Gjest Skrevet 14. september 2009 #1 Skrevet 14. september 2009 Innkalling til dialogmøte i regi av NAV, hos min arb.giver sammen med dem. Jeg har vært sm i nesten 6mnd og hensikten er å oppsummere erfaringer fra oppfølgingen som har skjedd og vurdere videre muligheter for tiltak med sikte på å komme tilbake i arbeid. De har ikke funnet det hensiktsmessig å involvere fastlege el denne gangen. Hva er det som skjer på et slikt møte? Vi har heller ikke laget noe oppfølgingsplan eller noe. Har knapt snakket med arb.giver i de mnd`ene her. Da er det jeg som har tatt iniativ gjennom levering av sm`er. Jeg vet jo heller ikke noe om hvordan det blir videre. Det startet med at jeg ble sm for en ting, så gjekk det over til å bli noe helt annet for så å bli en tredje annen ting nå. Nemlig graviditeten.... Om jeg i det hele tatt kommer jeg tilbake på jobb før permisjonen starter tviler jeg på.... Er plagget med bl og kynnere, noe som ikke funker i min jobb.
2010 Mammaen Skrevet 14. september 2009 #2 Skrevet 14. september 2009 Det som skjer er vel vurdering av restarbeidsevne., altså se på om det er noe du kan gjøre til tross for sykemelding... Du burde hatt en oppfølgingsplan når du har vært borte så lenge. Det er arbeidsgivers ansvar. En annen ting du bør tenke på er at du får bare sykepenger ett år. Du bør tenke over hvilke muligheter du har for å arbeide en stund, sånn at du ikke mister rett til sykepenger.
Trinepia mamma til 2 prinser!! Skrevet 14. september 2009 #3 Skrevet 14. september 2009 Bare for å ha det sagt!!!!!!!!!: NAV og arbeidsgiver har INGENVERDENSTING med å si at DIN fastlege IKKE skal innkalles!!!!! Dette er noe DU bestemmer. DU kan velge å ha med en som skal være din "partner" under møtet!!!!" Dette har jeg blitt lurt på, satt aleine mot 4 stk og skulle forsvare meg. Gjett om jeg følte meg lita og ingenting verdt!!!! Nei, få med deg en som kan hjelpe deg i saken. Hvem andre enn deg og din fastlege kan fortelle om dine plager og DIN grunn for sykemelding?????? Har du ikke mulighet til å få med din fastlege, kan du ta med deg feks representant for fagforbundet ditt, en kollega du stoler på, en god venn som er godt inne i din sak og som du stoler på eller feks forelder (pappa meldte seg fort villig til å være med da han hørte hvordan jeg hadde blitt behandlet, har endel plager i forbindelse med kronisk sykdom som jeg har hatt fra jeg var 2 år etc... så han er godt inne i saken...) Det er IKKE NAV eller arbeidsgiver som bestemmer dette, dette er FULLT OG HELT ditt valg om du vil ha med deg en annen person, som skal støtte deg under møtet! Helt horribelt, kjenner jeg bli høvelig hissig når jeg leser at de ikke har funnet det hensiktsmessig å ha med din fastlege på møtet. Grunnen til dette er at NAV kan snakke deg rundt, få deg til å gjøre det DE vil du skal gjøre uten at du skal ha noen som kan si at dette er ikke bra for deg eller ikke er hensiktsmessig og som kjenner lovene like godt som NAV, for det er mange omveier og lurerier som den vanlige mann i gata ikke har kjennskap til, men som feks fagforbundet eller fastlegen har. Mitt første dialogmøte visste jeg ikke at jeg kunne få ha med meg noen mitt andre sa jeg at jeg skulle ha fastlege med. Fikk innkallelse 1 uke før møtet med beskjed om at jeg måtte innkalle fastlegen selv da de ikke ville gjøre det, da de mente det ikke var et ORDINÆRT dialogmøte... BULLSHIT, hadde jeg visst det jeg visste nå, hadde jeg nekta å stille. Da jeg var hos legen for å få skrevet en restarbeidsevne beskrivelse, sa hun at JEG som pasient IKKE skulle innkalle legen, dette var NAV eller arbeidsgivers ansvar. og at 1 ukes varsel var aaaalt for kort. Da jeg igjen konfronterte de på møtet om dette, sa de- ordrett: "Det er bare tull, hun vil bare ha oss til å innkalle henne for da kan hun kreve penger av oss for å stille. Nei, dette er din oppgave." Gjett om fagforbundet mitt fikk blod på tann da de hørte om dette. Så heretter har jeg fagforbundet i ryggen hver gang det er snakk om møter med NAV inkludert. Lykke til!! NAV kan være noen gribber som ikke alltid ser hva som er best for deg, det har jeg smertelig erfart!!!
Maisie Skrevet 14. september 2009 #4 Skrevet 14. september 2009 Fy flate, så frekt, Trinepia! Godt at du involverte fagforbundet da. Man blir jo helt skremt av hvordan NAV behandler folk. Håper det ordnet seg for din del. Riktig at det er arbeidsgivers ansvar å ordne med en oppfølgingsplan, og ta kontakt med deg for å høre hvordan det går med deg. Her har arbeidsgiver sviktet. Har aldri vært på sånne møter, men kan det være pga manglende oppfølgingsplaner at NAV vil ha sånne møter? For å forsikre seg om at sykemeldingene er reelle og at arbeidsgiver har prøvd å tilrettelegge jobben i forhold til den sykemeldtes arbeidsevne?
Trinepia mamma til 2 prinser!! Skrevet 16. september 2009 #5 Skrevet 16. september 2009 Det ordna seg da jeg fikk snakke med en som var litt "vettug", som er i sentralbordet når man ringer inn til NAV her jeg bor. Jeg har fått fortalt i 21/2 år at alle dagene jeg bruker sykemelding, teller ned på dagene man har til gode for å være sykemeldt- sykepengerettighetene. Om jeg har vært sykemeldt i 2 dager, 10 dager eller 20 dager så har dagene telt nedover. Noe jeg plutselig fikk vite ikke var sant, av denne mannen på sentralbordet. Jeg var så glad, jeg hoppa i senga og jubla og det var ikke måte på, for jeg hadde fått oppgitt at jeg var fri for dager og skulle jeg kunne opparbeide meg nye dager, så måtte jeg være uten sykemelding i 6 mnd. Dette vil være umulig for meg da jeg har en såpass svingende sykdom som jeg har. Mannen fra sentralbordet fortalte meg at i slutten av mars 09 (dette var i februar 09 at tlfsamtalen fant sted) hadde jeg tjent meg opp fulle sykepengerettigheter!!! Dette til tross for at jeg hadde vært sykemeldt de siste 6 mnd. MEN jeg hadde ikke vært sykemeldt utover 16 dager, noe som er arbeidsgiverperioden og ikke har noe med sykepengerettighetene mine å gjøre!!! TENK at i over 21/2 år hadde NAV fortalt meg at : Nå må du passe på, ikke vær mer sykemeldt nå, du er snart fri for dager, hver sykemelding teller nedover på rettighetene dine etc etc.... Man har grått mange tårer over dette elendige systemet med elendige ansatte i NAV, tro meg.... Men nå som jeg er gravid, sykemeldt (for fikk jo opptjent fulle sykepengerettigheter før jeg blei for dårlig ;D) og snart skal føde, gir jeg rett og slett blanke f.... Har god dialog med arbeidsgiver og vi har avtalt at FØR min permisjon går mot slutten, skal vi ha et tilretteleggingsmøte for å se hva vi kan gjøre for at jeg skal evt slippe gå tilbake til jobben min i barnehage, men finne noe annet som passer meg bedre. Arbeidsgiver har vært veldig dyktig, men det er NAV som har svikta meg i min situasjon her!! Er så ufattelig lykkelig over at jeg nekta melde meg som arbeidssøker og sende inn skjema for yrkesretta attføring, noe NAV mente var det ENESTE jeg hadde som valgalternativ. Og jeg priser meg lykkelig over at de folka fra NAV Trygd jeg venta på svar fra ang permisjon og foreldrepenger i forbindelse med yrkesretta attføring, var umulig å få tak i og derav ikke mulig å få svar fra. Det gjorde at jeg drøyde hele greia og det var under et av forsøkene med å få kontakt med folka fra NAV Trygd at jeg traff på denne mannen fra sentralbordet som løste det største problemet jeg har hatt på alle de årene jeg har levd!!! Så det nytter være kritisk til alt de forteller deg og "dra inn" litt ekstra hjelp for å være sikker på at akkurat DITT behov blir fulgt og dekket til det som er det beste for akkurat deg!! Er glad jeg er såpass sta som jeg er og at jeg har både samboer og foreldre som støtter meg og hjelper meg når ting blir for tøft i forhold til min situasjon som kronisk syk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå