magica og lille tryll ♡ Skrevet 14. september 2009 #1 Skrevet 14. september 2009 Lille tryll på 10 uker har aldri villet ligge for seg selv å sove. Har prøvd mange ulike triks, som redebygging, varmeflaske osv osv. Men hver gang jeg legger henne fra meg, våkner hun i løpet av få minutter. For et par uker siden fant jeg ut at hvis jeg la henne fra meg på magen så kunne hun sove godt i timesvis. Lar henne bare sove sånn om dagen når jeg kan passe godt på henne. Merker jo jeg blir litt påvirka av all infoen om at magesoving øker sjansen for krybbedød... Andre med magesovere? Lar dere de sove sånn om natten også?
Gjest yrild Skrevet 14. september 2009 #2 Skrevet 14. september 2009 Du kan jo evt kjøpe en pustealarm...? Har et vennepar som etter 2 mnd hyl og skrik fant ut at babyen var storfornøyd bare han fikk ligge på magen å sove. De kjøpte seg en pustealarm og fortsatte med magesoving :-)
Itsrejk Skrevet 14. september 2009 #3 Skrevet 14. september 2009 Jeg er kanskje litt brutal nå, men jeg ville ikke tatt sjansen. I hvert fall ikke uten pustealarm. Sammenhengen mellom mageleie og krybbedød er soleklar. Landsforeningen uventet barnedød skriver dette om mageleie som risikofaktor: "Krybbedødrisikoen er 14 ganger større for et spedbarn som blir lagt til å sove på magen, sammenlignet med spedbarn som blir lagt på rygg. Når barnet har ansiktet rett ned i madrassen i tillegg, er risikoen 60 ganger større." (http://www.sids.no/oslo/lub.nsf/id/16BB556BB30E44C6C125719B004457EB?OpenDocument)
magica og lille tryll ♡ Skrevet 14. september 2009 Forfatter #4 Skrevet 14. september 2009 Er klar over risikoen ja, det er derfor jeg har blanda følelser for å la henne sove sånn, og bare lar henne gjøre det når jeg kan passe på. Pustealarm var god ide! Noen som vet hvor man får kjøpt en sånn en? Evt hvor mye den koster?
Itsrejk Skrevet 14. september 2009 #5 Skrevet 14. september 2009 Hm... Jeg var faktisk nær ved å kjøpe pustealarm selv da småtten var nyfødt, men kom ikke så langt. Når jeg leter litt på nett nå finner jeg dette i en artikkel (fra "Oss foreldre imellom" 3-07): "-Pustealarm er en ”mekanisk valiumtablett”. Den kan gi beroligende effekt for foreldrene uten å forebygge mot krybbedød, sier overlege Jens Grøgaard ved Barneklinikken, Ullevål universitetssykehus. Det er vitenskaplig vist at hjemmebruk av pustemonitor verken hindrer eller forebygger krybbedød." Ut fra dette ville jeg ikke ha tatt sjansen på å legge barnet på magen om natta, heller ikke med alarm. Å legge henne på magen på dagtid når du kan følge med hele tida blir noe helt annet, synes jeg. Må jo legge til at jeg har vært heldig og fått unger som har sovet godt de første månedene, så jeg har ikke kjent på den fortvilende følelsen det må være når barnet aldri kan sove alene. Vi hadde noen få netter i løpet av de første månedene at han ikke ville sove i senga si. Da fikk han sove på brystet mitt mens jeg lå i godstolen. Men det er klart det er noe helt annet når sovingen er et problem hele tida, ikke bare noen få netter. Men mageleie ville jeg uansett ikke ha tatt sjansen på. Fant forøvrig denne pustemonitoren til salgs for 1795 kroner: http://barneshoppen.no/index.php?main_page=product_info&products_id=569
Månestråle75 Skrevet 14. september 2009 #6 Skrevet 14. september 2009 Jeg hadde også problemer med å få min lille jente på 5,5 måneder til å sove for seg selv når hun var så liten. Hun sovnet fint i armene mine eller ved puppen, men problemet kom da jeg la henne over i kurven hennes. Hun våknet med et hyl etter bare et par minutter. Jeg var kjempefortvilet. Jeg er i tillegg alene med henne, og var avhengig av å kunne gjøre noe annet enn å sitte rolig med en sovende baby i armene (noe de aller fleste også er )). Jeg fikk råd fra helsestasjonen om å la henne sove på siden. Da sov hun mye bedre. Nå i etterkant har det vist seg at lillejenta har låsninger i nakke, skuldre og hoftene, og etter behandlinger hos kiropraktor har hun blitt mye bedre og kan faktisk sove på ryggen. Både i senga si og i vogna.
magica og lille tryll ♡ Skrevet 14. september 2009 Forfatter #7 Skrevet 14. september 2009 Ok. Tryll har nemlig også fått påvist låsninger (KISS1). Da får vi håpe vi får til ryggsoving etterhvert ) Skal forsøke å legge henne på siden igjen, har prøvd det før uten hell, men det er lenge siden. Ønsker selvfølgelig ikke ta noen sjanser med babyen min, så prøver alle triks... Magesoving om natta får vi droppe tror jeg. Takk for svar alle )
Misti Skrevet 14. september 2009 #8 Skrevet 14. september 2009 min er 3 måneder og har sovi på magen fra dag 1, også på sykhuset. gutten på har også alltid sovi på magen... Det eller og være våken så da velger jeg magen. tror at om hun skulle dø i krybbedød så hadde hun gjort det uansett om hun hadde liggi på magen, ryggen eller siden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå