t+t <3 Skrevet 14. september 2009 #1 Skrevet 14. september 2009 Jeg var hos legen min på torsdag og fikk 50% sykmelding. Jeg jobber i barnehage og har begynnende bekkenløsning og sliter mye med kynnere. Jeg er så sliten når jeg kommer hjem at jeg hverken orker å ta meg av datteren min eller gjøre noe i huset. I sykmeldingen jeg fikk av legen så står det det at jeg ikke skal jobbe mellom 8-9 og ikke drive med løft og påkledning. Arbeidsgiver gav meg da 2 valg. Enten å jobbe bare senvakter eller jobbe både tidlig og senvakter. jeg spurte om å få mellomvakter som er en løsning som passer best for begge parter men det kunne dem ikke godta fordi vi har en annen som er 100% sykmeldt og en som er 50%. Hun i 50% stillingen har vi vikar for når hun ikke jobber. Men hun i 100% stillingen har vi ikke det. Og dette gjelder hele huset. På avdelingen min jobber det en pedleder og en assistent til. Men pedlederene i barnehagen vår går bare mellomvakter og aldri yttervakter som vi assistentene gjør. Bare det er litt urettferdig syntes jeg da. Jeg ringte legen min og spurte hva jeg skulle gjøre men hun sa det at jeg bare måtte ha en dialog med arbeidsgiver og at jeg kunne be arbeidsgiver ringe henne hvis det hjalp. Men svangerskapspenger eller mer sykmelding er uaktuellt. Jeg har ikke gjort noe annet enn å gråte siden jeg kom hjem fra jobb. Jeg er kjempe sliten og føler meg sint og skuffet over at arbeidsgiver ikke vil tilrettelegge for meg. Jeg vet det er andre som har mere kompliserte svangerskap enn det jeg har men akkurat nå er jeg kjempe sliten og trenger litt råd og støtte. Noen som har forslag på hva jeg kan gjøre??
Spinella Skrevet 14. september 2009 #2 Skrevet 14. september 2009 Skjønner at du er frustrert ja. Hvis jeg var deg ville jeg ha prøvd å jobbe for eksempel bare senvakter, og etter kanskje en uke, når du kjenner at dette går ikke lenger, så går du til legen og sier at du ikke greier mer og at du vil ha 100% sykemelding. Da har du i allefall prøvd, og ingen kan beskylde deg for noe annet. Eventuelt kan du jo få aktiv sykemelding, da bestemmer du selv når du begynner og slutter, og kan bli satt til å gjøre forefallende arbeid som for eksempel kontorarbeid ol. Ikke fortvil, bare tenk på deg selv og dine egne grenser. Hvis arbeidgiver ikke vil tilrettelegge så får han bare godta at han plutselig får en til som er sykemeldt. Masse lykke til, skriv gjerne hvordan det går videre for deg
Kabari med nr 1 på tur =) Skrevet 14. september 2009 #3 Skrevet 14. september 2009 sir meg helt enig me hun over! tenk på deg sjøl.. tør tårene å bit tenna sammen.. arbeidsgiven din er en dust.. =P
t+t <3 Skrevet 14. september 2009 Forfatter #4 Skrevet 14. september 2009 hadde jeg trodd at det ville fungert så hadde jeg gjort det. Men legen har sagt at jeg ikke får mere sykmelding uansett hva. Så det hjelper ikke om jeg prøver hadde jeg trodd at det hjalp så skulle jeg gladelig gjort det.......
Sjarmi Skrevet 14. september 2009 #5 Skrevet 14. september 2009 Hvilken uke er du i? Legen kan faktisk ikke nekte deg 100 prosent sykemelding!! Da hadde jeg blitt forbanna og følt at hun ikke stolte på meg og at jeg faktisk hadde hatt vondt. Prøv å jobb i noen dager og se ann......går det ikke så krever du bare sykemelding for 2 uker først ogs¨åkan du se ann etter det! Tenk på kroppen din!!
septbaby09 Skrevet 14. september 2009 #6 Skrevet 14. september 2009 Hvordan kan legen din si det?? Jeg jobbet natt i hj.tj, og ble tilrettelagt på dagtid uten problem i min jobb. Men etter 2 mnd på dag og etter utallige forsøk på å si til med leder at jeg hadde altfor mange og tunge pas, uten at det ble hørt gikk jeg til lege. Men før jeg gikk til legen ringte jeg fysio, fordi jeg hadde problemer med bekkenet noe jeg merket selv. Hun gav med diagnosen bekkenløsning. Så når jeg kom til min lege og fortalte situasjonen, at fysio sa bekkenløsning, og en sjef som gir f... gav han meg 100% sykemld med en gang, ut svangerskapet, dette var i uke 27 eller noe. Jeg ble kjempeglad fordi han trodde meg. han sa samtidig, vi trenger flere verdensborgere:) og dette er 9 mnd av livet, ta vare på deg selv og den lille i magen, du jobber og betaler skatt ellers, så hvorfor skal ikke denne velefrden komme deg til gode:) Han skrv tom et skriv på data at sykemld bare skulle forlenges til permsisjonen, i tilfelle han var i ferie neste gang, og en annen lege ble vanskelig(kan bare skrive sykemld for 1 mnd av gangen) Så det har blitt lange dager, ja, men jeg har fått tatt vare på meg selv:) Og jeg driter i jobben, de driter i meg, og uansett får de tilbake penger fra nav!!
ellesant Skrevet 14. september 2009 #7 Skrevet 14. september 2009 Det har seg slik at arbeidsgiver er PLIKTIG å tilrettelegge arbeidet for deg. Snakk med din tillitsvalgte eller verneombudet der du jobber, gå sammen med denne til styrer i barnehagen og forsøk å få gjennom det med mellomvakter. Ellers så er det som de sier over her, at legen kan ikke nekte deg sykemelding dersom du har symptomgivende bekkenløsning, da får du heller ta en tur på legevakta...
Maisie Skrevet 14. september 2009 #8 Skrevet 14. september 2009 Dersom du jobber i en IA-bedrift, så er arbeidsgiver pliktig til å tilrettelegge for deg, ja! Merkelig at de skal være så vrange. Ikke lett når både lege og arbeisgiver sender deg som en kasteball til hverandre. Nekte deg sykemelding? På hva slags grunnlag da? har du mulighet, som foreslått overfor, å ta seinvakter og se hvordan det går? Går det bra, så er jo det fint. Og går det ikke, så drar du tilbake til legen og si at nå har du prøvd, men det funket ikke. Tidlig- og seinvakter vil jo ikke fungere, i og med at selv legen din har sagt at du ikke skal jobbe 8-9. Så tungvint folk skal gjøre det.
Gjest Skrevet 14. september 2009 #9 Skrevet 14. september 2009 Jeg syntes faktisk du selv er litt vrang her. Handler ikke om at arbeidsgiver ikke vil tilrettelegge, men at du ikke får viljen din. Ped ledere har mellomvaktene, hadde vert veldig urettferdig for ped lederen om du plutselig skulle ta hans/hennes faste arbeidstid. Det er helt vanlig at ped ledere har mellomvaktene, det er ikke urettferdig, det er slik det er. Du blir 50% sykemeldt, og det går faktisk an å være litt behjelpelig. Da jeg ble delvis sykemeldt, sa jeg til arbeidsgiver at jeg skjønte det var ubeleilig for dem, så de fikk sette opp vaktene etter når det passet dem best. Legen kan faktisk nekte deg 100% sykemelding. Legen sykemelder deg etter behov, ikke du selv.
t+t <3 Skrevet 14. september 2009 Forfatter #10 Skrevet 14. september 2009 Jeg er nå i uke 31 (ifølge bim) og har ikke mange ukene igjen til permisjon. Jeg begynner permisjon 30 oktober. Her jeg bor er det veldig uvanlig at det bare er pedlederne som får mellomvakter. Her deles det på det. Legen min sa det at hun ikke hadde grunnlag nok til å sykmelde meg 100%. Jeg har ikke krevd at pedledern min skal ta mellomvaktene mine men at det går ann å bytte på. Jeg kjenner meg selv og veit det at når jeg ikke makter de vaktene jeg har nå så klarer jeg hvertfall ikke bare senvakter. Det er ikke rettferdig ovenfor meg eller datteren min at jeg sliter meg såpass ut at jeg hverken orker å ta meg av henne eller meg selv. Tusen takk for alle råd. Får bare prøve meg frem og se hvordan det går.
*dum&deiLig*™ Skrevet 14. september 2009 #11 Skrevet 14. september 2009 Legen din mener at du ikke skal jobbe kl 8-9. Hvilke andre alternativer en seinvakter er det da? Det er IKKE lov å ta andres vakter, selv om det er for å tilrettelegge for deg. Det å være sliten er ikke sykemeldingsgrunnlag. Vi er alle slitne innimellom, gravide eller ikke.
septbaby09 Skrevet 14. september 2009 #12 Skrevet 14. september 2009 Dum og deilig, du må bare klappe igjen!! Er vel ikke du som kjenner hvor skoen hennes trykker!!!!! Stor forskjell på å være sliten eller enn når man er gravid, da han man en til å ta hensyn til!! Å angående bekkenplager, tar man det ikke seriøst, og tar hensyn til det kan man få varige med, og da kan man jo tenke på hvo r mye det lønner seg om vedkommende ende på trygd fordi jobben ikke gadd å tilrettelegge!!!!
kaffeplante Skrevet 14. september 2009 #13 Skrevet 14. september 2009 gud hjelpe meg så frekt enkelte kan få seg til å svare... jeg jobber selv som ped.leder i barnehage og vi er en IA-bedrift ingen ansatte i bhg har krav på å gå bestemte vakter...så lenge de får beskjed om endringer i god tid....altså det er ikke snakk om at noen tar den andres vakter....hos oss går ped.ledere yttervakter nettopp for å ha en ped.leder tilstede HELE tiden.... arbeidsgiver kan faktsik omrokkere på personalet når det kreves å tilrettelegge for gravide eller andre med nedsatt funksjonevne....en ansatt på storbarn kan måtte bytte med en gravid på småbarn for å unngå løft og div....
Dina1 Skrevet 14. september 2009 #14 Skrevet 14. september 2009 Syns virkelig det er rart at du ikke får mer sykemelding, merkelig lege du har. Ville fått en time til, å sagt at du ikke klarer mer.... Dette fordi du har en arbeidsplass som tydeligvis ikke har mulighet til å tilrettelegge for deg, og da har du ikke mye valg da... Å jobbe med bekkenløsning er helt uaktuelt, det er smertefullt og skader mer enn det gagner. Ikke gi deg, det er din kropp og du som kjenner den best og vet hvordan du har det. Jeg ville hatt store problemer med å ha en lege som ikke hørte på meg, og trodde på meg.... Uansett lykke til!!!
DK+2 Skrevet 14. september 2009 #15 Skrevet 14. september 2009 Jeg hadde sagt til arbeidsgiveren min at enten tilrettelegger du, ellers går jeg ut med 100% sykemelding. Syns det er veldig dårlig gjort av både legen og arb.giveren din. Tror du burde bytte lege!
t+t <3 Skrevet 16. september 2009 Forfatter #16 Skrevet 16. september 2009 Her kommer en liten oppdatering med hva som har skjedd. Jeg fikk sjefen min til å ringe legen min og etter det så hadde jeg, sjefen og pedledern ett møte sammen. Der ble vi enige om at jeg skal jobbe mandag, onsdag og fredag med en mellomvakt hver onsdag og annenhver uke tidlig og sen på mandager og fredager. Dem skal også finne andre arbeidsoppgaver for meg når det er påkledning/avkledning og soving midt på dagen. så jeg ikke får tunge løft og av/påkledning som er slitsomt. Så tusen takk for alle råd og all hjelp. Dere hjalp meg veldig
*dum&deiLig*™ Skrevet 16. september 2009 #17 Skrevet 16. september 2009 Klappe igjen? Du bør forøvrig roe ned tegnsettingen din. Tror du ikke at jeg har vært gravid selv? Jeg har hatt svangeskap fra helvete, så jeg vet godt hvordan det er å være syk pga graviditet. Det å være sliten av å gå på jobb selv om man er gravid er ikke sykemeldingsgrunnlag i seg selv. Det er svært få gravide som ikke blir slitne etter jobb. Det forbauser meg hvordan enkelte tror at hele arbeidsplassen skal jenke seg etter en sykemeldt ansatt. Jeg hadde blitt skikkelig forbanna dersom mine vakter hadde blitt fjernet til fordel for en som vil ha mine vakter. Det hadde skapt store problemer for meg, mht henting og levering i bhg for MINE barn. Den enkleste løsningen på problemet her er vel at den vikaren som jobber 50% for den andre som er sykemeldt evt. jobber 50% for HI også. Da kan HI jobbe halve dager. Det kan være bedre å jobbe halve dager en hele dager. Alternativet dersom tilrettelegging ikke er mulig er svangerskapspenger.
Spinella Skrevet 16. september 2009 #18 Skrevet 16. september 2009 Så bra at det ordnet seg for deg da, skulle jo også bare mangle. Ingen som skal behøve å oppleve at jobben tar knekken på seg, for som min mor (en oldtimer innen LO og fagforeningsarbeid) alltid sier: Det er ingen som står i døra og takker deg når ambulansepersonalet bærer deg ut fra jobben på en båre fordi man har jobbet seg ihjel. Dette er jo veldig satt på spissen da men
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå