Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har ikke bil, og hadde derfor ikke tenkt å kjøpe bilsete. Nå har vi derimot funnet ut at om alternativet er å leie sete de gangene vi trenger det, er det kanskje like greit å bare kjøpe et brukt et i stedet. Noen erfaringer om bruktmarkedet på bilseter? Er det gode/trygge seter som selges? (Hvor gamle bør de Ikke være, for å være godkjent etter dagens standard?)

Hilsen fra en førstegangsfødende i sitt 3. trimester.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tør ikke kjøpe brukt. Bilsetet er som en sykkelhjelm, som man skal bytte ut hvis det ramler i bakken. Man vet aldri vet hva som har skjedd med det hos andre, så jeg ville faktisk ikke leid heller. Eller sendt det med flyet. Det er vel heller ikke anbefalt at setet er over fem år gammelt.

Skrevet

Vi har kjøpt brukt. Jeg velger faktisk å stole på selger, og spør selvsagt om setet har vært utsatt for kollisjon eller annen skade. Ser jo an personen, og synes man merker fort om vedkommende er til å stole på eller ikke. Dessuten vil vel de aller færreste småbarnsforeldre selge videre et ødelagt sete, med visshet om hvilke konsekvenser det kan få for det nyfødte barnet. På finn er det mange gode, forholdsvis nye seter- og mange er jo bare brukt til ett barn også, dvs ikke mer enn 1 år gamle.

Fant følgende på Statens Vegvesen om brukte seter:

Dersom du kjøper brukt utstyr må du kjenne

forhistorien. En stol som har vært brukt i en

kollisjon, eller blitt skadet på annen måte,

skal ikke brukes mer. Utstyret bør ikke være

eldre enn ca. fem år når du kjøper det, fordi

materialet svekkes over tid. Kontrollér at

sømmer, belter og låser er intakt, og sørg for

å få med bruksanvisningen.

les mer her:

http://www.vegvesen.no/binary?id=2865

Skrevet

Jeg tror ikke at noen selger et sete som har vært med i en kollisjon, altså :). Men jeg er litt skeptisk til at mange drar med seg bilstolene overalt, de må jo bli utsatt for slitasje? Mamma, som er nøye på sikkerhet, ville frakte vårt bilsete i bagasjerommet, og det synes ikke jeg er greit. Kanskje jeg er for forsiktig.

Skrevet

Det jeg har hørt (og som også nevnes i denne brosjyren) er vel dette med at ikke setet bør være for gammelt- maks 5 år, fordi plasten / materialet i setet eldes med tiden (at basen "morkner" på en måte?) Jeg tenker også som så at man må se an bruken av setet litt; vi har f.eks ikke bil selv, og kjøpte derfor et brukt sete fordi vi bare skulle bruke det noen få ganger- hytteturer, lange dagsturer osv. Skal man bruke setet mye, blir kanskje saken en litt annen=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...