♥tosmåtroll♥ Skrevet 16. september 2009 #1 Del Skrevet 16. september 2009 Etter seks uker sier de at man kan se et mønster på søvnrytmen til baby! Nå er min 8 uker,og sliter vel litt med dette! Hvor mye/lenge skal de igrunnen sove på dagen? Og har du bestemte klokkeslett du legger han/hun på dag og kveld?Vekker du han/hun om hun sover til feil tidspunkt? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140671547-har-dere-f%C3%A5tt-et-s%C3%B8vnm%C3%B8nster/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
rima Skrevet 16. september 2009 #2 Del Skrevet 16. september 2009 Ja, jeg synes så absolutt at vi har fått et søvnmønster her. Og det som er stas er at dette har vart helt fra han var ca 2 uker. Nå er han 11! Lillebror har natt stort sett fra 19-07. Av og til er han våken 06.30 og av og til 07.30. I løpet av natten får han som regel mat to ganger, ca 01-02 og 05. På dagen sover han to blunder på formiddagen, 8.30 og 11. Ca en time hver gang. Så tar han en litt lengre blund ca kl 13. Denne varer fra 2-3 timer avhengig av hva vi har gjort. Har vi lekt mye eller vært ute på butikken er han gjerne sliten og sover lenge. Har vi bare vært hjemme og han har pludret litt i vippestolen mens jeg har vasket eller noe er han ikke like trøtt og sover kortere. Så her sover han 4-5 timer på dagen. Natta varer stort sett i 12 timer. Nei, lillebror blir ikke vekket om han sover til feil tidspunkt. Jeg mener han enda er så liten at han må få styre søvnen sin selv - hvertfall på dagen. Det kan jo hende han er trøtt allerede kl 8 og da venter jeg ikke til 8.30 med å legge han selv om det er normalen. Og er han trøtt kl 11 og sover i to timer, ja så er det helt greit. Da tar han som regel bare en litt kortere blund på ettermiddagen. Dersom han er veldig trøtt kl 18 får han ta seg 10-15 min i kurven og så blir han vekket. Hvis ikke han får sove en liten lur er han helt umulig fram til leggetid kl 19. Da er han vanskelig å amme og han våkner gjerne en ekstra gang i løpet av natten. Jeg er veldig glad for spesielt nattemønsteret. Storesøster var vanskeligere å legge og var mer ustabil i natterytmen... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140671547-har-dere-f%C3%A5tt-et-s%C3%B8vnm%C3%B8nster/#findComment-140672068 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mer enn bare mor Skrevet 16. september 2009 #3 Del Skrevet 16. september 2009 Her får lillegutt siste måltid i 19-20 tiden, og så er det natta etter det.. og da får han neste måltid i 6-7 tiden.. (får mme så da varer metthetsfølelsen lenger sies det..) Er som regel våken rundt 2 tiden, men da er det bare smokken.. og av og til våkner han i 5 tiden,..da er det smokk og så tar jeg han bort i sengen til meg så sover vi frem til 6-7.. I natt sov han helt fram til 5, og sovnet igjen med en gang da han fikk smokken og så stod vi opp litt før 7.. deilig Etter første måltid koser vi litt, men så legger jeg han ned i sengen igjen i 8 tiden for en hvil (av og til tar jeg også meg en blund, eller så benytter jeg sjansen til å ta meg en dusj og god frokost..) Så er det mat igjen i 10-11 tiden, avhengig av hvor lenge han sover.. stort sett er det halvannen time men innimellom kan han sove 2-3 timer.. tror det er avhengig av om han har vært mye våken om natta/morgenen.. og sånn fortsetter dagen med mat ca hver 3 time... prøver å legge det til slik at siste måltid alltid er i 7 tiden,og senest 8.. for ellers er han litt sutrete.. smiler når han får lov til å legge seg lillegutt er ikke noe flink på lange lurer om dagen.. da er det stort sett bare korte lurer gjennom dagen, bortsett fra trilleturer og bilturer.. er vi på trilletur kan han sove i 2-3 timer uten problem,.. og han kan ha flere sånne lange lurer hvis vi er på flere turer om dagen.. uten at det ødelegger nattesøvnen.. blir nesten litt usikker på om lillegutt får nok søvn om dagen, men samtidig så er han blid og fornøyd hele dagen, så antar at han hadde sutret mer hvis han hadde fått for lite søvn... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140671547-har-dere-f%C3%A5tt-et-s%C3%B8vnm%C3%B8nster/#findComment-140672359 Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥tosmåtroll♥ Skrevet 16. september 2009 Forfatter #4 Del Skrevet 16. september 2009 Gir du bare mme på kvelden og ammer resten da? Hørtes herlig ut dere :-) Min lille starter dagen rundt 6-7 tia, sovner igjen klokka 9,sover da til ca 12! Sover en liten lur til 14 tia til rundt 16/17 og igjen da 19/20 tia men vokner alltid igjen da rundt 23 tiden! Da har vi lagt han igjen klokka 24.00 og vokner en gang for mating om natta! tror mme må prøves på det måltidet i 19-20 tiden i håp om at han kan sove lenger da!! Takk for svar jenter :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140671547-har-dere-f%C3%A5tt-et-s%C3%B8vnm%C3%B8nster/#findComment-140675063 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mer enn bare mor Skrevet 17. september 2009 #5 Del Skrevet 17. september 2009 nei, min får bare mme. Jeg ammer ikke.. Syns det høres ut som om du har en helt normal baby med et veldig normalt søvnmønster jeg .. så et program i går der gro nylander sa at det egentlig var normalen at babyen ikke sover hele natten fordi han trenger mat.. så jeg tror at feks jeg er veldig heldig som har en som sover hele natta - dvs, han er jo våken et par ganger ofte, men er som regel smokken.. og når jeg legger han i 8 tiden er jeg kanskje innom et par ganger med smokken, før han sovner feks rundt 9,, ligger alltid å kikker litt i senga og prater litt med seg selv når din våkner i 23 tiden - er det bare amming og så rett til sengs igjen da? eller står dere opp med han? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140671547-har-dere-f%C3%A5tt-et-s%C3%B8vnm%C3%B8nster/#findComment-140676619 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rima Skrevet 17. september 2009 #6 Del Skrevet 17. september 2009 Jeg er enig med *jeg og gullet*. Babyen din høres veldig normal ut. Når de er så små er det vel et unntak dersom de sover hele natten. Med storesøster ammet jeg om natta helt til hun var rundt 7 mnd. Så jeg regner nok med å nattamme enda noen måneder med lillegutt. Tror nok de fleste babyer som ammes trenger en nattsup. Så ikke fortvil over nattmatingen. Men dersom babyen er veldig urolig om natten og ikke finner roen igjen etter matingen, er det jo noe annet. Sover babyen kanskje for mye før sengetid da? Vanskelig dette med søvn da! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140671547-har-dere-f%C3%A5tt-et-s%C3%B8vnm%C3%B8nster/#findComment-140677037 Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥tosmåtroll♥ Skrevet 17. september 2009 Forfatter #7 Del Skrevet 17. september 2009 ja det er kjempevanskelig!! Han er urolig etter jeg har ammet han i 4 tiden...da sover han ikke skikkelig, og jeg ligger og hører på alle di rare lydene han kommer med!! :-) Jeg sitter oppe med han ja fra rundt halv elleve til tolv omkvelden,for da er han jo ikke trøtt! Kansje for mange timer om dagen ja!! hmmm... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140671547-har-dere-f%C3%A5tt-et-s%C3%B8vnm%C3%B8nster/#findComment-140678518 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mer enn bare mor Skrevet 17. september 2009 #8 Del Skrevet 17. september 2009 kan hende du har prøvd dette, men skriver det likevel i tilfelle..: Tidligere hvis lillegutt våknet opp om kvelden/natta og skulle ha mat, og tilsynelatende var veldig våken, gjorde jeg det slik at jeg ikke gikk ut av soverommet.. tok ikke på lys eller noe.. bare ga mat og prøvde å legge han tilbake i sengen.. hvis han ikke roet seg da, så tok jeg gjerne og la meg litt i min seng sammen med han.. for at han liksom skulle skjønne at det fortsatt var natt.. gjøre en forskjell på dag og natt liksom.. da sovnet han i alle fall fortere igjen enn om jeg tok han med opp i stuen osv.. Det funket i alle fall fint for oss.. godtar han å ligge i sengen sin alene om kvelden? hvis han gjør det, kan han jo bare ligge å pludre og sånn - og så vil han jo bli trøtt etter hvert.. men selvsagt, gråter han så er det jo ikke så lett hmmm, tar vel litt tid før en finner ut hvilke rutiner som passer dere... tror ikke det finnes "en måte" som passer alle på.. babyer er jo veldig forskjellige! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140671547-har-dere-f%C3%A5tt-et-s%C3%B8vnm%C3%B8nster/#findComment-140680422 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå