Gjest Skrevet 16. september 2009 #1 Skrevet 16. september 2009 kjenner man noe av denne kontrastveska? kan den være farlig? har angst for å få sånne fremmede ting inn i kroppen.. skal ta røngten og mr i morgen. og jeg gruer meg!! :-/
*Lykkelita*2barnsmor Skrevet 16. september 2009 #2 Skrevet 16. september 2009 Jeg to mr to ganger i sommer. Fikk kontrastvæske begge gangene. Den jeg fikk nå, var det litt lakrisaktig smak på, så det gikk helt greit. Jeg har tidligere fått noe som smakte helt forferdelig. Men farlig er det ikke. Da ville de ikke gitt deg det. Er nok viktig å få gjort det, tenker jeg. Lykke til!
Zitro Skrevet 16. september 2009 #3 Skrevet 16. september 2009 hva skal du ta MR av? Er litt forskjellig måte å få væska på. Jeg får den via kanyle på hånda, tar MR av hodet. Den er kald og du kjenner at den går i blodåra (pga den er kald) Den er helt ufarlig og man tisser den ut igjen. Men jeg blir litt svimmel i ca 5 minutter etterpå bare når jeg får reise meg opp...
Gjest Skrevet 16. september 2009 #4 Skrevet 16. september 2009 Noen få reagerer allergisk mot kontrastvæske, men det kjenner du med en gang. Hvis du ikke har fiskeallergi, går det helt sikkert bra. Det er de med allergier som skal være oppmerksomme på allergifaren.
Kamomille Skrevet 16. september 2009 #5 Skrevet 16. september 2009 Jeg ahr tatt MR flere ganger og har aldri fått kontrastvæske da. Men har tatt CT og da har jeg fått det:) Kan ikke huske at det smakte noe spesielt. Men husker jeg skulle drikke masse vann i timene etterpå...
1974 Skrevet 16. september 2009 #6 Skrevet 16. september 2009 jeg har tatt det to ganger, røntgen av nyrer m kontrastveske. Var ikke noe skummelt.
Gjest Skrevet 16. september 2009 #7 Skrevet 16. september 2009 Les om de 3 forskjellige måtene man gir kontrast på her: http://www.imaginis.com/ct-scan/contrast.asp
Gjest Skrevet 16. september 2009 #8 Skrevet 16. september 2009 takk for svar alle sammen jeg har fiskeallergi.... :-/ men er det stor sjangse for å reagere på den da? og kan man få anafylaksi liksom...eller bare litt kløe..? hmmm.... jeg skal ta røntgen av magen, med kontrastveske. og mr av hodet, med kontrastveske. vilikkevilikkevilikke.........meeeen det går nok bra. æsj ;p jg har gått så mye ned i vekt på kort tid uten at de finner grunnen. så de skal ta disse undersøkelsene for å utelukke kreft.......jeg er 23... men jeg tror det bare er at jeg har gått ned i vekt nå som jeg har begynt å amme mindre..flere som har gjort det? er det noen som får kref s ung?? det er vel ikke det vel....?? gleder meg til jeg er ferdig med morendagen og får hørt resultatene.....!!
Gjest Skrevet 16. september 2009 #9 Skrevet 16. september 2009 Jeg går ut ifra at du har sagt ifra på forhånd at du har allergier? Hvis ikke så må du si fra til dem. Jeg opplevde en varm følelse i hele kroppen, og følte meg litt rar. Fikk en merkelig følelse som jeg ikke greier å beskrive. Men det er en ganske vanlig bivirkning Håper de ikke finner noe galt. Spør dem om du kan amme etterpå. Det er noen sånne prøver som de sier du ikke kan amme før det har gått 48 timer (husker ikke helt, men tror det er 48 timer) Det går over i melka. Lykke til!
Gjest Skrevet 16. september 2009 #10 Skrevet 16. september 2009 jeg har sagt fra om allergiene ja, de var ikke sikkre på at det skulle gå bra. men skal ta kortisol(?) og cetrizin ikveld itilfelle. det går nok bra, men jeg er bare så redd for sånne ting... ;p var du/dere lenge inne i den mr maskina da? og hvordan gjør de det på røntgen? er det bare å ta et kjapt bilde liksom? har hørt at man ikke kan amme på en stund ja takk for det =)
Zitro Skrevet 16. september 2009 #11 Skrevet 16. september 2009 MR av hodet tar ca 15 minutter og du får ikke lee deg en millimeter. Må ligge dønn stille...
Gjest Skrevet 16. september 2009 #12 Skrevet 16. september 2009 De brukte ca 20-30 minutter. Men det spørs jo hvor mye av kroppen din de vil ha bilder av. Jeg slapper alltid godt av, og synes tiden går fort. Det går helt sikkert bra Spesielt siden du tar allergimedisin på forhånd.
Gjest amandine Skrevet 16. september 2009 #13 Skrevet 16. september 2009 Jeg har måttet ta mye mr av hodet i sommer med kontrastvæske. Jeg fikk kontrastvæsken intravenøst og merket ingenting i det hele tatt. Selve undersøkelsen (av meg) tok omtrent 15 minutter fordelt på serier, du ser klokke og nedtelling hele tiden så det går helt greit. Med radio på øret og alarmknapp i hånden kan du føle deg helt trygg. Lykke til!
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 16. september 2009 #14 Skrevet 16. september 2009 Jeg tok CT med kontrastveske jeg da.. Måtte drikk en halvliter hver halvtime 2-3 timer før jeg skulle dit. Gikk greit det. Fikk en liter kontrastveske opp i rompa, og en kanyle i albue"bøyen".. Da jeg fikk den i blodet, mistet jeg pusten... Men gikk fort over. Også kjennes det ut som du tisser deg ut, fordi det blir så varmt nedover der =P Hehe. Men gikk helt fint! Synes det værste var å holde pusten gjennom bildetakingen... De glemte nemlig å si at jeg kunne puste igjen.. "hold pusten......................" "hold pusten............" =P Så holdt ganske lenge =P
mona:-) Skrevet 16. september 2009 #15 Skrevet 16. september 2009 Fikk kontrastveske da jeg skulle ta ct av nyrene. Den ble satt med kanyle i armen. Ble vanvittig varm som bredte seg nedover i kroppen og så kjentes det ut som jeg tissa på meg, men gjorde det ikke! Det var over på et blunk og tror nok ikke det er farlig! Da hadde man ikke fått det...håper jeg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå