Gå til innhold

Noen her som bruker/har brukt cipralex? Lurer litt ang. bivirkninger og effekt...

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en depresjon i over to år nå. Jeg var virkelig langt nede for to år siden, men ville ikke ta antidepressiva da. Har etter hvert begynt å føle at depresjonen har tatt nok tid av livet mitt, og egentlig begynt å miste troen på at den skal forsvinne av seg selv (går hos psykolog, da), så selv om jeg er mye bedre enn jeg var for to år siden, har jeg begynt å tenke på å ta medisiner.

Jeg lurer derfor på om Cipralex hadde noen virkning på deg, og i så fall hva slags virkning? Ble du som før du ble deprimert?

Hadde Cipralex noen bivirkninger, hvilke? Er bivirkningene verd å leve med fordi virkningen er så bra?

Legen min ga meg også resept på noe beroligende, fordi man de første ukene på Cipralex kunne få angst. Fikk du det? Var det ubehagelig?

Anbefaler du Cipralex til andre deprimerte?

Fortsetter under...

Jeg står på 20 mg Cipralex daglig og har stor effekt av det.

Jeg tar Cipralex i tillegg til at jeg går til psykolog en gang i uka.

Med en gang jeg begynte med de ble jeg følelsesmessig utflatet, men dette har stabilisert seg etterhvert. Jeg har i tillegg problemer med vektøkning og forstoppelse på grunn av medisinene. Men bivirkningene er til å leve med for effekten er så bra.

Jeg fikk ingen resept på beroligende til de første ukene. Har ikke hatt noe problemer med angst ved bruk av medisinene.

Men husk å begynne med en liten dose og trapp opp forsiktig.

Jeg anbefaler Cipralex til andre deprimerte.

Lykke til!

Jeg også bruker cipralex og fikk tilbake livet mitt etter å ha begynt på de. Angsten, depresjonen og paranoiaen forsvant, og jeg kunne leve normalt! Som hun over sier, så blir du litt følelsmessig flat en stund, vanskelig for å bli veldig lei deg eller veldig glad, men det går over.

Anbefales:)

Hvilke medisiner som har god virkning er veldig individuelt. Bivirkningene varierer også fra person til person, så det er bare du selv som kan avgjøre om du har det bedre med medisiner enn uten.

Men ikke gi opp ved første forsøk, det finnes mange forskjellige medisiner.

Jeg har prøvd det meste, men endte på cipralex.

Det første jeg merket, var at jeg endelig fikk sove og slappe av.

Jeg har det veldig mye bedre enn før. Har gått hos psykolog i mange år, og forstår meg selv og mine reaksjoner, men angst og depresjon forsvinner ikke fordi om du forstår hva som skjer.

Bivirkningene av cipralex er at jeg blir veldig slapp og giddalaus hvis jeg tar for høy dose, så jeg går ikke over 10 mg. Dessuten har jeg lagt på meg, og det liker jeg slett ikke, men likevel vil jeg anbefale deg å prøve medisiner.

Det er veldig viktig å trappe opp og ned veldig sakte og forsiktig, da unngår du angst og andre ekle bivirkninger.

Lykke til!

Hei

Hvis du er "ordenlig" deprimert vil jeg tror de har effekt. Men som sagt over her fins det et hav av forskjellige merker og virkestoffer så det er best å prøve seg fra m litt. Mne Cipralex er vel en av vanligste medisinene av antidepressiva.

Jeg har gått på det i tre uker og har ikke merket så mye av bivirkningene, kanskje litt forste uken etter oppstart. litt kvalm, trøttere enn vanlig og noen slags "elektriske" støt i hodet. Men det er helt vanlig.

Totalt merker jeg kanskej at jeg ikke får det så mye bedre, sånn type veldigg ald liksom. Men at man får det mindre kjip på en måte. Mer balansert, mindre variasjon i stemningsleie. Også er det visst viktig å ta det i minst tre mnd for å se om man oppnår effekt av de. Hos noen kommer ikke den angstdempende virkningen disse kan ha før etter uker og måneder.

Jeg anbefaler å prøve de og se hvordan det går:-)

Annonse

Takk for svar, dere som har svart! Ble litt mer overbevist om at jeg bør prøve nå! Spesielt det hun skrev at hun endelig fikk sove, det hørtes deilig ut. Jeg sover godt noen netter, dårlig andre netter og nesten ikke i det hele tatt en del netter. Skulle gjerne sovet godt hele tiden...

Dere som skriver om vektøkning... Hvor mye gikk dere opp i vekt? Er det fordi dere spiser mer, eller er det noen annen grunn? Har ikke lyst til å legge på meg 10 kg, liksom, men et par kg fra eller til, det går bra...

Er det flere her som har noen erfaringer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...