Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 16. september 2009 #1 Del Skrevet 16. september 2009 Lurer så på hvordan det går med deg........ Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140671765-til-mossiken-av-hver/
mossik,en med tut og to jenter Skrevet 18. september 2009 #2 Del Skrevet 18. september 2009 Hei Tirilgirl Tusen takk for at du spør. Jeg er fortsatt gravid tror jeg :-) Har ihvertfall ikke merket noe som indikerer noe annet. tror tilog med at jeg kjenner små dunk innimellom, men det er nok bare innbildning siden jeg bare er 14 uker. Mamma henger fortsatt med oss, men nå går det nok fort. De har avsluttet all form for behandling og nå er det kun smertelindring resten av tiden hun har igjen. Det er lange dager hos mamma med både litt latter og gråt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140671765-til-mossiken-av-hver/#findComment-140681757
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 21. september 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 21. september 2009 Uff, kjære deg jeg føler så med deg......håper likevel denne siste tiden dere har sammen blir gode minner senere. Er hun på sykehus eller en lindrende enhet? Selv følger jeg mamma til cellegift en gang i uken. Hun har residiv brystkreft med spredning til skjelettet. men hun ser ut til og tåle kuren bra, det er jo bare en livsforlengende behandling, men håper jeg kan få ha henne en stund til. Hun er 83, men har ingen andre plager:) Så fint du tok deg til til og svare, har faktisk tenke en del på deg!!! Håper så på dine vegne at dette skal gå bra, og du er jo et godt stykke på vei nå. Håper du greier og senke skuldrene og kos deg med graviditeten:) Stor varm klem fra meg:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140671765-til-mossiken-av-hver/#findComment-140697111
mossik,en med tut og to jenter Skrevet 26. september 2009 #4 Del Skrevet 26. september 2009 Hei igjen. Uff så trist å høre om moren din. Vet godt hvordan du har det. Mamma fikk brystkreft første gang i 87. Fikk tilbakefall etter 7 år og etter det har hun hatt flere tilbakefall. Nå er det gått i lever, mage og bukhinner. Pluss at kroppen orker rett og slett ikke mer. Pluss at pappa døde av leukemi for to år siden,s å kjenner at denne sykdommen er jeg lei...... Mamma ligger nå på hospice og det er bra kjenner jeg. Der har de bedre tid til pleie og smertelindring. Og ikkeminst å prate og pjuske litt rundt henne. Det er et godt sted å besøke henne. Men hun er så altfor ung. Ble 69 år for bare noen uker siden. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140671765-til-mossiken-av-hver/#findComment-140723215
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 27. september 2009 Forfatter #5 Del Skrevet 27. september 2009 Hei igjen kjære deg:) Hvor mange uker er du på vei nå da???? Er så spent på hvordan det går med deg..... Ja rart med disse mammaene våre, er ikke lett og slippe taket på en måte. Mamma var til sin 6. cellegift på fredag, og det går fortsatt sånn tålig bra. Hun får som sagt ikke den sterkeste kuren, men tåler derfor behandlingen såpass bra. Mulig vi må fylle på med litt blod om ikke så lenge, blodprosenten er litt synkende, men har ikke gått så fort som det gjorde før cellegiften. I dag skal hun komme på middag til oss, skinkestek:) Hun synes selvsagt det er deilig og komme til ferdig middag, og ikke minst noen og spise sammen med. Pappa døde jo i -81, av lungekreft, så hun er nå alene da. Men vi bor 2 minutter fra hverandre, så vi har tett kontakt:) Kjenner jeg blir lei meg når jeg leser om moren din, livet har sine utfordringer å by på for oss alle. Håper hun har en god smertelindring, slik at hun har fine dager. Moren min har ikke spredning til lever, og godt var det. har jo en del likhetstrekk du og jeg da, begge foreldre med kreft og denne babylagingen:) men derfor synes jeg det er så godt og høre at svangerskapet ditt går så bra. Når er neste kontroll da???? Selv var jeg på Riksen denne uken og fikk litt tøffe beskjeder........ Kort om historien min: ble gravid september -08, men det ente med en dødfødsel i uke 19 i februar. Kort tid etterpå fikk jeg blodpropper i hele venstre ben og på begge lungene, dette fikk jeg to ganger. Så ble vi raskt gravide igjen, men ble aldri funnet noe hjerteaktivitet, så dette ble en MA i slutten av mai. Og etter dette har vi prøvet å bli gravide igjen.... Jeg har fått noe som heter Antifosfolipidsyndrom. Betyr at blitt blod koagulerer på en unaturlig måte. Legen sa han skulle være ærlig mot meg, og det var ham også. Hvis vi skulle bli gravide vil det være et ekstremt høyrisiko svangerskap. Sjansen for at det kan gå galt med meg er oppmot 30%, og det er veldig mye:/ Da med tanke på lunge blodpropper. Og faren for livmorsvikt til babyen er også stor.....faren for et prematurt barn med alle komplikasjoner det kan føre med seg. Legen var også selvsagt veldig bekymret for min helse. Et barn trenger en så frisk som mulig mor som kan ta seg av det..... Men alt kan også gå bra:) Velger vi og prøve så blir jeg fulgt opp der inne på Riksen hele tiden, blir også søkt om fødeplass der. Jeg vil bli 100% sykemeldt fra dag en med positiv test. Så klart jeg fikk mye og tenke på.......min kjære er på jobb et annet sted i landet og han har jeg ikke snakket med ennå. Men jeg har nok mer forståelse av alle komplikasjoner som kan skje. Jeg jobber på en intensivavdeling der vi har ganske ofte unge mennesker som dør av blodpropp komplikasjoner. Så det var nok også derfor han legen på Riksen var såpass direkte..... Så da ble det selvsagt litt og tenke på Men som min kjære sier, jeg har litt lett for å ta alle bekymringer på forskudd, så det jobber jeg litt med. I første omgang får vi se om vi greier å bli gravide, gjør vi ikke det er jo på en måte problemet løst. Sitter jeg der med en positiv test, får vi ta avgjørelser der og da...... Klem fra meg Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140671765-til-mossiken-av-hver/#findComment-140726570
mossik,en med tut og to jenter Skrevet 6. oktober 2009 #6 Del Skrevet 6. oktober 2009 Hei Kjære Tirilgirl. Har ikke vært her inne noe særlig på en stund nå. Ble skikkelig lei meg når jeg hlrte om beskjeden du fikk på Rikshospitalet. Skjønner ikke at du står på bena jeg. Da blir mine problemer så bittesmå. Jeg har jo tross alt to skjønne barn som det gikk bra med underveis og alt. Håoer for din del at du blir gravid pronte og at de finner en eller annen måte å få dette til å gå bra på... Selv er jeg nå nesten 17 uker. Skal på UL på riksen på fredag og er vel veldig spent... Men det er jo så mye som skjer at jeg nesten ikke orker å tenke på graviditeten engang. Føler meg ikke gravid og kjenner fortsatt ikke liv så hadde det ikke vært for at magen har begynnt å røpe meg så vidt så hadde ikke noen andre tenkt på¨det heler tror jeg.... Vær så¨snill å hold meg oppdatert da... Er innom sånn dann og vann. Tror ikke mamma holder så lenge nå, skal bare slappe av litt, så drar jeg til mamma igjen og sitter der hele natten. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140671765-til-mossiken-av-hver/#findComment-140771100
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter #7 Del Skrevet 9. oktober 2009 Hei igjen kjære kjære deg:) Har bare lyst å gi deg en varm klem jeg:))))))))))) Er her inne og ser etter deg, men har tenkt som så at det kanskje har skjedd endringer hos moren din, og det forstår jeg jo at det har. Jeg blir trist på dine vegne når jeg leser dette. Selv skal jeg følge mamma til 8. cellegift behandling nå kl. 1000. Og det går faktisk veldig bra. I går hadde hun vært i byen sammen med sin kusine, og var på farta i 3 timer. Spist middag og kost seg masse. Bortsett fra at hun greie og sette en slurk vann i halsen så hennes kusine trodde virkelig hun skulle dø......men det gikk bra heldigvis:) Selv er jeg kjempe forkjølet, vondt i halsen, rennende nese og hodepine. Også jeg som skal jobbe hele helgen, senvakt i dag, dagvakt i morgen, senvakt søndag og dagvakt mandag!!! Jeg har jo min svigermor i leilighet i 1. etg. Hun har etterhvert fått en demens og alzheimer, og før helgen ble det skikkelig ille med fantasier og hallusinasjoner. Så nå holder vi på med å få henne inne på et sted slik at hun kan få den hjelpen vi trenger. Men det som er trist, er at hun også har ganske så klare dager innimellom, og lurer selvsagt på hvorfor vi skal sperre henne inne.......så dette tar selvsagt veldig mye på mannen min. Men håper det ordner seg raskt, slik at hun får hjelp..... Ellers begynte jeg på min dobbel pergokur i dag. Så som du forstår har vi ikke lagt drømmen om barn på hyllen. Men vi må få fred rundt oss slik at vi kan konsentrere oss om dette:) Så derfor håper jeg svigermor får en plass fort. Føler jeg kommer til å få så god oppfølging på Riksen at jeg velger å ta sjansen. Var i samtale med en lege som heter Tore Henriksen, kanskje du har møtt han siden du går der:) Håper virkelig av hele mitt hjerte at UL undersøkelsen din blir en positiv opplevelse:) Tenker masse på deg, og hold meg oppdatert på hvordan det gikk...... Oversender mange varme klemmer, som du skal ta med deg på UL, til moren din når du sitter hos henne og sånn ellers når du trenger en klem:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140671765-til-mossiken-av-hver/#findComment-140785268
mossik,en med tut og to jenter Skrevet 9. oktober 2009 #8 Del Skrevet 9. oktober 2009 Hei. Mamma døde i natt. Det gikk helt fredelig for seg og både søseren min og jeg satt ved siden av henne. Jeg har bodd hos mamma i 3 døgn nå, og kjenner at jeg egentlig er litt sliten i dag. Det som er typisk er jo at det var UL i dag.. Og mamma og jeg hadde et veddemål om hva som er i magen. Tror muligens hun prøvde å holde u til etter for å høre, men satser på at hun vet at hun hadde rett..... Vi lo litt når vi var ferdige for hun fikk siste ord og det er så typisk henne. Alt var supert i magen. Jeg ville ikke se engang, men jordmor kunne fortelle etter en liten stund at det var helt trygt. Har morkaken på fremsiden så det er derfor jeg ikke kjenner liv enda. Men alt er som sagt bra og vi skal ha en liten pike tl vi da. Mamma fikk rett, og mannen er lykkelig... (jeg også da.. syntes gutt også hadde vært supert, men vi hadde nok veldig lyst på en pike til) Har vært borti Henriksen før. han er kjempeflink, og på sin veldig merkelige måte egentlig sympatisk. Men tror du skal være heldig som har fått ham som lege. Er det noen som kan hjelpe deg er det nok ham og hans kumpaner. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140671765-til-mossiken-av-hver/#findComment-140788350
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter #9 Del Skrevet 9. oktober 2009 Hei kjære kjære deg:) Leste først innlegget ditt, så måtte jeg gråte kan du vite, og nå kan jeg skrive til deg. Kan ikke annet enn å si kondolerer, det var veldig trist og lese at moren din er død. og ord blir fattige........men desto rikere er alle minnene:) Og så herlig at hun fikk siste ordet:) Gir deg en varm klem og kan ikke si så mye annet, men håper du finner glede i gode minner for man kan jo ikke ønske noen tilbake når en sykdom har satt slike spor, men unne dem hvilen og vite at nå har de fred og ikke smerter..... Men samtidig blir jeg så glad på dine/deres vegne når du forteller om det lille vidunderet du bærer i maven......blir hun oppkallet etter moren din eller......... I morgen den 10. oktober er det 28 år siden faren min døde. Men for ti år siden ble det en gledes dag. Min beste venninne fikk ei jente som da fyller ti år i morgen, og henne er jeg tante for:) Så sånn går livet og døden hand i hånd........ Håper du finner ro og fred i den fine høsten vi har, og har mange rundt deg som støtter og trøster. Du og den lille er iallfall med i min aftenbønn i kveld:) Stor varm klem fra meg:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140671765-til-mossiken-av-hver/#findComment-140789502
mossik,en med tut og to jenter Skrevet 16. oktober 2009 #10 Del Skrevet 16. oktober 2009 Hei igjen. Da er mamma bisatt. Ble det i går og det var en tung rung dag. Og søndag er det to år siden faren min døde, så blir litt mye på en gang her. Har ikke orket å være her inne så mye i det siste, for alle de trivielle problemene her inne, som for meg også var relevante før, har den siste tiden blitt så små... Og i dag, dagen etter mammas begravelse kunne søsteren min fortelle at hun har krevd offentlig skifte istedenfor privat skifte. Og arveoppgjøret etter faren min blir utsatt for nytt skifte selv omd et er opp og avgjort. Så her raser tankene og jeg føler meg plutselig veldig alene i verden. Takk og pris for mannen og ungene, hvis ikke vet jeg ikke helt hva jeg hadde gjort. Når det gjelder det å være gravid så har jeg ikke ork til å tenke på det engang, og noen ganger så føler jeg nesten at det hadde vært like greit om dette ikke gikk,s å hadde det vær en belastning mindre å tenke på. Stakkars baby, blir ikke født på best tenkelige tidspunkt. For ikke å snakke om at jeg har begynnt å bli sint på mamma og pappa som ikke ryddet opp etter seg.... Uff dette ble et eneste langt syte innlegg, men har så mange tanker og vet ikke helt hvordan jeg skal sortere dem... Noen ganger er det bare deilig å skrive dem ned, og det hjelper. Sorry for at det ble deg som måtte høre.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140671765-til-mossiken-av-hver/#findComment-140824241
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter #11 Del Skrevet 18. oktober 2009 Hei min kjære venn. Jeg får så vondt av deg når jeg leser det du har skrevet her. Det har vært mye for deg i det siste. Du er vel helt utslitt på fysisk og ikke minst psykisk etter den lange tiden du har våket på din mors dødsleie. Nå er det virkelig på tide at du begynner og tenke på deg og babyen din. Tenker du finner tilbake til gleden over å være gravid når du får litt ro på deg, og bare vent til du kjenner liv og røre der nede:) Når den ligger og sparker og krever din oppmerksomhet akkurat når den føler for det:) Alt det som har med arv og arveoppgjør og gjøre, er ingen enkel sak. Sånn sett har jeg tenkt mange ganger at det er en fordel og være enebarn. Min samboer og jeg var faktisk hos advokat denne uken for og sette opp de riktige papirene før vi skal overta boligen til mamma. Han og jeg har skrevet et testamente oss i mellom, og mamma har skrevet et der hun sier Svein arver henne om det skulle skje meg noe før henne.......er godt når alt slikt på plass. Men hvordan blir det nå mellom deg og din søster da.......det er jo nå dere trenger hverandre i sorgen???? Og min kjære venne, det er akkurat slike som meg du kan øse ut eder og galle utover!!!!!! Jeg vet jo hvordan du har det med tanke på tap av foreldre, sykdom og det og miste og ikke minst angsten for et nytt svangerskap. Så når det er noe, send meg en melding og d skal få trøst og ikke minst støtte:) Skulle ønske jeg kunne vært der og gitt deg en varm trøsteklem, godt du har din nære familie rundt deg:) Og jeg håper så inderlig du finner gleden i barnet du bærer under hjerte ditt snart, det fortjener en rolig mor med masse positive tanker.....men det er klart det vil ta litt tid før du blir herre i eget hode igjen tror jeg...... Forstår godt at du kutter ut BIM litt når ting er som de er, men håper du stikker innom her og oppdaterer meg litt hvordan det går med deg i tiden fremover. Tenker faktisk på deg hver dag...... mange varme klemmer fra meg til deg:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140671765-til-mossiken-av-hver/#findComment-140834965
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 18. oktober 2009 Forfatter #12 Del Skrevet 18. oktober 2009 ......og ikke minst, hvor mange uker er du på vei nå da??? Skal du snart på ny UL undersøkelse???? Hils den lille fra meg og stryk deg over maven å si det er noen her ute som tenker på mamma`n h*n, og håper hun finner ny glede og pågangsmot i livet:) Klem igjen:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140671765-til-mossiken-av-hver/#findComment-140834977
mossik,en med tut og to jenter Skrevet 27. oktober 2009 #13 Del Skrevet 27. oktober 2009 Heeeei Tirilgirl... Hvordan går det med deg? Noe nytt på babyfronten? Syntes du er så tøff som prøver igjen. Hvordan går det med mamman din? Tåler hun behandlingen? Og responderer greit? Er bare kjapt innom for å høre hvordan det går med deg. Jeg er 20 uker i dag og har vel kjent liv sånn ordentlig for første gang denne helgen. Har morkaken foran så vanlig å ikke kjenne noe før ganske sent, men hjelper ikke på usikkerheten om det er liv eller ikke. Men satser nå på at det går bra. Oppdater meg på hva som skjer på din front da? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140671765-til-mossiken-av-hver/#findComment-140880299
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 6. november 2009 Forfatter #14 Del Skrevet 6. november 2009 Hei og hopp:) Tatt en tid før jeg fikk svart deg, men det betyr ikke at jeg ikke har tenkt på deg:) Hvordan går det med den voksende maven din.......finner du mer glede over tilværelsen nå eller??? Fått ting litt på avstand muligens??? Eller er det fortsatt masse sorg i hjertet ditt??? Men det skal jo være gløede i maven din, og jeg håper virkelig du har funnet den:)))) Så harlig at du har kjent liv, og nå som det har gått flere dager har du sikkert kjent mer liv:) Er så glad på dien vegne, men skal innrømme at jeg er en smule misunnelig også......hehe Hadde nok skrudd opp den del forventninger denne mnd. Har gått på en dobbeldose med pergo og UL viste fin folikkel og jeg synes jeg hadde mange positive symptomer. Kjente noe som liknet på ligament smerter, trøtt og tisset mye. Var kvalm om kvelden, og det er noe jeg var sist jeg var gravid også. Men likevel blir testen negativ og tt er på vei. Kjente jeg gikk skikkelig i kjelleren og hadde bare lyst og gi opp hele greia. Som du ser på klokkeslettet er jeg på nattvakt, og hvr faktisk fått vaksine mot svineinfluensaen i natt. Så da fikk jeg jo tatt den da:) Ellers går nå livet sin skjeve gang, går ganske så fint med mamma, hun skal ta cellegift nå i formiddag. Skal til ny CT undersøkelse om 14 dager, og er spent på hva den viser. Håper du har det bedre, og at jeg hører fra deg snart igjen:) Tenker masse på deg:) Klem fra meg:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140671765-til-mossiken-av-hver/#findComment-140933585
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå