Gå til innhold

Noen som har laget eplegele?Jeg prøvde å trodde det var så enkelt,men

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Eplegele har jeg saktens laget, men som utgangspunkt bruker jeg alltid eplesaft fra presseriet her. Eplesaft bør nemlig presses ut av epler, ikke dampes. Da skal du ha både rette sort epler og god saftkoker for å få særlig utbytte. Som du har oppdaget.

Og har du ikke eplepresseri i nærheten, kan du utmerket godt bruke eplemost. Men da må du som regel tilsette en del gelantin siden denne er filtrert for å bli blankest mulig (og dermed forsvant all naturlig stivelse fra eplene i bosset).

Sludder og vås anonym over :P Jeg er ganske sikker på at hi har brukt en oppskrift der eplene kokes i en gryte med kunn noen dl vann???? Jeg putter epler i saft kokereren (fås kjøpt billig på bruktbutikker om du ikke har en) saften koker jeg opp smaker til med sukker og ar i certo følg bruksanvisningen bak på posen. Herlig eple gele!

Jeg bruker bare den oppskriften som er bak på certo. Fyller opp saft kokeren med epler damper til eplene har fallt sammen. Måler opp og følger anvisningen. Kan godt bruke mindre sukker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...