Gå til innhold

gravid og litt engstelig for influensaen, flere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten nr. 2 i magen min, og er litt engstelig for influensaen. Gutten min har akkurat begynt i barnehagen og jeg regner derfor med at han etterhvert vil komme drassende hjem med sykdommen. Hva tenker dere andre? Ber dere f.eks personalet varsle dere om utbrudd slik at dere evt kan holde barnet hjemme for å unngå smitte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det blir å overreagere. På grensen til hysteri i mine øyne.

I barnehagen vil man alltid finne syke barn. Forkjølelse, unfluensa, feber utslett osv. det er noe hele tiden.

Ikke tenk på det. Får du den influensaen så får du den.

Hva er det du er redd for?

Skrevet

Takk for svar. Generelt sett er jeg engstelig av natur og har betet med på medias opphausing av dette. Jeg er kjemperedd for at det skal oppstå disse komplikasjonene eller skje noe med babyen, men det er vel så liten sannsynlighet at jeg må vel tvinge meg til å ikke bekymre meg for det.

Skrevet

Hei!

Jeg var også veldig engstelig for denne influensaen. De trykket jo i hytt og pine den ene skrekkhistorien etter den andre. Heldigvis ikke så mye skriverier om det lengre. Jeg jobber selv i barnehage, og yngstejenta går i barnehage og eldste på skolen. Mannen min jobber i butikk. Det vil si at i løpet av en dag vil vi være i kontakt med veldig mange mennesker.

Er ikke så bekymret for dette lengre. Har ikke hørt om så mange i vårt nærmiljø som har fått det. Legen sa at det var ca. 30 % av oss som fikk det. Da er det jo ca. 70 % sjans for at jeg ikke får det.

Regner med at vi gravide blir tatt godt vare på om vi skulle få det.

Slapp av og nyt tiden som gravid.

Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet og er mest bekymra for svineinfluensaen. Har derfor bestilt vaksine gjennom arb.giver. Men jeg jobber jo på sykehus og er spesielt utsatt for denne formen.

Skrevet

Barnehager bruker varsle om utbrudd. De varsle jo om at vannkopper går og brennkopper og alt annet og. Var en ansatt som hadde fått ribbesnue i bhg til gutten min. Hang lapp om dett. Holdt han ikke hjemme av den grunn da, for den syke var jo hjemme og smitte vil han alt ha blitt utsatt for.

Om du da ønsker kan du jo holde barnet hjemme, men tror ikke det vil hjelpe stort. Selv om smitten er ute ab bhg så kan den bli dratt inn på nytt av annet barn (el voksen) som tar den med seg fra utenfra.

Jeg kommer ikke til å ta vaksine, da denne ikke er nok utprøvd og man ikke vet evt bivirkninger, også da på foster. Da tar jeg heller sjansen på influensaen.

Skrevet

Jeg er ikke så bekymret for den, men kommer til å ta fastlegens meget bestemte råd (det var ikke et råd, det var egentlig en ordre *smil*) om å komme opp og ta både svineinfluensavaksinen samt vanlig influensavaksine. Han anbefaler alle sine gravide pasienter å alltid ta influensavaksine og jeg har heldigvis en lege jeg stoler helt på!

Skrevet

Mye ulike svar om influensa vaksiner.. Vanlig influensa vaksine skal vel egentlig ikke gravide ta? Derfor er jeg veldig i tvil om nøff nøff vaksina også.. Legen min anbefaler ikke å ta vaksina. Og eg er veldig fornøyd med han, men jeg må jo si jeg blir i tvil..??

Skrevet

Jeg har ingen anelse om hvor det kommer fra at influensavaksine skal være farlig for gravide? Kan det være en sammenblanding med medisinering med feks tamiflu? Legen min er en gammel ringrev og var meget bestemt ifht vaksinering av meg.

De stedene jeg ser som omtaler vaksinasjon av gravide som farlig/ikke anbefalt snakker om vaksinering ifht levende virus, mens influensavaksine ser ut til å være laget av inaktive virus (http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/graviditet/influensa.php )

Fra Lommelegen:

"Data fra vaksinasjon av gravide viser ingen skadelig innvirkning på foster eller mor. Bruk av vaksinen kan derfor vurderes fra andre trimester. Det anbefales å vaksinere gravide med økt risiko for komplikasjoner som følge av influensa, uavhengig av graviditetens stadium."

Et stykke ned på siden på denne ganske nye artikkelen står det noe oppdatert om vaksine: http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article498796.ece

Og samme her på helsenett om vaksiner: http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=1531&catid=129&Itemid=81

Alt i alt får man velge selv til slutt, men jeg tror mye i forhold til influensavaksine er rent hysteri...

Skrevet

Har en del venner og familie som var med på den fine vaksinetestinga på begynnelsen av 90-tallet og... men klart det må jo prøves ut. Kjedelig for noen men.

At det ikke er vist skadelig på foster eller mor...altså den er velikke så testet ut vel? Må da være veldig mange barn enda som ikke er født og mangen amn ikke har sett evt virkninger på enda om det skulle være noen. "KAN derfor VURDERES"...ikke løp og kjøp.

Og vanlig influensavaksine anbefales jo ikke.... Når noen leger anbefaler og noen fraråder, så dropper nå heller jeg. Er lite hysterisk på det. Lite hysterisk på sivneflu og. Er legene uenige så ja...

Gravide må gjerne ta denne uten at jeg dømmer av den grunn:) Men jeg føler meg ikke hysterisk fordi jeg velger å la være. Kall meg heller skeptisk.

Des. er jo dette 1 tri da. Så vaksinen passer jo da ikke for folk her:)

Skrevet

Nå hadde jo helsemyndighetene pressekonferanse hvor de sa at om to uker skal alle gravide få tilbud om og anbefales og ta vaksina.. Noen som har tatt den enda?

Skrevet

Vaksinen(e) er ikke tilgjengelig enda. Det kommer i avisen når man kan kontakte legekontoret sitt for både vaksine mot influensa A samt sesonginfluensa.

Skrevet

Jeg har fått influensa... om det er svineriet som har tatt meg aner jeg ikke. Håper inderlig ikke det. Bør jeg teste meg da eller?

Skrevet

Ved mistanke om smitte SKAL ALLE RINGE LEGE på forhånd! Dette for å slippe at andre på venterommet skal bli smittet og legekontoret kan ta visse hensyn!

Hørte på radio at gravide kommer først i køen når det gjelder influensavaksine. Regner da med at dette regnes som sikkert for både mor og barn ettersom det anbefales å ta denne vaksinen!

Ved spørsmål synes jeg man skal ta kontakt med lege slik at man unngår rykter o.l. for det er en verre influensa enn hva vi er vant med mht vi ikke har dette oppbygd innen vårt immunforsvar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...