Gå til innhold

Hvor lenge skal man egentlig koke flaskene??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt 3mnd og 6mnd. Siden hovedgrunnen til å koke flaskene er bakterien som dannes i melka så må man vel koke flaskene en god stund? Slutter denne bakterien å være farlig for babyene når de blir 6mnd??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hørt 4 mnd. Hvertfall ikke før 3 mnd. Jeg kokte til gutten min var 7-8 mnd men det var fordi jeg brukte sånn dampsterilisator og synes det var like greit å bruke den som å putte de i oppvaskmaskinen. Melkebakterien slutter ikke å være farlig, og man må jo vaske flaskene godt når man slutter å koke dem, men de første 3-4 mnd er babyene mest utsatt for forskjellige bakterier, de tåler litt mer etterhvert. Men selve melkebakterien skal man være forsiktig med, man bør vaske flaskene i maskinen på 65 grader minst når man slutter å koke.

Skrevet

Men jeg lurer på en ting da, trenger man ikke vaske flaskene i oppvaskmaskina når man koker dem? Jeg gjør begge deler jeg. Men nå ammer jeg for det meste, og gir flaske bare når jeg er borte og far må passe. Og så pumper jeg litt innimellom, og det er jo samme prosedyre for renhold med pumpa som med flaskene.

• 2 uker senere...
Skrevet

Er jo ikke galt at du vasker de i maskinen først... Men jeg vasker dem i zalovann først, så koker jeg dem..

Kan jo hende at flaskene blir mer slitt når de vaskes i oppvaskmaskinen, å når flaskene blir slitt, så har jeg lest at de kans skille ut et stoff som ikke var så bra for dem.. Mener jeg las det på flaskeposten.org.. En skal f.eks. ikke arve storesøsken sine flasker, for de er nok slitt.. Vet ikke om de blir mer slitt i en oppvaskmaskin, men jeg kan bare tenke meg at de blir det.. For å vaske de i et minutt i zalovann før koking er nok mer skpnsomt mot flaskene enn å ha de i maskinen i 1 1/2 time..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...