når jeg skal på svangerskapskontroll.

Skrevet

En del blir sendt på ul grunnet blødninger/smerter. Noen får tidlig ul grunnet komplikasjoner tidligere eller at de har mistet flere ganger.

En del bestiller privat ul selv.

Personlig mener jeg at det burde være 2 ul i svangerskapet. (vanlig mange andre land) En rundt uke 11-12 i tillegg til den vi nå har. Dersom det viser deg å være misdannelser eller "feil" som ikke er forenlig med liv, synes jeg det er sykt at man skal gå opptil uke 20 (noen får ord.ul så sent) for så å måtte føde ut et ikke levedyktig forster. Større påkjenning både fysisk og spykisk.

Selv har jegg de siste gangene bestilt selv rundt uke 12. Både for å se at alt er greit og fordi jeg da tidligere mistet i uke 13 og ønsket å roe nervene. Nå mistet jeg jo i uke 14 sist, så ul i seg selv garanterer jo ikke for at alt er bra selv om det ser slik ut.

Ellers er det ingen grunn til å ta ul egentlig før den ord. dersom alt går som det skal.

Blir fulgt opp med ul jevnlig nå, grunnet en del komplikasjoner sist. Greit nok det, men blir likevel bare de øyeblikkene med "trygghet" da man ikke vet hva som kan skje dagen etter likevel.

Skrevet

Jeg har bestilt time på VOlvat for å ta UL når jeg er 8 fullgåtte uker. Dette er fordi jeg vil se om hjertet slår. Hvis man har påvist hjerteslag i uker 8 er det 95% sjanse for at det ikke ender i spontanabort.

Rett og slett bare for å berolige meg selv. Tenker så mye og syns det er lenge å vente til uke 16-18 med å se liv :)

Dette betaler jeg for selv. Koster 1040 kr på Volvat tror jeg.

Skrevet

Jeg får tidlig ultralyd uke 6 og 8 (disse for å se at det er liv og time henvisninger til riksen..) Og oppfølgningsultralyder i uke 12, 14 og deretter i uke 17 om alt ser bra ut på fostervannsprøven... Skulle veldig gjerne sluppet disse ultralydene og fostervannsprøven, da grunnen til at jeg har de ikke er den koseligste. Men veldig betryggende og greit at de følger så godt opp når jeg har et handikappet barn fra tidligere.

Det kan være så magne grunner til tidlige og ekstra ultralyder, noen får det fordi legen de går til har apparatet, noen velger å ta det for sin egen del og andre igjen gjør det for å være mest mulig sikret at det kommende barnet er friskt.

Skrevet

oki=) takk for svar.. tror jeg skal klare og holde meg til den vanlige. Regner med at jeg får en del oppfølging. Gjorde det sist. Hadde streptokokk b i urinblæra. Så blir nok passa godt på denne gangen også tror jeg=)=)=)

Skrevet

Hiver meg på med spørsmål.. :P

Hvor mye ser man i uke 12-14 da? Og hvor bestiller man privat ul? Hos en GU, eller hos andre? Aner ikke om det er privat klinikk her jeg bor, og er ingenting som sier at jeg får ul før uke 17 egentlig.. (egentlig litt bra, men vil jo gjerne se at alt er iorden)

Skrevet

Det er mange private klinikker eller gynekologer som har privat praksis, der kan man bestille time uten henvisning fra lege. Spørs hvor du bor da om det er noe i din nærhet.

Jeg selv var på ultralyd i dag, 11+6 og så en aktiv liten tass. Da ser du hele kroppen med hode, armer, ben, ryggen, fingrene osv osv. Også hjernehalvdelene, hjertet som slår. Noen kan også tro de ser kjønn så tidlig hvis barnet ligger riktig. Her trodde de det var en gutt, men absolutt ikke sikker.

Det er en kjempe herlig opplevelse hvor du ser hele barnet på et bildet. Ofte på ultralyd senere må man dele opp i flere bilder da barnet er for stort til å vise alt på et bildet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...