Gå til innhold

Fillern hvis kontantstøtta forsvinner!

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber deltid nå og har ikke mulighet for å jobbe så mye ekstra fremover pga belastende yrke og fordi jeg har de to andre smårollingene mine hjemme. Jeg har basert permisjonstiden som starter i april på at jeg skal motta kontantstøtte for den minste. Forsvinner den er jeg i alle fall tvunget til å holde den eldste hjemme fra bhg, for da har vi rett og slett ikke råd til å sende henne dit. Jeg som hadde gledet meg til å la henne begynne i bhg og få tid til de to minste hjemme. Jeg føler det er en fastlåst situasjon og har mest lyst til å gråte. Hadde vi visst bedre hadde vi ventet med nr. tre....:( Dette er en ekstra belastning i et allerede hardt prøvet svangerskap. Andre som er frustrert over at kontantstøtte mest sannsynlig forsvinner?

Fortsetter under...

eg gråt den dagen valg resultatene kom....

forsvinner kontantstøtta må vi selge og flytte....med mindre vi finner en anna løsning....

mangen småbarns familier har gjort seg avhengig av ks mangen år frammover...så det er krise om den forsvinner!

Huff dette har virkelig jeg tenkt på også!

Ja, det blir iallefall ikke valgfrihet som SV driver og prater om hvis kontantstøtten forsvinner!!!

Da må jo mange leve på fattiggrensen om man har lyst til å følge opp barna sine dei første viktige årene i deres liv, for selv om det ikke er mange penger så utgjør det mye for oss som ikke har så godt med penger fra før!

Jeg har benyttet meg av kontantstøtten 2 ganger før og har egentlig tenkt det denne gangen også!

Og å sende barna mine i barnehage før dei er 3 år har jeg egenlig ikke lyst til!

Men hvor raskt tror dere den vil forsvinne?

KS har vært veldig viktig for oss med de to første barna, og var det lille økonomiske "puffet" som gjorde det mulig å være hjemme mer med dem i de første viktige årene.

Hadde planlagt det samme opplegget med nr 3, men det går jo ikke nå:(

Det er jo ikke sikkert at den forsvinner over natten.

Senterpartiet har jo også sagt at de ikke er villige til å inngå kompromisser når det gjelder kontaktstøtten. SV og Ap vil fjerne den, men Senterpartiet har sagt at de vil heve kontatstøtten til 5000 for 1 åringer.

Politisk er jeg enig i at den bør fjernes, spesielt med tanke på integrering. Personlig mener jeg at det burde være mulig å få kontantstøtte i hvert fall frem til barnet har rett til barnehageplass, så vi kan jo håpe at det er Senterpartiet som vinner den saken i forhandlingene.

Annonse

HI i her:

Det burde jo være andre grep som vil fungere bedre i integreringssaken enn å fjerne ks? F.eks. gratis barnehage e.l. Det kommer til å bli et samfunn for de rike, friske og sterke hvis denne trenden fortsetter. Vanlige arbeidere vil jo ikke ha råd til flere enn ett barn etter hvert. Valgfrihet kan man i alle fall ikke kalle det hvis ks blir borte. Da må jeg jobbe 100 % f.o.m. den siste blir 9-10 mnd gammel og det er ikke en situasjon jeg ser frem til i så fall. Uff, hele situasjonen gjør meg søvnløs til tider.

Haade den vært et reelt valg, så hadde den vært bra. For oss er den ikke det, vi kan ikke leve av en lønn og så litt over tretusen + barnetrygden. Vi bruker en lønn til og betale regninger med også lever vi av den andre og den blir også brukt til uforusette ting

Annonse

HI her igjen:

Da virker det som om regjeringen har bestemt seg. Ks bare for ettåringer enn så lenge. Dette betyr at fra august 2010 til april 2011 mister vi 3300 kr i mnd, noe som betyr en hel del for oss som har lite fra før av. Dette betyr også at jeg ikke har råd til å ha eldste i bhg og jeg må derfor gå hjemme med en baby og to smårollinger. Hvis vi sparer alt vi får av feriepenger og evt skattepenger så kan det kanskje gå rundt. Dessuten er det usikkert om jeg det er reellt for oss å velge full permisjonstid med 80% lønnsdekning. Da betyr det at jeg må søke meg en 100% stilling fra mini blir 9 mnd, og etter pappapermisjon må mini i bhg 100% fra h?n er 11 mnd HVIS h?n får plass. Hel^¨te!!!

HI: Det svarer seg alltid å velge 10 mnd 100%, men såvidt jeg vet så har alle arbeidstakere krav på inntil et år ubetalt permisjon etter at mammapermen er omme? Jeg jobber i staten, så jeg har det ihvertfall. Jeg har tatt ut 10 mnd 100% med begge mine, pluss et par mnd ulønnet (frem til august og bhgstart). Jeg er nå gravid igjen, og har planlagt 10 mnd + ett år ulønnet (vil ikke si opp, for da mister jeg ansiennitet og pensjonspoeng)

• 3 uker senere...

Men hva skal man leve av om man velger 1 års ulønnet permisjon?? Man får jo ingenting sa. Da bør jo mannen ha et arbeid med lønn tilsvarende 2 lønninger, et fåtall har vel det.. kunne godt tenkt meg et års permisjon etterpå, men det kan jeg ikke tenke meg at det skal gå.

det er rart hvor mye som går ann viss en vil det nok:)

eg er hjemme med 2 barn,vi har nett kjøpt oss hus og min mann har ikke 2 lønninger...

lag et stramt budsjett og hold deg til det:)

kontantstøtta forsvinner og det er veldig trist, vi har kuttet ned mye,vi må bare finne noe mere å kutte ned på:) for å være hjemme med barna er virkelig viktig syntes eg:)

men vi har iallefall ks ut år 2010:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...