Indigo 08-10-13 Skrevet 14. september 2009 #1 Skrevet 14. september 2009 Fant akkurat ut at jeg er gravid. Og arbeider turnus, deriblant nattevakter. Når ville dere slutta med nattevakter? Vil ikke ta unødvendig risiko, er jo forsket på at nattevakter kan føre til abort.
Mamma_83 Skrevet 14. september 2009 #2 Skrevet 14. september 2009 jeg jobber 50% på natten. og har blitt sykemeldt av legen, er ikke så lett med omplasering hos oss. det har visst komt ny rettninglinjer oxo, som sier at en helst ikke skal jobbe natt, sikkert bli kjedelig å gå hjemme. men får nok ofre det..er snart 9 uker. har jobbet natt frem til nå...
JKM09 Skrevet 14. september 2009 #3 Skrevet 14. september 2009 Jobber også i turnus men har ikke så mange nattevakter. Men de jeg har er helt utholdelig. Er så dårlig at jeg ligger for det meste på sofaen. Var sånn sist gang oxo, og fikk fritak for nattevakter. Man bør vel kanskje helst sove på den tiden av døgnet.
Bumblebeee Skrevet 14. september 2009 #4 Skrevet 14. september 2009 Hva slags retningslinjer? Jeg jobber 60% natt og vurderer sterkt å droppe netter..veldig nysgjerrig på hva slags retningslinjer du snakker om
2gutter,aprilbaby10Fødeklar Skrevet 14. september 2009 #5 Skrevet 14. september 2009 Jeg jobber også bare nattevakter, er sykemeldt pga kvalme og svimmelhet. Blir trolig sykemeldt en stund pga tidl SA og MA.
IZ<3Marcus<3Leonora<3 Skrevet 14. september 2009 #6 Skrevet 14. september 2009 merker ikke noe på nattavakter jeg....heller på dagvakter. Der har ikke jeg sjangs...hmz....
NormaJean Skrevet 15. september 2009 #7 Skrevet 15. september 2009 Det er jo faktisk feil å bli sykmeldt fra nattevakter......Man er jo ikke syk! I utgangspunktet så skal man i dialog med arbeidsgiver om tilrettelegging av arbeide og evt slippe natt og gå over på dag. Dette plikter arbeidsgiver å forsøke å tilrettelegge så godt som mulig i samarbeid med arbeidstager. Hvis det er slik at det ikke er mulig for arbeidsplassen å tilrettelegge slik at den gravide får en forsvarlig arbeidsituasjon så skal hun over på svangerskapspenger. Altså ikke sykemelding (for man er ikke syk) www.nav.no Som arbeidtager plikter man å være behjelpelig i å finne en løsning som fungerer for alle parter. Sist jeg var gravid fikk jeg fritak fra nattevaktene mine og jobbet heller tilsvarende timer på dagtid. Denne gangen her jober jeg kun 55% natt og er svært usikker på hva jeg skal gjøre. Er veldig ny i jobben, trives veldig godt og forløpig er formen god. Så satser på å vente lengst mulig med å si noe til sjefen, såfremt formen min er bra. Men har allerede måttet si det til noen, skal jo ikke jobbe med cytostatika (og noen andre medisiner). uansett, man har rett til å slippe natt hvis man ønsker det!
Indigo 08-10-13 Skrevet 15. september 2009 Forfatter #8 Skrevet 15. september 2009 Har jeg ikke nettopp sett deg inne på småtroll 0-1 NormaJean? Var noe kjent med nicket ditt:) Du har helt rett i at det er feil å bli sykemeldt kun fra nattevakter hvis du ikke har noe plager sånn bortsett fra at det ikke er anbefalt å jobbe natt! Sist jeg var gravid fikk jeg tilrettelagt tjenesten min. Jeg har planer om det samme denne gang, men det er imidlertid så tidlig i svangerskapet, har ikke termin før begynnelsen av juni 2010. Derfor vil jeg vente med å si noe til arbeidsgiver før jeg nærmer meg de magiske 12 ukene. Dette fordi det er en påkjenning å fortelle om graviditeten så tidlig, dessuten må jeg _umiddelbart_ bytte avdeling. Sistnevnte fordi jeg jobber på en avdeling som ikke er forenelig med en graviditet, og får arbeidsgiver vite blir jeg flyttet "på dagen". Og enn hvis verstefall bla bla bla. Har jo troa på at det skal gå bra, gikk jo bra sist, men likevel, greit å beskytte seg selv:) Så alternativet mitt er jo en sykemelding fra nattevakter, inntil jeg forteller arbeidsgiver. Derav det opprinnelige spørsmålet mitt, når bør jeg slutte jobbe natt? Får ta meg en tlf. til legen, men hun blir nok å sykemelde meg på flekken kjenner jeg henne rett.. Venter sikkert et par uker til!
Gjest Skrevet 15. september 2009 #9 Skrevet 15. september 2009 Jeg har også tenkt mye på dette. Har vært sykemeldt etter sommerferien pga kvalme, men nå skal jeg tilbake til jobben i neste uke. Jeg jobber en del netter, men i mitt yrke har man ikke fri dagen etter/morgenen før....Har 5-delt vakt, og mao kan jeg fint jobbe 12 dager i strekk inkl 4-5 netter. Har ikke peiling på hvordan dette skal løse seg da jobben er provisjonsbasert, og de beste pengene tjener jeg selvfølgelig på vaktene. Økonomisk sett så lønner det seg best for meg at jeg blir 100% sykemeldt. Ellers så blir pengene jeg får til permisjonene betraktlig redusert. Og dette er dårlig gjort! Jeg er jo ikke invalid, men gravid. Jeg vil jo gjerne jobbe, men 12-16 timers arbeidsdager i et mentalt og fysisk krevende yrke med lite søvn er kanskje ikke det beste. Får se hva legen sier
NormaJean Skrevet 15. september 2009 #10 Skrevet 15. september 2009 hehe, høne_pøne, du så meg nok akkurat inne på småtroll 0-1, lillegutt ble 12 mnd forrige uke.... så erre påan igjen;) Jeg mener å ha lest at anbefalingen er å kutte ut nattevaktene ganske tidlig, men finner ikke den artikkelen akkurat nå. Men leste også ett sted at det var "bedre" å kun jobbe natt fremfor natt i 3 delt turnus. Ikke vet jeg...... Men selv føler jeg at jeg ikke vil si noe helt ennå¨, kjenner veldig på denne dumme samvitiigheten (selv om jeg vet 100% at jeg har masse rettigheter) I natt gikk det ganske greit, men huåhei jeg slet da jeg gikk runden kl 06 og en pasient hadde kastet opp og en annen hadde hatt ett "uhell" i buksa. Da gjaldt det å puste igjennom munnen og smile stivt. Men sist så sluttet jeg å jobbe natt nesten med en gang, hadde bare 2 nattevakter før jeg leverte erklæring fra legen og fikk gjort om vaktene mine.
Indigo 08-10-13 Skrevet 15. september 2009 Forfatter #11 Skrevet 15. september 2009 Ikke dårlig å sette igang igjen. Her er lille akkurat blitt 10 mnd:) Bestemte oss for to tette, og klaffa på 2. forsøket:) Ja, huff det er vanskelig dette her. Jobber natt til helgen, skal gå disse vaktene. Deretter er det noen uker til neste nattevakt, blir nok å be om sykemelding da inntil jeg forteller arbeidsgiver og blir omplassert. Del gjerne noen linker om temaet om du kommer over noen:)
Mamma_83 Skrevet 15. september 2009 #12 Skrevet 15. september 2009 er komt rettningslinjer for legen. legn skal vite om dette men de kom 31.08.09.så er nytt for mange leger oxo er riktig at arbeidsgiver skal tillrette legge, men på min arbeidsplass, hadde jeg blitt plassert en vilkårelig plass som jeg ikke kunne trives med, så derfor valgte legen å sykemelde meg, vet jeg ikke er syk.. men ikke lyst å jobbe netter når de sier en helst ikke skal. håper det ordner seg får alle!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå