vib83 Skrevet 14. september 2009 #1 Skrevet 14. september 2009 Hvor lenge er det normalt at barnet får mat på natta dersom han får MME? Sønnen vår er nå 6 mnd og lurer på om han trenger mer mat og dermed må få 1 gang på natta (han er VELDIG mye våken på natta), det må tas i betraktning at han er VELDIG småspist og dermed spiser lite på dagtid. Noen med tips eller råd?=) Kan det være tenner??
Lemonia Skrevet 14. september 2009 #2 Skrevet 14. september 2009 Det er helt normalt at en 6 mnding trenger mat om natten, faktisk vil jeg påstå at over halvparten av babyer på den alderen fremdeles drikker ett eller flere nattmåltider. Når de slutter er veldig varierende, det viktigste er å følge din baby. Hvis han gir uttrykk for at han trenger mat om natten (og er han småspist om dagen er kanskje ikke det så rart) er det jo ikke noe i veien for å prøve det. Kanskje er det det som skal til for at han skal sove bedre?
vib83 Skrevet 15. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 15. september 2009 Ja, det var faktisk det!!=) I natt fikk han mat da han våknet halv tre og da sov han i ett til kl seks (da pleier vi å stå opp)... Deilig!=) Lenge siden han har gjort det nå, pleid å være våken 4-5 tida et par ganger.
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 15. september 2009 #4 Skrevet 15. september 2009 Min spiser enda på natten og nærmer seg 10 mnd. Vi prøvde nattavvenning fordi han økte fra 1 til 3 måltider igjen på natten og det var ikke mor så interessert i;) Han er nok ikke moden for å slutte helt på natten, men vi er nede i ett måltid igjen da, og det er fint! Han spiser fint lite annen mat enn pupp gjennom dagen også, men det går jo seg til etterhvert. (Selvom mor drømmer om hele netter med søvn...)
Venja Skrevet 15. september 2009 #5 Skrevet 15. september 2009 Mine to gutter sluttet begge med nattmat rundt 8 mnd alderen. Begge to spise 4 måltider på dagen da de var 6 mnd, men var likevel ikke klare for å bli nattavvent før. Når de ikke sovnet igjen etter nattmaten, men ble liggene våkne lenge kuttet vi maten på natten. Eldstemann brukte tre netter på å sove rundt. Ble litt skriking, men gikk mye bedre enn fryktet. Han var et matvrak som spiste MYE. Minstemann (9 mnd) er våken noen ganger i løpet av natten enda og får da smukken og av og til vann og sovner igjen. Er sammenlignet med sin bror småspist, men spiser jo godt i forhold til mange andre. Gi det litt tid.... jeg tror også at det er veldig få babyer på 6 mnd som sover hele natten uten mat.
vib83 Skrevet 15. september 2009 Forfatter #6 Skrevet 15. september 2009 Når dere fikk han til å sove rundt... Lot dere han da bare skrike og gikk inn med minutters mellomrom ell?
Venja Skrevet 15. september 2009 #7 Skrevet 15. september 2009 Han lå på vårt rom da vi nattavvente. Hadde egentlig tenkt å la pappen ta seg av nattavvenninga, men en natt fikk jeg nok og bare bestemte at nå starter jeg. Da han våknet fikk han smukken. La meg igjen og lå med stoppeklokken på mobilen. Etter 1 minutt så fikk han smukken igjen. Etter noen runder på 1 min økte jeg til 1,5 og så til 2. Tror på det meste vi var oppe i 4 min. Hørte jo selvsagt på griningen. Var det hysterisk så tok jeg han opp med en gang for å roe han. La han ned igjen og startet på nytt på 1 min. Var det bare litt sutring innimellom så lot jeg han ligge lenger. Han flyttet på eget rom en måneds tid senere og det er sjelden vi er inn til han i løpet av natten. Det er i så fall når han ikke finner smukken selv (2 1/2 år nå).
bønni Skrevet 15. september 2009 #8 Skrevet 15. september 2009 Jeg vente gutten av med nattflaska da han var sju-åtte mndr. Det gikk fint, tredje natta våknet han ikke til nattmåltidet som han ellers pleide, men sov til morgenen. Men etter en stund ble det morgen tidligere og tidligere.... halv fem er ikke morgen - alle fikk for lite søvn :-/ Så nå har vi gjeninnført en nattflaske - han sluker den, så han er tydeligvis sulten. Og for tiden fungerer det veldig bra. Pappa gir nattmat fordi gutten sovner mye bedre av at mamma ikke viser seg om natta ;-) Sist natt sov han nesten 12 timer, kun avbrutt av et kjapt måltid, synes det er helt ok å gi ham mat i løpet av natta når han er sulten, selv om han er "stor gutt" - snart 11 mndr. Han spiser bra på dagen, grøt og brød og middag og frukt, samt 3 flasker mme. Han er en liten plugg, men har ikke lagt på seg mye siden i våres, så han trenger maten han får. Jeg synes det blir fryktelig skjematisk med lærdommen at de ikke skal ha mat om natta etter fylte 6 mndr. Jeg prøvde en stund å la være og gi ham nattmat - og da var han jammen mye våken - skrek ikke, men var lys våken og kavet rundt og suttet seg fast i alt... og da han endelig fikk mat forsvant den på en blunk... uff, da hadde jeg litt svart samvittighet for å ha prøvd å sulte stakkaren, hehe, men det var jo ikke det som var meningen! Lykke til med å finne gode nattrutiner dere kan leve- og sove med.
vib83 Skrevet 16. september 2009 Forfatter #9 Skrevet 16. september 2009 Godt å høre=) Jeg mener også at så lenge barnet og foreldrene har det fint med at barnet får mat på natta, så spiller det ingen rolle hvor gamle de er... Og jeg har ikke dårlig samvittighet siden han er så småspist i tillegg, så han trenger det!=) Er jo ikke noe problem å gi mat på natta, bedre det enn å være våken opp til 5 ganger for å gi smokk...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå