Gå til innhold

Regler ved evt flytting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei har hørt noe om at man må ha tillatelse ifra barnefaren vis jeg og barnet skal flytte. Er det noen som vet noe om disse reglene

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bor dere sammen, så mener jeg han må godkjenne at barnet flytter med deg. Jeg er ikke helt sikker her, for jeg har aldri bodd med barnefar:)

Ellers så kan du flytte der du vil, innen landets grenser ved delt foreldreansvar. Og du har hele verden som flytteplass om du har foreldreansvaret alene.

Skrevet

Vi bor ikke sammen, bf har barnet en dag i uken og annen hver helg. Vil det da si at jeg ikke trenger tillatelsen hans for å flytte.

Skrevet

Nei, det trenger du ikke lovmessig sett. Men det er jo det moralske opp i dette da. Samværet vanskeliggjøres som regel av flytting.

Skrevet

Hei.

Det er kommet noen nye regler vedr dette med flytting, se under:

Fast bosted

• Den som barnet bor fast hos kan ta avgjørelser som gjelder vesentlige sider av omsorgen for barnet alene

– om barnet skal være i barnehage

– hvor i landet barnet skal bo

– andre større avgjørelser om dagliglivet, som fritidssysler, skolefritidsordning og lignende.

• Lovforslaget innebærer ingen endring i adgangen til å flytte, men det innføres en varslingsplikt for begge foreldre, slik at foreldrene får tid og anledning til å drøfte hvordan barnet best mulig kan ivaretas. Varslingsplikten gjelder både bostedsforelderen og samværsforelderen.

Har dere felles foreldreansvar så har jo faren mer han skulle sagt i forbindelse med flyttingen enn om du har foreldreansvar alene.

Når det er sagt så har han full anledning til å ytre sin mening, men jeg mener det skal tungtveiende grunner til for at han skal kunne nekte deg å flytte.

Det står mer info om dette på sidene til barne-og likestillingsdepartementet.

Håper det løser seg for deg/dere :-)

Skrevet

Takk for bra svar. Regner med å måtte flytte om to år når jeg er ferdigutdannet. Og barnefaren er fullstendig klar over at jeg må flytte og begynner allerede å true med at jeg må ha hans tillatese vis jeg skal flytte. Men da må jeg ikke det så det var bra.

Skrevet

Lovendringen vedrørende varslingsplikt ved flytting er ennå ikke trådt i kraft, se Barneloven § 37:

§ 37. Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med.

Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet.

Men for barnets del bør far informeres om flytting selv om det ikke er lovpålagt. Foreldreansvaret har ikke noen innvirkning for flytting innenlands, far har ikke mer han skulle sagt, men du kan ikke flytte utenlands. Han kan ikke nekt deg å flytte, men kan i ytterste konsekvens gå til rettssak for å få hovedomsorgen og hindre barnet i å flytte.

Skrevet

Forstår det at jeg ikke kan flytte utenlads. Men når jeg er ferdig utdannet så er det ikke jobb å få her slik at jeg regner med at jeg må flytte til nabo kommunen. Barnefaren blir selvfølgelig informert osv. Men er ikke lenger unna en at de kan treffes like ofte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...