Gå til innhold

Noen andre som fortsatt sover på ryggen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg våkner mange ganger iløpet avnatten at jeg ligger på ryggen. Syntest dette er litt ekkelt siden man helst skal ligge på siden. Er dette skadelig? Er jo sååå deilig å kunne ligge litt på ryggen..lei av sideligging nå kan jeg si!

Skrevet

Jeg syns det er deiligst å ligge på ryggen og på magen jeg :)

Men av og til kan jeg ikke ligge lenge på rygg, på grunn av at "hodet sprenges". Men ligger masse på magen ("med ett ben opp langs siden")

Tror ikke det er skadelig...?

Skrevet

Jeg også våkner av at jeg ligger på ryggen til tider, til min store forskrekkelse. For en liten stund siden ville jeg ha blitt kvalt hvis jeg lå på ryggen :P

Tviler på at det er farlig. Eneste er at blodet sirkulerer bedre hvis man ligger på (venstre) siden har jeg hørt.

Skrevet

Har termin 5.oktober og sover på ryggen stort sett hver eneste natt :-)

Det er ingenting farlig med å sove på ryggen så lenge man ikke kjenner seg uvel. Dessuten.... dersom du ligger på en myk madrass så ligger du sannsynligvis ikke veldig "beint" på ryggen uansett...Yogainstruktører pleier å kommentere at gravide over 5 måneder på vei ikke skal ligge på ryggen i timene deres. Dette er fordi man da ligger på et hardt, beint gulv...

Greia er bare at man skal være forsiktig med å sove på ryggen dersom man blir kvalm og føler seg uvel (isåfall kan det være at noe klemmer på pulsåren din). Kjennes det greit ut er det bare å fortsette:)

Skrevet

jeg sover på ryggen og noen ganger blir det vanskelig å pust, da må jeg snu meg. men når jeg første ligger på ryggen er det ganske deilig for ryggraden.

Skrevet

Det skal ikke være farlig å ligge på rygg, noen ganger kan man bli litt svimmel, men da snur man seg automatisk i søvne vil jeg tro :)

Det skal heller ikke være farlig å ligge på magen, barnet ligger jo godt beskyttet der inne. Det som er farlig er harde spark og slag mot magen, ikke jevnt press.

Skrevet

Det er ikke bra å ligge på ryggen eller magen når man har kommet over i 3.trimester. Dette fordi hovedpulsåren kan bli helt eller delvis avklemt, noe som fører til nedsatt oksygentilførsel til mor og barn. En del sier at dersom man føler seg uvel ved å ligge på ryggen skal man ikke gjøre det, men om ikke så går det greit. Dette er feilinformasjon. Det er ikke alle som føler seg dårligere ved nedsatt O2 tilførsel... Ergo kan det oppstå skader på babyen ved ryggleie..

Dette står å lese under V her på BIM sine sider:

VENA-CAVA-SYNDROM: Dette oppstår når mor ligger helt flatt på ryggen, særlig mot slutten av svangerskapet. Livmoren er da så stor at den kan trykke på hoved venen (vena cava) som fører blodet tilbake fra bena og opp til hjertet. Dette kan føre til at mor besvimer og at surstoff tilførselen til babyen blir dårligere. Heldigvis er vi slik laga at de fleste føler seg uvel før de besvimer så man får tid til å snu seg. Det aller enkleste er å legge en pute under den ene siden slik at du blir liggende litt på vippen. Alternativet er selvfølgelig sideleie med en pute under magen så det blir riktig behagelig!

Legg merke til at det står at "de fleste føler seg uvel".. Ikke alle!

Og dersom man snur seg i søvne og da får mindre O2 så våkner man jo ikke før man blir snudd...

Jeg tar ikke sjansen, så ligger på siden med pute :)

Gjest eelis+guttespire *høygravid*
Skrevet

Men hvordan i himmelens navn skal vi kunne holde kontroll på hvordan vi ligger når vi sover??

Jeg våkner på rygg hver morgen, selv om jeg sovner i sideleie. Kan ikke si jeg tenker stort over det, det er jo ingen ting jeg får gjort med det fra eller til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...