Gjest Skrevet 16. september 2009 #1 Skrevet 16. september 2009 ...Hvor mange av dere er det som lager dette? Selv syns jeg det er så enkelt å kjøpe middagsglassene at jeg faktisk aldri har laget hjemmelaget middag til datteren min. Og hun nærmer seg åtte måneder :S Føler meg litt dum som ikke gjør det.. Må kanskje begynne? Hun spiser heller ikke middag samtidig som meg og mannen min, så det blir liksom litt "stress" å lage middag to ganger hver dag...? Æsj, for en teit unnskyldning!
Itsrejk Skrevet 16. september 2009 #2 Skrevet 16. september 2009 Jeg lager middag selv til småtten (8 mnd), men bruker glass innimellom - hvis han skal ha middag borte eller noe. Jeg lager store porsjoner når jeg først lager, og fryser middagen hans i slike avent-begre som passer til brystpumpa fra avent. De er passe store, og er beregnet for fryser. Finnes selvfølgelig masse andre begre som passer også. Det tar meg vel totalt rundt en halvtime å lage en stor middagsporsjon som blir 14-21 middager. Har foreløpig ikke vært flink til å ha så mange typer i frysen om gangen, bare et par sorter (feks en type med kylling og en annen med laks). Nå skal jeg skjerpe meg og lage litt flere typer, slik at småtten får litt variasjon i kosten. Småtten min spiser også sin middag tidligere enn resten av familien, men han sitter i tillegg sammen med oss når vi spiser, og da får han smake litt av vår mat. Han koser seg med å sitte ved bordet sammen med oss andre, og liker seg ekstra godt når han får noen biter av maten vår som han kan spise selv/grise med. Ellers er det jo ikke noe galt i å kjøpe middagsglass om du trives med det. Tror det er god og riktig mat. Det som plager meg mest er all embalasjen som går med... Og så er det jo billigere å lage selv, og dessuten litt moro, synes jeg.
Gjest Skrevet 16. september 2009 #3 Skrevet 16. september 2009 Har sånne avent-begre selv faktisk Jeg må prøve meg på å lage noe godt til henne! Er sikkert litt gøy ja, bare litt tiltak, hehe. vet liksom ikke helt hva jeg skal ha oppi heller for at det skal bli godt. Så på godmorgen norge idag, da lagde kokken der middag for små. Med poteter og persille. Men blir ikke det litt ensformig i lengden?hehe.. Fins vel no oppskriftsbok en kan lese for å få noen tips da...
Itsrejk Skrevet 16. september 2009 #4 Skrevet 16. september 2009 Du finner noen oppskrifter her: http://www.barnemat.com/ Jeg dæsjer bare oppi, må jeg innrømme. Lager stort sett med sånn ca en tredel kjøtt/fisk, en tredel grønnsaker og en tredel potet. Kan vel begynne med ris osv også nå. Sist lagde jeg en veldig enkel middag med laks, gulrot og potet, litt olje og litt smør. Den ble populær. Da kokte jeg potet og gulrot i terninger, moste og moste dette i blenderen. Fisken putta jeg i stekeovnen i en ildfast form med lokk, sammen med litt olje og litt smør. Når den var ferdigstekt (den stekte jo mens jeg ordna med potet og gulrot) delte jeg den opp i små biter med kniv og gaffel, samtidig som jeg sjekka veldig nøye for ben. Så blanda jeg disse bitene oppi blandinga av potet og gulrot. Før har jeg feks laga middag med potet, gulrot, brokkoli, kyllingkjøttdeig og litt olje. Koker alt i samme kjele og moser det i blenderen. Har det rett over i avent-begrene. Så står det på benken til det er avkjølt, og da blir det putta rett i fryseren. Jeg har vært sløv til å bruke friske urter som smakstilsetning. Det har jeg planer om å bli flinkere til.
Underveis --> Skrevet 16. september 2009 #5 Skrevet 16. september 2009 Jeg har laget middagsmat til Lillemann, men nå har han også akkurat begynt med middag. Tanken er nå uansett at jeg lager det vi skal ha til middag, i alle fall det samme kjøttet, bare uten salt, selvfølgelig. Lager mos av potet og gulrot. Kuttet i terminger tar det omtrent 10 minutter å lage. Buker stavmikser eller en sånn minifoodprosessor som jeg har. Har tenkt til å bruke litt krytter etter hvert, men nå er det jo mer enn nok smak for ham bare å få nye matvarer (han er straks 6 mnd). Jo, man må vel lage to middager, men som hun over her, så er det litt morsomt, altså. Lager foreløpig middag hver dag til han, siden jeg ikke har micro (ja, det er helt sant, men jeg skal nok snart kjøpe en). Å tine en middag tar dermed lengre tid enn å lage. I dag er planen å gi ham fisk for første gang (jeg skal lage fiskesuppe). Da blir det grønsaksmosen, og fisk (seifilet i frosset blokk). Kokt og most :-)
Lemonia Skrevet 16. september 2009 #6 Skrevet 16. september 2009 Jeg kan telle på én hånd de middagsglassene gutten min på 9½ mnd har fått. Jeg lager all maten selv. Det er veldig enkelt. Jeg kjøpte plastbokser billig på Ikea (Avent-begrene er uforholdsmessig dyre). Jeg lager store porsjoner og fryser ned og har til enhver tid 4-5 ulike middagsretter tilgjengelig som jeg tar opp kvelden før. Noen favoritter hos oss: - laks, potet, gulrot, brokkoli - kylling, søtpotet, squash, gulrot, couscous - pasta, tomatsaus, løk, gulrot, squash, mozzarella og oliven - kalvekjøtt, ris, aspargesbønner, gulrot og mais - oksekjøtt, potet, gulrot, pastinakk, kålrot og purre - aubergine, paprika, squash, hvitløk, tomater og bulgur Jeg bruker ikke noe salt med krydrer med pepper og ulike urter. Begynte forsiktig med litt løk, hvitløk og urter ved 6 mnd og har etterhvert økt mer og mer og han elsker mat med mye smak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå