Gå til innhold

HOLDES OPPE - for alle som er missfornøyd med info og veiledning om MME -

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper alle har hatt en idyllisk flasketid! Håper du ikke har hatt noe som helst problem med å finne ut av hvordan du skulle tilberede mme på en enkel og trygg måte samt at du har fått god støtte og veiledning for bruk og kosthold på din helsestasjon. Skulle imidlertid så ikke være tilfelle, så håper jeg du tar deg tid til å si i fra om dette slik at fremtidige flaskeforeldre kanskje kan oppleve den idylliske flasketiden vi ikke fikk! Oppfordrer alle til følgende:

- Har du ikke fått den hjelp du forventet på helsestasjonen, eller du har oppdaget at helsesøster faktisk ikke kan noe om mme, eller enda verre gir gal informasjon? Da bør du si i fra om dette. Ring eller send en mail til lederen på din helsestasjon. Si gjerne i fra til lederen for alle helsestasjonene i din kommune også dersom du bor i en stor kommune (sjekk din kommunes nettsider for kontaktinformasjon)

- Har du ved sykehusopphold med barnet (ved fødsel eller senere) oppdaget at sykehuset ikke har tilberedt mme på en trygg måte? F.eks blandet Nan på forhånd? Dette MÅ meldes i fra om. Send en bekymringsmelding til Mattilsynet sitt distriktskontor i det fylket som sykehuset ligger i (http://www.mattilsynet.no/om_mattilsynet/adresser)

- Det ble i fjor utarbeidet en brukerundersøkelse for helsestasjonene. Tromsø og Fredrikstad er de to første kommunene som drar i gang spørreundersøkelsene nå i høst (2009), andre kommuner vil følge etter i 2010. Bli med på denne brukerundersøkelsen og benytt anledningen til å si i fra! Dere må bruke kommentarfeltet til dette da undersøkelsen ikke inneholder noen konkrete spørsmål om temaet.

- Støtt oppropet ”vi vil ha kvalitetssikret informasjon om morsmelkerstatning” http://www.opprop.no/opprop.php?id=flaskesms

Husk at alle er avhengig av tilbakemelding for å kunne gjøre ting bedre. Dersom f.eks helsestasjoner ikke hører noe om at de er dårlige på informasjon om mme så har de ingen forutsetning for å kunne bli bedre heller. Hører man ikke noe så tror man jo at alt er bra – Si i fra!

Leter du etter informasjon om MME? Det ligger to tråder der relevant info er forsøkt samlet på denne debatten og i tillegg kan www.flaskeposten.org varmt anbefales.

:-)

• 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En liten oppdatering fra meg :-)

- Myndighetene har i høst oppdatert sine nettsider ang MME, og helsedirektoratet har gjort noen oppdateringer i sitt hefte "mat til spedbarn". Fremdeles ikke bra nok, men små museskritt i riktig retning!

- Margrethe Vik som driver flaskeposten har holdt kurs om MME på helsesøstrene sin landssamling. Supert om alle kan følge opp og tipse sin helsestasjon om at www.flaskeposten.org har informasjonssider for helsepersonell, samt oppfordre de om å ha minst en kopi av boken "Flaskemating" (kan bestilles på flaskeposten).

- Jeg har etter tips fra en Dibber sendt bekymringsmelding til mattilsynet ang en barsel avd som ikke fulgte myndighetenes retningslinjer for tillaging av mme. Denne har jeg nå endelig fått svar på! Og jeg kan med glede medele at bekymringsmeldingen er blitt tatt på alvor. Sykehuset har måttet gå opp sine ruter og gi skriftlig tilbakemeling til mattilsynet. Dersom de får fler tilbakemeldinger på samme sykehus så vil andre tilltak bli satt inn. SÅ DET NYTTER Å SI I FRA! - Hurra :-)

- 378 underskrifter på http://www.opprop.no/opprop.php?id=flaskesms

Hjelp meg å samle fler! Sendes ikke før jeg har over 600! Bruk den moderne jungeltelegrafen (fb, twitter og alt jeg ikke kan....)

Til slutt håper jeg dere holder trådene med infor om mme oppe, og at de er til nytte for ferske flaske foreldre.

• 1 måned senere...
Skrevet

#Ser det er fler nye på forumet her, så gir denne et dytt#

Leter du etter infom MME? Sjekk ut de to andre trådene som starter med HOLDES OPPE her på forumet :-)

Er du ikke fornøyd med den info som i dag er tilgjengelig om MME? Bli med på underskriftskampanjen!

http://www.opprop.no/opprop.php?id=flaskesms

• 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...