Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er ny her inne, men jeg har lest på forumet de siste par månedene. Jeg er 30 år gammel, samboer (snart gift!) med en kvinne og begynner etterhvert å ønske barn.

I dag var jeg hos fastlegen for å be om en henvisning til assistert befruktning med donor. Jeg trodde at det skulle være en enkel sak, spesielt siden Rikshospitalet til og med har laget et henvisningsskjema som fastlegen kan bruke. Men fastlegen min nektet faktisk å hjelpe på det hun kalte "moralsk grunnlag"!

Hun sa at "ingen på dette legesenteret er enige i den nye loven" og at de ville nekte å behandle alle forespørsler fra lesbiske som vil ha barn.

Så da er jeg i den situasjonen at jeg er sint pga intolerant lege, lei meg fordi legen fikk meg til å føle meg unormal og litt oppgitt fordi jeg ikke vet hva jeg skal gjøre nå.

Har dere her inne en homovennlig fastlege i Bergen å anbefale?

Jeg fikk en åpen henvisning til gynekolog fra legen, men jeg aner ikke hvilken gynekolog jeg skal sende den til. Vet noen hvordan Dr. Torgeir Bjerknes stiller seg mht assistert befruktning av lesbiske?

Jeg vil liksom helt ikke ende i samme situasjon på nytt :-/

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140660919-ubehagelig-situasjon-hos-legen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Har ikke noen anbefaling å komme med, men ville bare uttrykke min sympati. Utrolig trist situasjon å havne i.

Det diskuteres vel om leger kan nekte lesbiske henvisning. Da ekteskapsloven ble vedtatt, ble det også vedtatt at helsepersonell som er DIREKTE involvert i behandlingen, skal kunne trekke seg. Så blir det vel et tolkningsspørsmål om legen er direkte involvert, men legen din mener vel det. Drittkjerring.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=562079

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=193607

Hei!