Gå til innhold

Noen som også venter sitt første her?

1lykkelig

Anbefalte innlegg

Hei

Endelig har vi fått det til :-) Er 7 uker på vei i mitt første svangerskap, og lurer på fryktelig mye. Alt går bra så langt, men jeg er jo litt spent på om det vil fortsette slik med tanke på alderen, 38... Ser at jeg sannsynligvis vil få tilbud om å ta en fostervannsprøve, og vet ikke helt hva jeg syns om det. Er det noen her som har tips/erfaringer?

Fortsetter under...

Hei og gratulerer!

Jeg er 40 og gravid for første gang, 15 uker på vei, tok fostervannsprøve i går, og det gikk helt fint. Men du har faktisk også et annet valg, nemlig duotest (en blodprøve) og ultralyd, og det er mange som velger det i stedet, det er risikofritt i forhold til fostervannsprøve. Uansett må du til en samtale før du avgjør hva du vil gjøre, der de gjennomgår alternativene. Legen din sender en henvisning, og så kalles du inn til såkalt genetisk veiledning. Og hvis du ender opp med å ikke ønske å gjøre noen av delene, så er jo det en mulighet også. Det som er viktig er at du gjør det du føler er riktig for deg! Og husk at de aller fleste svangerskap går bra, også for oss som er såkalt "modne".

Lykke til, og kos deg med svangerskapet!

Jeg er 40, og gravid for andre gang. Mistet i januar -09. Nå er jeg 15 uker på vei, og håper inderlig det går bra denne gangen....

Har termin med min 1. OG 2. i begynnelsen av mars, men fikk beskjed om at de nok ville komme litt før tiden, siden det var mer enn en...:-)

(De er ene-eggede fikk jeg vite på en ultralyd i går! fantastisk å se de to bevege seg, høre hjerteslagene, se at alt var vel....)

Jeg var til duo-test, men pga to fostre, ville ikke blodprøven kunne brukes. Nakkefoldmålingen var fin, så vi håper alt er bra. Og hvis ikke, så er de velkomne for det!

Lykke til!!

spør deg jeg siss!!!!

Når fikk du vite at det var 2 hjerte som slo.... klemz fra stine 36år

tidlig UL i dag... 2 liv der visst, ikke til å tro. ønsker faktisk ikke dette, uff ikke gode tanker...

Veldig bekymret altså... dette blir hardt. er kun i 8. uke fra i morgen, den ene var atskillig større enn den andre... ville følge meg opp med ny Ul om en uke, nesten så jeg ønsker en blødning... og et liv videre...

unnskyld men blandet følelse i kroppen dette

Heisann. Er 37 år og venter min første. Er nå i uke 23. Herlig å ha kommet så langt.

Er jo så "ung" at jeg ikke trengte ta stilling til duotest / fostervannsprøve.

Synes egentlig det er greit å være moden i alder, bekymrer meg nok mindre i svangerskapet enn mange yngre gjør. Nyter at magen vokser og mini sparker.

Annonse

Hei 1lykkelig. Jeg er også førstegangs og voksne 40år. Jeg er 17 fullgåtte uker idag, og sitter i sofaen og prøver å finne ut om alt det som foregår i magen er fra tarmen, eller om det er det lille nurket. Jaggu ikke godt å si :-)

Jeg tok duotest, og fikk fine resultater der. Valgte derfor bort fostervannsprøven. Jeg skulle gjerne hatt den sikkerheten fostervannsprøven gir, men risikoen syntes jeg ble for stor. Det er trass alt bare kromosomene de tester der og, med mindre dere har alvorlige familiære sykdomer.

Det går helst bra!

Hei.

Jeg er førstegangsfødende :-) Har nett fylt 42 år, prøvde i 2, 5 år - mistet to ganger - på tredje med hjelp av IVF satt det :-) Er i uke 33 og har også vært gjennom duotest. Tok den i uke 13 og verdiene var så fine at jeg takket nei til fostervannsprøve.

Jeg venter ei lita jente!

Heisann,

jeg fikk vite det i begynnelse av uke 13. hadde vært på en tidlig UL i uke 8, da så vi bare en... Så kanskje dobbelt sjokk da det plutselig ble to! (Og ganske nervøs før UL 3 denne uken, - tenk om to nå var blitt til 3? Eller bare 1.... men fortsatt 2 - sprell levende med bankende hjerter!)

Hvis bare halvparten av de som har lovet meg hjelp vil stille opp, så blir dette veldig bra!!

Gleder meg nå, selv om jeg innimellom blir full av angst for resten av svangerskapet - tenk om noe går galt! Og for framtiden - økonomien - tid til jobb, fritid, venner, ... Men gleder meg. Har i 40 år gjort akkurat det jeg vil hele tiden, tiden er inne for å skulle ta seg av noen...:-)

• 1 måned senere...

Hei!

Er 40 år og førstegangsfødende og 13 uker på vei nå.

Vi valgte duotest og skal på ultralyden neste tirsdag. Gruer meg litt

for hva de vil si, man tenker så mye på dette om det skal være noe galt

osv.... Blir litt sliten av det! Hvordan hadde du det før du fikk vite at verdiene var fine og at det var lav risiko? Og får man vite om det er gutt eller jente på denne ultralyden også?

Hilsen grublefrøken

Hei.

Jeg har tatt fostervannsprøve 2 ganger og synes det er en sikkerhet å få vite at alt ser bra ut på den. På duotesten er det vel litt over 70% sikkerhet på resultatet, mens på fostervannsprøven er det over 90% så da synes jeg valget var greit. Risikoen for abort stiger med ca 0,75-1% i uken etter prøven og det synes jeg ikke er så veldig risikabelt. Og ikke er det nevneverdig smertefult heller. Men det er jo greit å tenke gjennom hvorfor man vil ta en fostervannsprøve. Er det for å være forberedt på om man får et barn med syndrom eller for å evt bestemme om man vil avbryte svangerskapet?

Noen av syndromene de sjekker er bl.a trisomi 18 som ikke er et levedyktig barn og da er det greit å ha valget om å avbryte svangerskapet. Men det er mye å tenke på og det er ikke alltid så lett å diskutere det med venner og kollegaer for det er et ømt tema for mange.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...