Gå til innhold

Dagens middag??

Kokkeli nyter våren:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her skal vi ha røkt torsk. Er dyrt med fisk allså..

Hvordan tilberederer dere røkt torsk. Mine er da ferdig kjøpte stykker, skal bare koke dem. Hvor lenge koker dere dem? Hva serverer dere til?

Fortsetter under...

Skrevet

Her blir det koljekaker som jeg kjøpte i fiskedisken idag :)

Er ikke noe glad i torsk, det bruker vi kun i fiskegrateng om vi lager den selv så det spørsmålet kan jeg ikke hjelpe deg med gla*jenta-kokkeli:)

Skrevet

Røkt fisk her også: Ørret. Med sennepssaus, flatbrød og nypoteter. NAM! Guttene fikk to små ørreter på kroken i går. Så det gode (gryte med sei og høstgrønnsaker) måtte vike for det som var enda bedre. Helt nyrøkt ørret. Guttene hadde selv klart å få den røkeklar og hadde fyrt opp i ABU-ovnen til vi kom fra møte på skolen i går.....

Røkt torsk/hyse koker vi ved å legge dem i vann på kokepunktet i 6-12 minutter etter tykkelsen på kotelettene (har en tabell) eller inntil den "slipper beina". Fast tilbehør er kokte poteter, sauce Bechamel (også kjent som "hvit saus"...) og gulrøtter (gjerne også erter) Chantilly. Legger gjerne ut oppskrifter, dette er IKKE så avansert som navnet tilsier.

Skrevet

Skal ha stekte pølser og makaronistuing vi, med salat ved siden.

Til røkt torsk bruker jeg bacon, gulrotstuing og poteter. Hm, tror jeg må ha det en dag. :)

Skrevet

Sier ja takk til oppskrift. Alltid gøy med nye oppskrifter og varianter til maten.

Så spennende at dere røyker fisken selv da! Hadde ikke jeg visst hvordan skulle gjøres.. Jeg pleier å ha hvit saus og gulrøtter til røkt torsk. Til lettsaltet torsk syntes jeg det er godt med smeltet smør og gulrøtter. Er godt med gulrøtter til slik fisk syntes jeg.

Skrevet

skal å grille sammen med guttungens klasse i dag.

Røkt fisk koker jeg som vanlig. Uten tilsetning av salt i vannet.

Har gulrotstuing og poteter til.

Annonse

Skrevet

mmm, nå fikk jeg lyst på fisk;) Kanskje bytte litt på planene i morgen;)

Her har vi hatt spagetti med hjemmelaget tomat saus i dag....

Enkelt og guttungen sin abselutte favoritt;)

Skrevet

I dag hadde vi indisk kyllingsuppe. Kjempegodt. Laget så stor porsjon at vi har i morgen også. Og det er så godt innimellom å ha det klart :-)

Hørtes nydelig ut med hjemmerøkt fisk.

Skrevet

Vi ha spist laks i med ris og grønnsaker.

Skrevet

Her ble det noe så enkelt som amerikansk gryte i dag:)

greit i en travel hverdag.....

Men, jeg vil ha fisk jeg å.....:(

Trodde kolje og røkt torsk var det samme jeg?

Skrevet

Å nei da, happy :). Kolje er det vestlendinger (er ikke du også det?) kaller hyse! Og det er like stor forskjell på torsk og hyse som på torsk og sei eller torsk og laks!

Og du: Det tar altså MINDRE tid å koke noen fiskekoteletter og slå sammen en saus.enn å lage en gryterett. Selv med Toros "hjelp". En "hjelp" jeg forøvrig selv betakker meg for!

Skrevet

Dette innlegget skulle du hatt for timevis siden, gladjente, men datanettverket slo seg vrangt. Bedre sent enn aldri:

Å røyke fisk er mye mindre problemer enn folk tror, men det må skje utendørs (f eks på en balkong med takdekke over, evt garantert natt uten regn) eller i garasje (uten eksos!), uthus eller godt ventilert bod (røyking krever litt luftutskrifting om resultatet skal bli førsteklasses). Og en røykeovn er altså ikke noen kostbare saker, bare se her: http://www.gronbergsport.no/storefront.php?pid=575

Spon får du alltid tak i, nærmeste trelasthandel har. Men GOD spon må du ofte betale litt dyrt for, og du kan ende i en sportsbutikk (da betaler du temmelig dyrt...).

Og siden denne fisken faktisk er RØYKT, ikke bare sprøytet med røyksyre, slik det meste av den ferdige er, får den en helt annen smak. Du mister lysten på ferdigkjøpt "røykt" fisk etter å smakt skikkelig vare...

En "grunnoppskrift" følger med ovnen. Men man lærer temmelig snart å lage litt varianter, basert på egen erfaring og smak. Vi vil f eks gjerne ha den røykt en del lengre enn grunnoppskrifta og vi er nøye på å bruke enten eikespon, bøkespon eller einerkvist når vi røyker.

Sause Bechamel trenger du vel knapt oppskrift, til dette er jo bare et annet navn for "hvit saus". Men for sikkerhets skyld: 1/2 l H-melk i gryte, 2-3 ss (30 gram) hvetemel ristes ut i 1/2 dl H-melk, tilsettes sammen med 25 gram (ca 2 store ss) smør. Kokes opp under stadig omrøring, tas av varmen STRAKS den koker, plate på 1 og settes med grya 1/3 inn på plata i 2-3 minutter, deretter stadig mer. Kokes i 10 min, tilsettes salt og krydder (ofte pepper og dill hos oss), gjerne også 2-3 ss fløte og 1 ss smør.

Gulrøtter Chantilly lages slik 2/3 kg gulrot (så "lang og slank" som mulig) vaskes godt, skrapes helt forsiktig og kokes under tett lokk i så lite vann som mulig til de såvidt er møre. Vannet skal tilsettes en smørklatt og en klype salt og sukker.

Gulørttene skjæres i strimler og blandes med 1/4 l (snautt mål) sauce Bechamel tilsatt minst 1 dl matfløte. Varmes godt.

1/3 kg grønne erter (gjerne frosne) has i kokende usaltet vann tilsatt en knivspiss sukker. Kokes 5-6 minutter, og vendes i smeltet smør (50-75 gram).

Gulrotblandingen legges i ring langs kanten av rundt fat, ertene i midten.

Gulrot er godt naturell, og vi bruker mye gulrot. Men litt tilberedning gjør dem ikke dårligere....

Ellers bruker vi ofte sauce Bretonne til kokt fisk (ikke røykt): 1 løk, 1 gulrot,1/4 selleri og 1 purre (den hvite delen) strimles fint. Drysses med ørlite salt og sukker, dampes i en god klatt smør. Tilsettes 2 ss hakket sjampinjong, ei flaske eplemost og en stor kopp fiskekraft. Småkoker til den er passe tykk (12-15 min hos oss). Tilsettes 1 liten kopp sur fløte/seterrømme og en ts smør. Gjennomvarmes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...