ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 16. september 2009 #1 Skrevet 16. september 2009 Jeg har slitt i snart 5 mnd med å amme på det ene brystet.. Det har vært smertefult å amme stort sett hele tiden, men jeg har bitt tennene sammen hele tiden og fullammet. Nå har Lillegutt begynt med ett grøtmåltid, og hs har gitt meg "lov" til å slutte å amme på det vonde brystet siden det snart er tid for mer fast føde. Jeg fikk da beskjed om å bare amme på "vondbrystet" annen hver gang sånn at jeg trapper gradvis ned. Noen som har erfaringer på dette området? Vil jeg måtte regne med økedøgn eller noe på det brystet jeg fortsatt skal amme på?
Underveis --> Skrevet 16. september 2009 #2 Skrevet 16. september 2009 Jeg har vel ikke samme problem som deg, men jeg (som sikkert mange andre) har ett bryst som er vesentlig "tregere" enn det andre. Dersom jeg har brystspreng på dette brystet, pga lite amming, så går produskjonen fort ned. Nå som Junior spiser 3 måltider fast føde om dagen, så har det vært en justering på ammingen, selvfølgelig, noe som har skapt litt trøbbel og jeg fikk brystbetennelse på det beste brystet. Sikkert fordi jeg er så bevisst på det trege fordi jeg har hatt brystbetennelse der også. Min erfaring med dette er at produksjonen har veldig fort ned på det trege brystet, og det er _tungt_ å jobbe opp produksjonen igjen (har måtte gjort det et par ganger). Jeg ville rett og slett ikke ammet mer enn strengt nødvendig for å unngå brystspreng og brystbetennelse på den vonde puppen. Uansett skal det beste brystet kunne kompensere fint for økt amming der. Økedøgn har jeg ikke sett noe til på et par måneder, og jeg mener nå at når de blir så gamle, så kan man bare gi mer mat i stedet for mm nå. Her trapper jeg kraftig ned på ammingen nå (Junior er straks 6 mnd) fordi han begynner å bli vanskelig å amme, med mindre det er heeeeeeelt stille og han akkurat har våknet så han ikke er helt på nett ennå. Ellers skal han bare se rundt seg og har da slettes ikke tid til å ligge ned og stirre rett i puppen! Dersom du får brystspreng, så pass på, for jeg har mistolket betennelse som spreng. I tilfelle du får betennelse (feber og ØM PUPP), så _må_ du amme/pumpe, massere og varm dusj _ofte_. For deg som har smerter fra før, så blir det jo ekstra viktig å være forsiktig med ammeslutten. Lykke til og all honnør til deg som har holdt ut så lenge med vondpuppen ;-)
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 16. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 16. september 2009 Takk for svar! Vondpuppen har heller aldri vært Lillegutts favoritt. Det er ikke ofte han ligger så mange minuttene på denne. Jeg mistenker at utdrivningsrefleksen varierer veldig pga smerter hos meg. Han må suge hardt og lenge før det kommer i gang, og da blir det jo bare vondere og vondere for hver gang han suger... Må alltid ta vondpuppen til slutt når han ikke er skrubbsulten.. Dette er dessuten en pupp som jeg hadde 1 brystbetennelse og 2 tilløp til brystbetennelser på i løpet av første mnd, så jeg håper at jeg kan slippe unna dette. Men vet heldigvis hvordan det kjennes ut sånn at jeg får tatt det i tide.. Tror nok at den gode puppen holder for Lillegutt stort sett, for det er ikke alltid han vil ha mer enn den ene heller, så produksjonen har vel stabilisert seg og økt nok på den tenker jeg. Men har tenkt som så at jeg bare kan innføre et grøtmåltid til hvis jeg merker at han trenger mer mat. Jeg også merker at det er vanskelig å få han til å ta seg tid med puppen. Er så mye annet som er mer spennende enn puppen ja! Men gir du noe drikke på flaske eller? De må jo ha noe væske også vel? Siden du trapper ned på ammingen mener jeg?
Underveis --> Skrevet 16. september 2009 #4 Skrevet 16. september 2009 Ja, om jeg synes han drikker lite mm i løpet av en dag, så tilbyr jeg mme, og han får alltid vann (eller mme) til måltidene. Bleiene har blitt vesentlig tørrere etter at han begynte å spise litt mer skikkelige måltider, så er jo litt opptatt av at han skal drikker litt mer. Som regel drikker han bare litt, så så begynner han å leke med flaska. Både med vann og melk i. Søler som en gris og spruter ut vann og melk på moro mens han lager fabelaktige gurglelyder ;-) Lider nok ingen nød altså. Merket forøvrig at han drakk mer mm da vi var i Portugal nylig. Var jo varmere, så da justerte han opp væskebehovet sitt, så han styrer det fint selv, ser det ut til. Hadde hele tiden tilbud om vann, og det drakk han også, og så begynte han å more seg med gurglingen sin *hihi*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå