Helverine Skrevet 17. september 2009 #1 Skrevet 17. september 2009 Er i en vanskelig situasjon på jobben, som har pågått i noen mnd. Jeg har nå fått innkalling til et drøftingsmøte. Det er i forkant av en evt oppsigelse. Er det noen som har vært i et slikt møte som kan fortelle meg litt om hva jeg kan vente meg? Bakgrunnen for dette er at det har vært tyveri hos oss. Jeg er mistenkt for å ha gjort dette, noe jeg naturligvis ikke har....men det kan jeg ikke bevise. Det er en politisak nå, men ting tar tid, så dette drar ut.... I ventetiden ønsker da visstnok arb.giver å si meg opp. Kan noen dele erfaringer med meg? Jeg er veldig bekymret for permisjonstiden....er 10 uker gravid. De vet ikke dette på jobb enda.
Gemini77 Skrevet 17. september 2009 #2 Skrevet 17. september 2009 Høres ut som en forferdelig situasjon, og jeg kan ikke svare deg annet enn at man er suskyldig til det motsatte er bevist. Ikke skyldig til man har bevist at man er uskyldig. Så det er som må evt bevise at det var deg som stjal og ikke at du må bevise at du IKKE gjorde det. Lykke til! Håper det ordner seg for deg!
Helverine Skrevet 17. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 17. september 2009 Ja, og det er politiet sin jobb. Skjønner ikke hvorfor de kan si meg opp når ingenting er avklart fra politiet sin kant enda. De har masse å gjøre, og slike saker er vel ikke topp pri hos dem akkurat. Huff, føler at dette ikke er sunt for barnet....er redd jeg skal miste mitt oppi alt det vonde Tusen takk for svar!
Snilla med 3 skatter :-) Skrevet 17. september 2009 #4 Skrevet 17. september 2009 Jeg kan ikke si det for sikket, men mener at du skal bli permitert i denne perioden oppklaringen av tyveriet er under etterforskning. Hvis du er kalt inn på møte alene, så har du krav på å ha med deg en person inn på møte, mener dette skal være verneombudet. Men ta gjerne kontakt med arb.tilsynet. Sill dem spørsmål som du lurer på, de kan hjepe deg med svar. Slenger meg også på det Gemini77 skriver:man er suskyldig til det motsatte er bevist. Ikke skyldig til man har bevist at man er uskyldig. Lykke til,
Gjest Skrevet 17. september 2009 #5 Skrevet 17. september 2009 De kan nok, dessverre, permittere deg (med eller uten lønn) til saken er oppklart. Er du organisert? Om du er det så vil jeg anbefale deg å ta kontakt med din tillitsvalgt eller andre i din organisasjon som kan hjelpe deg.
Bøtteknott Skrevet 17. september 2009 #6 Skrevet 17. september 2009 Vi har akkurat snakket om dette på jobben nå, og skal innkalle 2 stykker til dette møtet. (som i første omgang er et uformelt møtet) Vet ikke helt hva du kan forvente deg, da dette helt sikkert er veldig individuelt fra arb.plass til arb.plass. Men vi skal i hvert fall kun snakke om situasjonen i firmaet, hva som skjer økonimisk og hva vi har tenkt å gjøre fremover. Så vil disse to få mulighet til å ta kontakt med en eventuell fagforening som skal være med på neste møtet. (som blir det formelle møtet) Der vil de bli informert om at de kanskje eller mest sannsynlig vil miste jobben. Og de vil motta oppsigelsen kort tid etter. Når det gjelder tyveriet, kan de ikke gi deg sparken p.g.a. en mistanke. Men de kan jo skylde på finanskrise og økonomiske grunner, nedbemanning osv.. Og du er som Gemini sier uskyldig til det motsatte er bevist. Men det er ikke sikkert at arb.giveren din bryr seg om det. Men du har i hvert fall mange rettigheter som arb.taker også, og hvis dette er en liten bedrift er sjansen stor for at de ikke overholder dette. Lykke til.
Helverine Skrevet 17. september 2009 Forfatter #7 Skrevet 17. september 2009 Jeg jobber som Sykepleier på et offentlig sykehus. Er organisert, og hovedtillitsvalgt er på banen. Skal være med meg på dette møtet. Jeg synes det er helt forferdelig. Kan ikke fatte og begripe at dette skjer meg. Er veldig glad i jobben min og kollegaene mine, så jeg håper bare jeg våkner at av det er et mareritt snart....
1881 Skrevet 17. september 2009 #8 Skrevet 17. september 2009 Ta med deg tillitsvalgt og gjerne også en representant fra arbeidsmiljøtilsynet. Høres ut som en forferdelig situasjon. håper det ordner seg.
Bøtteknott Skrevet 17. september 2009 #9 Skrevet 17. september 2009 Godt å høre at du er organisert. Da er du i hvert fall sikker på at dine rettigheter blir ivaretatt. Og skjønner at dette er en grusom situasjon, og at du gruer deg. Er det lenge til dette møtet, da? Håper det ordner seg for deg, og det føles enda viktigere nå som du er gravid. Ta en dag av gangen, dette går så bra så.
Helverine Skrevet 17. september 2009 Forfatter #10 Skrevet 17. september 2009 Takk for støtten. Møtet er over helgen. Jeg er ikke så sikker på at det går bra. Det har tatt helt av siden det startet. Hadde aldri drømt om at det skulle gå så langt.... Synes det er kjempevanskelig og leit. I tillegg er jeg forbanna. Det burde ikke være mulig at slik kunne skje. Må finne på noe annet å jobbe med videre..... Tips mottas med takk
1881 Skrevet 17. september 2009 #11 Skrevet 17. september 2009 Kan jeg spørre deg hva dette dreier seg om? Medikamenttyveri? Er du på jobb nå, eller sykemeldt? jeg ville nok sykemeldt meg mens denne saken pågår også siden du er gravid. Hvordan fikk de misstanke til at det var deg som evnt var skyld i tyveri? Du svarer om du har lyst, har den største medfølelse for at dette er veldig vanskelig.
NormaJean Skrevet 17. september 2009 #12 Skrevet 17. september 2009 jeg er også sykepleier, så tipper at du har blitt beskyldt for å stjele medisiner? A eller B preparater? Så bra at du får hjelp av hovedtillitsvalgt. Det er viktig å bruke fagforbundet her. Slike beskyldninger er svært alvorlige og bør jo undersøkes, men det er viktig at du får ivaretatt dine rettigheter.Du har rett på å vite nøyaktig hvorfor du er mistenkt, hvilke grunnlag de har lagt beskyldningene sine på og hva slags "beviser" de har i saken Hvorfor tror du at nettop DU er mistenkt? På en av mine gamle avdelinger var det en sykepleier som stjal ketorax og annet, det gikk så langt at hun forsynte seg av ketorax på jobben, blei funnet bevisstløs på et tomt pasient rom. Selv om det var helt opplagt henne som hadde gjort det så var det ikke slikt at hun bare fikk sparken og sånn. Tror hun ble sykmeldt og så sa opp etterhvert selv. Uansett, det er viktig at du samarbeider, vær tydelig på at du ønsker å gjøre det du kan for å oppklare dette her, sammtidig som du må bare bedyre din uskyld. Hvis det er slik at du er beskyldt for å stjele A eller B preparater så kanskje du kan tilby urinprøve på frivillig basis? Og samtidig informere at du er gravid? Og en siste ting, dette er kanskje ikke helt "riktig", men hvis det er slik at du står i fare for å miste jobben din, så husk at hvis man blir sykmelt før oppsigelses datoen (altså siste dag av arbeidet) så har du full rett på sykepenger. Og den psykiske belastningen det er å bli beskyldt for noe man ikke har gjort (nå velger jeg å tro på deg når du sier du er uskyldig) er ganske heftig, sikkert grunnlag for sykemelding. Syns du skal dra til fastlegen din i morgen og ta en prat, forklar situasjonene og spør om råd-
Stratos med 3 barn Skrevet 17. september 2009 #13 Skrevet 17. september 2009 De kan da ikke si deg opp!? Permitere deg muligens i påvente av politiets etterforskning, men ikke si deg opp
Helverine Skrevet 17. september 2009 Forfatter #14 Skrevet 17. september 2009 Det er B-preparater. Det er et team på sykehuset som har etterforsket dette over tid. Da de ikke klarte å finne ut av hvem det var, sendte de saken med all dokumentasjon over til politiet. Politiet har nå brukt snart 3 mnd på å komme noen vei, dvs avgjøre om det blir etterforskning eller ikke. Grusomt å gå slik å vente. Helt uutholdelig Jeg er mistenkt fordi jeg har vært på alle vaktene det er tatt (telt i forkant og etterkant av vakt) samt at jeg har vært i medisinskapet innenfor det aktuelle tidsrommet. De har ingen bevis. Det vil de heller ikke få, i alle fall ikke som kan rettes mot meg. Jeg er sykemeldt, har vært det i flere uker nå. Jeg vet at de ikke kan si meg opp pga at jeg er sykemeldt, men tro du meg, de finner sikkert et smutthull som gjør at oppsigelsen blir kjent gyldig. Jeg er skikkelig deppa, og gravid. Graviditeten er vi glade for, så det er lyspunktet mitt midt oppi alt dette her. Har ikke fortalt til jobben at jeg er gravid, da jeg er 10 uker. Tenkte å vente litt. Har en flott psykiater som sykemelder meg. Jeg tenkte å informere henne om graviditeten nå. Hun er enestående oppi alt dette. Har trodd på meg hele veien, og det har betydd enormt mye. Fastlegen er også informert, men jeg har ikke hatt noe kontakt med han i denne tiden. Må snart til sjekk hos han pga graviditeten da, så da blir det vel naturligvis prat om det. Så NormaJean, hvis jeg blir sykemeldt fortsatt, så kan de ikke si meg opp? Eller har jeg krav på permisjonspenger selv om jeg er sagt opp men fortsatt er sykemeldt? Jeg har aldri forestilt meg at noe slik kunne skje, så er ikke inne i regler og rettigheter i fht det der....
....mammatilto... :))) Skrevet 17. september 2009 #15 Skrevet 17. september 2009 Uff noe så forfedrelig .. Håper det ordner seg for deg. Ønsker deg lykketil og jeg også synest du skal gå og sykmelde deg både får dine egendel og barnet sin del. Dette er jo en veldig psykisk påkjenning for kroppen. Lykketil;) Klem
Helverine Skrevet 17. september 2009 Forfatter #16 Skrevet 17. september 2009 Takk! Jeg er sykemeldt. Har vært til tidlig ultralyd også, fordi jeg har vært under sterkt psykisk press under hele svangerskapet hittil. Alt var i orden. Det er godt noe er det.
NormaJean Skrevet 17. september 2009 #17 Skrevet 17. september 2009 men hvorfor er nettopp DU er den mistenkte? hva er grunnen til det?
Helverine Skrevet 17. september 2009 Forfatter #18 Skrevet 17. september 2009 Jeg skrev det i svaret til deg litt lengre oppe på siden
Fire småtroll Skrevet 17. september 2009 #19 Skrevet 17. september 2009 Ville bare gi deg litt medfølelse, forferdelig å bli mistenkt for noe sånt hvis man er uskyldig.. Du har forresten krav på permisjonspenger av sykepengene, så om du går sykemeldt hele svangerskapet får du foreldrepenger som vanlig. Lykke til!
Helverine Skrevet 17. september 2009 Forfatter #20 Skrevet 17. september 2009 Ja det er sant, men det vil jo ikke gjelde hvis jeg blir sagt opp
Fire småtroll Skrevet 17. september 2009 #21 Skrevet 17. september 2009 Joda, du kan fortsette å gå sykemeldt og få foreldrepenger selv om du er sagt opp. Eneste forskjellen er at du ikke vil ha noen jobb å gå tilbake til etter permisjonen.
Helverine Skrevet 17. september 2009 Forfatter #22 Skrevet 17. september 2009 Foreldrepenger, vil det si det tilsvarende som min mndlønn som arbeidstaker?
Fire småtroll Skrevet 17. september 2009 #23 Skrevet 17. september 2009 Hvis du nå går sykemeldt hele svangerskapet er det sykepengene som legges til grunnlag når foreldrepengene skal beregnes, også velger du selv om du vil ha 80% eller 100% lønn i permisjonen..
Helverine Skrevet 17. september 2009 Forfatter #24 Skrevet 17. september 2009 Har lest litt nå. Blandet litt med engangsstønad nemlig.
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 17. september 2009 #25 Skrevet 17. september 2009 Hva er B preparater?? Hvis du sier at du er gravid, kanskje det vil hjelpe de med å se at det ikke er deg? De færreste vil ta medikamenter når de er gravide.. Nå vet ikke jeg så mye om medisiner og sånt, bortsett fra at man må få spesielle når man er gravid med tanke på fosteret.... Og jeg er åpen for å se begge sider av saken.. Du har vært i medisinskapet og på vakt når dette har skjedd, har noen andre vært på samme vakt som deg da?? Har du vært på UL pga bekymring, eller pga at du ville vite at alt var bra med fosteret?? Utrolig kjedelig å bli mistenkt for noe man ikke har gjort!! =(( Men vil også si en ting som er helt sant; Sannheten kommer fram til slutt... Uansett... Mener ikke å si at jeg ikke tror på deg! Det er feil.. Jeg spør litt fordi jeg lurer på bare! Og det ER sant, sannheten kommer alltid fram.. Bare vent å se, så skal du se det ordner seg for snille piker!=D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå