lundis Skrevet 14. september 2009 #1 Skrevet 14. september 2009 Hei! Jeg droppet pillen i midten av juli, da jeg og samboeren gjerne ønsker oss barn. I helgen fant jeg ut at min søster har pcos, hun har nettopp fått diagnosen. Og nå lurer jeg på om jeg kanskje har pcos selv. Jeg har selv vært plaget med uregelmessige sykluser, helt fram til jeg begynte å ta p-piller for 9 år siden (hovedsakelig pga disse ustabile syklusene). Jeg diskuterte litt med helsesøster og lege da jeg fikk skrevet ut den første resepten på p-piller, med legen mente at syklusene ikke var alt for uregelmessige, bare litt lange (rundt 5 uker). Jeg har i grunnen ikke tenkt så mye på dette i ettertid, for med p-pillen har jo mensen kommet til samme tid hver måned. Men nå som vi ønsker å bli gravide, er det klart at jeg bekymrer meg for om alt er i orden. Jeg tror jeg har hatt EL etter at jeg sluttet med pillen, ca. 1 mnd etter pilleslutt. Jeg hadde i allefall noe som jeg antok var EL-slim (så vidt), og 14 dager etter fikk jeg mensen. Kan jeg slappe av da? Eller kan man ha pcos selv om man har EL og mensen som vanlig? Jeg vet at min søster bl.a. er plaget med hårvekst, og bortsett fra bittelitt "bart" er ikke dette noe jeg sliter med.. Hva tror dere? Jeg skal selvfølgelig komme meg til lege for å sjekke det ut, men kunne gjerne tenkt meg å høre hva dere mener først.
vindre Skrevet 15. september 2009 #2 Skrevet 15. september 2009 Hei. Utifra de opplysningene du gir oss vil jeg si at du mest sannsynlig ikke har pcos/pco. De klassiske symtomene på pcos/pco er at man svært sjelden, eller ikke i det hele tatt, har EL, er plaget av økt hårvekst og har syster på eggstokkene. At din søster har pcos, har ikke noen betydning for deg. Selv har jeg pcos, mens ingen av mine søstre har det. Når man slutter på pillen, kan man ha uregelmessig sykluser en stund etter, men det kan være lurt for deg uansett å gjøre er å loggføre hvor lange syklusene dine er en stund fremover. Det er ganske mange som avviker fra normalen med sykluser på 28 dager. Prøv litt lenger og se hvordan kroppen din kommer seg etter pille-slutten, og fatter du mistanke om at noe er galt etter noen måneder, kan du ta kontakt med legen din. Kroppen din tregner litt tid på seg før den "normal" igjen etter pille-slutt. den skal jo tross alt begynne å produserer hormoner selv igjen. Lykke til i hvertfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå