Gå til innhold

Hva bør man spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva som er viktig å spise - vet hva man ikke skal spise ettersom det står overalt! :) Men hva bør man få i seg av vitaminer og andre ting?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vanlig sunn mat - mye frukt og grønnsaker! Og ta folat og omega-3!

Skrevet

Har kjøpt Gravitamin, som jeg tar hver dag:)

Skrevet

istede for og være så overhyper på hva man skal og ikke skal spise, så hva med å spise det man vil når man er sulten???????? Jeg tenker ikke på hva jeg døtter inn i trynet jeg bare det er MAT! Merker jeg blir litt sånn sliten oppi hue mitt når folk er sånn: Å herregud jeg kan ikke gjøre ditt og ikke datt, ikke kan jeg spise det og ikke det....hva med og leve som normalt???

Sorry men hormoner og ting som jeg syns er litt teit. Det blir bare ja....irritasjonsmoment.... Gjør som du vil! Ikke vær så hyper på det... Kroppen gir tegn på hva den vil ha og ikke ha... Hør på deg selv og ikke hør på alle andre eller les for mye. man blir bare gal i hue av det!

Skrevet

Spørsmålet var vel egentlig om det var noe spesielt som er ekstra viktig å få i seg.

Men ok - beklager at jeg spurte!

Skrevet

sorry...var ikke vondt ment!!! Men måtte bare blåse ut=) hehe=) Men seriøst: stol på deg selv=)

Skrevet

Ok.... Jeg er ikke helt mottagelig for utblåsninger om dagen ser jeg ;-) Jada, men jeg er fullstendig uvitende og ny i gamet, derfor jeg er litt nervøs vetdu:)

Skrevet

Synes da dette var et endelig mer positivt vinklet innlegg jeg IZ. Helt enkelt, er det noen vitaminer og andre ting man bør få i seg mer av?

JA!! Man skal ta folat! Og man anbefales Omega3. Drikke mer vann enn man ellers gjør. Spis riklig med fiber og ting som evt løsner litt på avføring, da mange etterhvert kan slite med dette. Mange har fordel av å spise jernrike matvarer...

Det betyr jo ikke at man trenger bli helt hysterisk på hva putte i seg, men det synes jeg ikke det virker som HI er heller. et heeelt enkelt og greit spm.

"alle vet man skal ta folat" Nei alle vet ikke det. alle sitter ikke som mange av oss her på nett til alle døgnets tider, har vært gravid før, fått denne info på apotek og mange er jo ikke på kontroll før uke 12 og da er det jo litt sent å begynne med folat da...

Leve som normalt? Jeg tar da ikke folat når jeg ikke er gravid så nei jeg lever ikke helt som normalt.

Skrevet

Molait: jeg syns bare folk er litt hypre på hva som er riktig og hva som ikke er riktig i forhold til mat. Hva med og spise som man pleier så lenge det ikke kommer opp igjen! Folk leser og har meninger over alt. Er liksom ikke lov til å tenke selv lenger. Er bare det jeg mener!!!

Skrevet

Frukt og grønt og ellers sunn mat :) I tillegg tar jeg tran og folat :)

Skrevet

da eg spurte legen min om dette da jeg gikk gravid første gangen svarte han så fint at :

lev og spis som du ellers ville ha gjort:)

Skrevet

Jeg syns det er veldig greit at man kan spørre hva man bør og ikke bør spise:-) Og det er lov å følge råd om hva man ikke bør spise også og ikke bare spise det man har lyst på. Det er veldig mange anbefalinger overalt og mange er rett og slett tullete, derfor har jeg forrige gang og denne gangen fulgt rådene på matportalen, der er anbefalingene fornuftig. (Jeg vet du ikke spurte etter råd om hva du ikke bør spise HI, men ettersom det kom et surt svar med "spis hva dere vil" så må jeg bare svare dette til andre som lurer.) Linken til nettsiden er:

http://matportalen.no/Matportalen/Emner/Gravide

De har også fornuftige anbefalinger om hva man ikke bør spise når man ammer når vi kommer dit om noen mnd. I tillegg til det som står på der, så er det mange babyer som reagerer på forskjellige ting, men det må man bare prøve seg frem på. Hvis man skal holde seg unna alt babyer kan få vondt i magen av, så må man leve på vann og ikke noe annet, hvertfall neste. Jeg kunne spise alt mulig sist, bortsett fra løk og da ville det vært tullete å holde seg unna alt annet, sånn tilfelle han reagerte på det.

Og når det gjelder hva man BØR spise, så er jeg enig med de andre i at man bør spise generelt sunt og i tillegg ta Omega3 og folat. For de som er så kvalme at de egentlig ikke får i seg noe, så syns jeg ikke man bør følge anbefalingen om å spise sunt, da er det viktigste bare å få i seg mat, så da bør man spise det man har lyst på uansett hvor usunt det er. Så kan man heller spise sunt når kvalmen etterhvert går over (hvertfall hos de fleste).

Skrevet

Tusen takk for gode svar! :-) De tar jeg med meg videre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...