Gå til innhold

100% turnus-hvor lenge orker dere?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei, jeg er også sykepleier i 100 % turnus,-todelt. Jeg jobber på sykehus. Sist jeg var gravid jobbet jeg fullt og uten tilrettelegging til jeg var ca 7 mnd på vei. Var stort sett frisk den gangen. Men det var utrolig tøfft husker jeg. De siste 2 månedene jobbet jeg 50% og med tilrettelegging, - kun dagvakter og ikke direkte stell av pasienter. Dette fungerte bra og dermed kunne jeg jobbe til termin.

Denne gangen vet jeg ikke hva som skjer ennå. Er 4 mnd på vei nå og foreløpig jobber jeg som normalt. Men det er utrolig tungt føler jeg. Vil jo ikke syte på jobb. Tror mange er opptatt av å "bevise" noe for kollegaer og omverdenen og dermed sliter seg fullstendig ut. Jeg er nok av denne typen, men vil prøve å ta hensyn til kroppen og ikke bli helt knekt.

• 4 uker senere...

Jeg jobber 75%som hjelpepleier og synes det er tøft nok...er 4 mnd nå og fått noe tilrettelegging og det er godt..

Mye tungt, men det slipper jeg fremover og er så godt miljø på jobben at jeg håper jeg kan jobbe så lenge som mulig:-)Har også fått forskjøvet arbeidstid slik at jeg begynner en time senere om morgenen og slutter en time senere på ettermiddagen,bedre for meg:-)

Du har faktisk krav på tilrettelegging.

Lykke til!

Jobber 100% sykepleieturnus og går nå inn i uke 30..Er kjempesliten nå og tar lett til tårene etter jobb. Er nok en av dem som synes det er et nederlag å få sykemelding, men har jo forsøkt å snakke med leder om at jeg har behov for litt tilrettelegging. Fikk da heller følelsen av at det var lettere å sykemelde seg... Er derfor i et dilemma nå.. Føler at jeg på en side er for frisk for sykemelding, men at jeg på en annen side ikke klarer å yte 100% i en 100% turnusstillling.. I dag er jeg for første gang hjemme fra jobb fordi jeg er svimmel og kvalm. Sover dårlig på nettene og er generelt slten (føler meg utbrent).. Hva skal jeg gjøre???!

Annonse

Hei!

Jeg kjenner meg igjen. Jobber fortsatt 100% på en intensivavdeling, men med tilrettelegging (har ikke de tyngste pasienten). Det innebærer at jeg har flere lette pasienter og det blir mye løping hit og dit. Var hjemme fra jobb igår med verdens dårligste samvittighet da jeg var våken fra 0330 til 0730 med korsrygg/bekkensmerter. Nå har jeg bestilt legetime til uka og får høre hva han mener jeg skal gjøre. Sjefen foreslo at jeg kunne flyttes til kun dagvakter for da er det flere folk på jobb, samtidig sa hun at det er sikkert slitsomt for meg å stå opp kl halv seks 5 dager i uka også. Så jeg avventer til over helgen. Har funnet ut at 3 dager på rad går fint, men at jeg sliter med 4. og 5. dag for da er jeg sliten... Føler meg som verdens største syteåave og har dårlig samvittighet for jobben og kollegaer.

Mitt råd til deg blir å ta kontakt med lege når du kjenner at du tar deg helt ut og høre om legen har noen råd.

• 4 uker senere...

Jeg har jobbet 100% i litt over en mnd av graviditeten. Jobber på en ekstremt hektisk kortidsavdeling på et sykehjem. Nå er jeg 50% sykemeldt pga mye kvalme og generell dårlig form, blir sinnsykt sliten av veldig lite. Satser på å jobbe mer når jeg har bikka 3 mnd, for da regner jeg med at formen vil bedre seg, men tror ikke jeg orker å jobbe 100% uansett. Var nesten utslitt selv før jeg ble gravid...

Jeg synes ikke man skal se på sykemelding som et nederlag, det er jo mye viktigere at vi tar vare på oss selv og det lille frøet. Men all ære til dere som orker 100% så lenge. Håper bare ikke dere sliter dere helt ut...

Lykke til videre!

• 1 måned senere...

Siriah -

Jeg har AKKURAT samme stilling som deg, og har ett megaproblem med å sykemelde meg.. Samvittigheten min gnager, og jeg har bare gått i 100 % en måned da jeg ble gravid, har 75 % fra før - så dette er ett vikariat ut mai. Tørr ikke si noe da jeg tror arbeidsgiver tar i fra meg vikariatet... Er skikkelig kvalm, spyr og har mega vondter i lysken. Har også en sønn på 3 år.. Kan ikke forstå hvordan jeg skal holde ut...

Jeg jobber som sykepleier på en infeksjonsavdeling og måtte tidlig si ifra om graviditeten til sjefen grunnet svineinfluensaen. Jeg fikk beskjed av oppfølgende lege at jeg enten måtte sykemeldes eller omplasseres første trimester siden jeg ikke kunne vaksineres da. Så da fikk jeg aktiv sykemelding etter sjefens ønske og ble heldigvis omplassert til en dagpost med lettere pasienter. Hadde ikke holdt ut å gå nesten 3 mnd hjemme uten å være syk. Tok vaksinen 22 des og er sykemeldt 100% en uke nå for at vaksinen skal få full virkning før jeg går tilbake til min vanlige jobb. Er veldig spent på hvordan det blir. Har hørt mye fra kollegaer om at det ofte er fullt belegg og tunge pasienter, men jeg skal IKKE løfte tungt og slite meg helt ut for arbeidsplassen. Så lenge man er i svangerskap vil ikke arbeidsplassen bli økonomisk belastet men staten dekker det så syns ikke dere skal ha dårlig samvittighet for å sykemeldes. Det er ingen det går personlig utover og folk får si hva de vil. Har hørt flere si at de ikke var sykemeldte en dag og at gravide idag tror de får en sykdom når graviditeten er et faktum og løper til legen for å sykemeldes. T.o.m sjefen sa til meg under intervjuet at hun ikke hadde vært borte en dag fra arbeid til hun fødte osv... men er man i form til det så er det jo supert, er man ikke det så gjør man heller ingen god jobb. Jeg har jobbet 100% frem til nå på omplassert avd. men det spørs hvor lenge jeg holder ut på en travel sengepost med vekslende dag-aften jobb. Det er dessuten mye tøffere å jobbe bl.a på sykehus for pas er mye dårligere og trenger mer pleie og man er oftere færre på jobb for å spare penger osv. Nei ikke ha dårlig samvittighet. Tenk på den lille der inne som opplever deres stress og ubehag. Jeg kommer absolutt ikke til å tenke på andre enn meg selv og min lille når den tid kommer:)))

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...