Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er ny her inne, men jeg har lest på forumet de siste par månedene. Jeg er 30 år gammel, samboer (snart gift!) med en kvinne og begynner etterhvert å ønske barn.

I dag var jeg hos fastlegen for å be om en henvisning til assistert befruktning med donor. Jeg trodde at det skulle være en enkel sak, spesielt siden Rikshospitalet til og med har laget et henvisningsskjema som fastlegen kan bruke. Men fastlegen min nektet faktisk å hjelpe på det hun kalte "moralsk grunnlag"!

Hun sa at "ingen på dette legesenteret er enige i den nye loven" og at de ville nekte å behandle alle forespørsler fra lesbiske som vil ha barn.

Så da er jeg i den situasjonen at jeg er sint pga intolerant lege, lei meg fordi legen fikk meg til å føle meg unormal og litt oppgitt fordi jeg ikke vet hva jeg skal gjøre nå.

Har dere her inne en homovennlig fastlege i Bergen å anbefale?

Jeg fikk en åpen henvisning til gynekolog fra legen, men jeg aner ikke hvilken gynekolog jeg skal sende den til. Vet noen hvordan Dr. Torgeir Bjerknes stiller seg mht assistert befruktning av lesbiske?

Jeg vil liksom helt ikke ende i samme situasjon på nytt :-/

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140660919-ubehagelig-situasjon-hos-legen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Har ikke noen anbefaling å komme med, men ville bare uttrykke min sympati. Utrolig trist situasjon å havne i.

Det diskuteres vel om leger kan nekte lesbiske henvisning. Da ekteskapsloven ble vedtatt, ble det også vedtatt at helsepersonell som er DIREKTE involvert i behandlingen, skal kunne trekke seg. Så blir det vel et tolkningsspørsmål om legen er direkte involvert, men legen din mener vel det. Drittkjerring.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=562079

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=193607

Hei!

For veldig mange er dette et moralsk spørsmål. Det er ikke slik at fordi du føler dette er normalt for deg, vil legen føle det samme. Legen tenker lenger enn svangerskap og baby kos. De tenker oppvekst, mobbing og konsekvenser dette kan få for barnets psyke og selvbilde. Klart at dette er et stort dilemma for en lege å tillate! Ikke vær sint på legen. Dette er bare første skritt for deg i møte med andres holdninger til at lesbiske og homofile skal få barn. Motstanden i samfunnet er generelt stor, selv om norsk lov sier noe annet.

For øvrig, jeg har selv vært hos Dr.Bjerknes i Bergen. Han har ett generelt godt rykte på seg, men jeg kan ikke si at han virker særlig glad i barn. Han er veldig fritt talende og du kan risikere å få råd/kommentarer du ikke vil like av han. Han har også veldig lang ventetid. Jeg ville valgt en annen.

Hei,

og gud for en møkkalege!

Vi har en liste her inne over donorvennlige leger og gynekologer, er noen navn i bergensområdet der også: http://www.barnimagen.com/forum/thread/138231097 - ser Kirsti Malterud ikke står på den listen, men hun er garantert også lesbevennlig, og har fastlegepraksis i Bergen.

Det har vært en ganske heftig debatt i Legeforeningen om hvorvidt adgangen til å reservere seg mot å hjelpe lesbiske med assistert befruktning også bør gjelde legene som bare skal henvise videre. Foreløbig har det etiske rådet deres konkludert med at det må være greit å reservere seg, men presidenten i foreningen er visst dypt uenig i dette og sist jeg hørte hadde de bedt om presiseringer fra regjeringshold (http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2009/04/16/kan-nekte-assistert-befruk/index.xml).

Om dere føler dere har overskudd til det ville jeg mailet legeforeningen og spurt hvordan dette stiller seg nå, og dersom det er kommet nye retningslinjer sporenstreks klaget på denne legen. Dessuten synes jeg godt du kan publisere navnet på lege og legesenter her, så flere slipper å havne i samme situasjon. Det burde i grunn være en ting man fikk opplyst på fastlegelistene om legen har for vane å diskriminere enkelte pasientgrupper.

Håper dere får en bedre mottagelse hos neste lege, og lykke til med forsøk! =)

Takk for svar - kjekt å se at det ikke bare er jeg som syns at det var kjip behandling av legen. Jeg fikk dessverre også inntrykk av at hun generelt sett helst så at jeg skiftet fastlege for fremtiden. Så jenter, Kjersti Kvalbein hos Helse + Gården senter er ikke legen å satse på som lesbisk.

Kirsti Malterud hadde dessverre ikke ledig plass på listen sin, så jeg tar gjerne i mot flere forslag til lesbevennlige/nøytrale fastleger.

Jeg skal ta en ringerunde hos gynekologer, det virker som om det er utrolig lang ventetid hos de kvinnelige gynekologene - det var derfor jeg lurte på Dr. Bjerknes.

Annonse

Æsj, kan godt forestille meg at det ikke var en hyggelig opplevelse. Utrolig teit dame!

Vel, vår fastlege er en kjekk mann som er veldig interessert og entusiastisk om assistert befruktning. Så han har bare vært positiv og hjulpet oss på vei. Apeltun Legekontor Dr.Kamp.

For en ekkel opplevelse!

Jeg bor også i Bergen, og har planer om å starte ass. befrukting sammen med min samboer om ikke så alt for lenge. For å være helt ærlig, har der ikke falt meg inn at jeg kunne få problemer med min fastlege. Det beste hadde vært å hatt en fastlege som jeg vet er homovennlig, synd at alle de som er nevnt her har fulle lister.

Jeg vil tro Volvat vil være behjelpelige. De tilbyr iallefall ass. befruktning til lesbiske. Men, de koster jo en del mer.

Hei:-)

Jeg har en gutt på snart ett år, bor i Bergen, fikk god hjelp av doktor Steier, vet at Bjerknes ikke har noen problemer med det, fins en Indisk lege på Nesstun, dame, som jeg ikke husker navnet på, men i hvertfall

disse er hyggelige, og en gynokolog i Strandgatetn 4, husker heller ikke navnet, Kristina noe er svensk hun er og ok med dette:-))

Lykke til:-)))

Hei,

Ikke noe koselig å bli møtt av slike holdninger - spesielt når man ikke forventer det.

Har ingen forslag til lege i Bergen, men kan fortelle av jeg og min kone gikk til legen i Bø i Telemark 2. januar i år (først i køen etter ny lov :) og her var de veldig behjelplige. Legen var dansk - som alle andre her (byttes ut annenhver måned, men alle hyggelige) og han fikk i gang prosessen med en gang. Var på Riksen i juni uten at det ble barn av det, men var tilbake i august og venter nå et eller to nurk om noen måneder. Ville bare si at Riksen er helt fantastiske og har blitt møtt med omtanke og forståelse - og ikke minst - dyktige leger. Krysser fingre og tær for at alt ordner seg for dere! Ikke alle er like trangsynte som legen du har møtt :)

Hilsen Stine (og Hilde) :D

Hva?!

Jeg er helt sjokkert!

Jeg fikk også en kjip opplevelse i starten pga valget mitt ved å bruke donor i DK. Derfor startet jeg listen over donorvennlige leger/gyn..

MEN: Dere MÅ ta kontakt med legeforeningen evt. en interesse org. for homofile. Slik at man på forhånd som homofil kan sile ut slike innsnevrede leger, og slippe å komme til dem. Det er så vond opplevelse, og det gjør noe med en i en slik sårbar situvasjon - i alle fall gjorde det det med meg.

Jeg gikk i Oslo til Dr.Magnus som har skrevet innlegg i medisinske tidskrifter som kan oppfattes negativt på det vi holder på med. Men har er SÅ proff. og som hans pasient fikk han meg til å føle som om at det viktigste i verden var å få meg til å klare å bære frem ett friskt barn. Så hjerte varm, selv om han kanskje ikke er helt for det moralsk.

Lykke lykke til, og det gjør meg vondt og trist å lese hva dere har opplevd..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...