Gå til innhold

Hvor lenge lar dere babyen sitte i bilstol om gangen, og hvor gammel er babyen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har begynt å reise litt på hytta, en biltur som er nesten 3 timer. Til nå har vi stoppa hver time slik at ikke lillemor sitter for lenge om gangen og hun er 2 mnd. Men lurer på om vi kanskje kunne drøye det til 1 1/2 time snart. Hva gjør dere?

Fortsetter under...

Skrevet

Vi bor ca 1,5 time fra ting som sykehus, familie, kjøpesenter osv, så det sier seg jo selv da at vesla har måtte sitte lenge i bilstolen innimellom. Hun er 5 uker og har hatt seg 3 "byturer" (altså 3 timer tilsammen på en dag) + turen hjem fra sykehuset når hun var 3 dager gammel. Så langt har vi ikke kunnet kjøre i strekk fordi hun våkner og gråter. Da stopper vi og tar en pause, hun får litt melk osv og så kjører videre. De andre kunne vi kjøre i strekk med når de var små, så det er ulikt. De kan sitte ganske lenge så lenge de bare sover. Jeg var på en 45 times kjøretur med minstegutten da han var 2 mnd, og da kjørte vi 3 timer i strekk før vi stoppet uten at han våknet en gang.

La babyen avgjøre hva som er greit og ikke greit, de gir beskjed selv når de ikke lenger trives :-)

Skrevet

Med begge mine (en på 8 år og en på 11 mnd) har vi gått lange kjøreturer. I juni, da babyen var 8 mnd, var vi på en tur som tok 6 dager, og da stoppet vi ca hver 3. time. Gikk helt greit, det.

Søsteren min flyttet med sin 2 uker gammel baby i juli litt over 2000 km, og da brukte de 4 dager å kjøre. Stoppet ca hver 3. time for å la lillegutten strekke seg og amme (men han tok også flaske, så ikke alltid han hadde lyst å amme). Søsteren min er fysioterapeut og kanskje litt strengere enn meg når det gjelder dette, men det gikk greit med alle babyene våres.

Tror du skal høre litt etter hva babyen din trenger. Kan godt hende hun sover hele veien og da er det ikke vits å stoppe og ta henne ut av bilsete, mener nå jeg. Men du må også gjøre det som føles riktig for DEG. :-)

God tur!

Skrevet

Da har vi tatt ganske ofte pauser, vi da.

Jeg er også utdannet fysioterapeut, men sånne ting lærte vi ikke noe om på studiet... Hun sover stort sett når vi har begynt å kjøre og sover ofte hele turen. Vi har et sete som hvor man kan legge ned ryggen når vi har pause, og vi har ofte gjort det i stede for å ta henne ut av det.

Skrevet

Det nyeste gravidbladet har en god artikkel om nettopp dette! :)

Sitat;

-Det er en myte at nyfødte tar skade av å sitte i bilbarnesete. Det er ingen indikasjoner på at det er skadelig for ryggen med dagens seter, sier Kristin Øyen (Trygg Trafikk)

Trygg Trafikk anbefaler at barn tas ut av setet annenhver time for å få en pause. Men hvis barnet sover, er det ingen grunn til å vekke det for å ta det ut av setet.

Overlege Tor Einar Calisch ved Barneintensiven på Ullevål universitetssykehus støtter Trygg TRafikk, og påpeker at de bilbarnesetene som er på markedet i dag, har en vinkel som er tilrettelagt for ryggen.

-Men jeg anbefaler at setet bare brukes i bil, og ikke ellers, sier han.

Boxette anbefales kun for premature barn.

Annonse

Skrevet

Så flott at noen endelig sier noe konkret om dette. Tusen takk panterjenta!

Skrevet

Null problem! :D Syns det var så interessant å lese dette selv, for har tidligere lest noe inne på forum her om at nyfødte kun skal sitte ti minutter av gangen for så å gradvis øke til en halv time, og hvertfall ikke ta lengre turer enn en time. Vi har lang reisevei fra sykehuset så jeg så jo for meg at vi aldri skulle komme oss hjem! hehe...

Godt å få en artikkel som sier det er helt ok å la de sitte i stolen! :D

Skrevet

Ja, jeg har også lest mye her om inne om dette og sett at mange skrev en halv time. Lillemor er nesten alltid fornøyd når hun sitter i stolen sin så det er godt å høre noen fagpersoner uttale seg. Da blir man litt tryggere.

Skrevet

Det er ikke noe problem å dra på lange bilturer med små babyer. BIlstolene er godt utformet og en baby sier i fra hvis den er misfornøyd. Vi kjørte til familien (8 timer hver vei) da gutten vår var 4 mnd. Ikke noe problem. Han sov det meste av veien og satt litt og pludret innimellom. Sa i fra når han ville ha mat og var ellers fornøyd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...