Gå til innhold

Ny kjøkkenmaskin

Not a quitter ♥ mamma til to♥

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter 13 flittige år må jeg snart erklære min kjære kjøkkenmaskin for avgått med døden :P

Jeg må altså til innkjøp av en ny. Men hvilken?? Pris tenker jeg ikke så mye på helt enda, jeg vil heller vurdere bruksområder, størrelse og utstyrspakker først.

Den jeg har er en eldre Philips og har det meste.

Den er utstyrt med 2 bakeboller, 1 skål m/lokk for rasping, kutting osv.

Den har 3 blader for rasping/kutting av ost ol.

Eltekroker, ballongvisp, kjøttkniv (til blanding av kjøttdeig ol)

I tillegg har den en mixer til f.eks milkshake osv.

Den største fordelen med den er at den er veldig kompakt. minuset er at alt er i plast.

Men med minst en gangs bruk ukentlig gjennom 13 år har den holdt bra syns jeg. Motorhuset er nå desverre begynt å gå opp i limingen, men ellers går den fremdeles like godt som den gjorde da jeg fikk den.

Utstyrsmessig ønsker jeg det samme av en ny en. Men som sagt jeg aner ikke hvilken jeg skal velge. Jeg har siklet litt på kenwood fordi man kan bygge på de, men syns de virker noe store og uhamslige.

Jeg har og sett litt på en fra Bosch, men her mangler litt av utstyret....bla er det bare en bakebolle :(

Har dere der ute noen dere varmt kan anbefale?? Som sagt pris ser jeg på senere, her er jeg mer opptatt av det praktiske...

Bruker du den ofte? Er den lett og dra inn og ut av skapet?? Trenger den stor eller liten plass i skapet?? Er utstyret som følger med av god kvalitet? Og ikke minst hva fulgte med når du kjøpte din maskin??

Skrevet

INGEN tvil hos meg, maskinen heter Kenwood (Major). Og jeg er IKKE importert over levetida på din Phillips, her får maskinen MYE juling, adskillig mer enn din høres ut til å få (den blir brukt MINIMUM 5-6 timer pr uke, oftest det dobbelte, et par uker om høsten kanskje opp mot 25 timer....), den har passert sine 16 år og jeg regner den knapt for innkjørt :) Den i barndomshjemmet har passert 35, og den har har et like hardt liv. Og den sviver og går. Det ER en grunn til at du finner en Major på de fleste storkjøkken, vet du, til bruk for "småporsjoner". Den har akkurat samme kvalitet som helprofft verktøy....

Dra den inn og ut i skapet har aldri vært aktuelt, den har fast plass på enden av ene arbeidsbenken på kjøkkenet. Den er jo STADIG i bruk. Litt kjøtt eller fisk i kjøttkverna, litt mandler/nøtter i hurtigmixeren, litt frukt i saftsentrifuga, litt grønnsaker som skal strimles, litt gulrøtter som skal skrelles, en deig som skal røres sammen, litt pasta som skal presses, en boks sopp/tomater som skal åpnes.... Derfor aner jeg heller ikke plassen i skapet, men vi jo anta at maskin + det utstyret vi har (to skåler, kjøttkvern, pølsehorn, kakepresse, pastamaskin, strimler/rivjern (på my modell byttet ut med food prosessor), mandelkvern, boksåpner, hurtigmixer (blender), saftsentrifuge (på ny modell byttet ut med juicepresse), potet-/rotskreller, urtehakker, visp,,spade og eltekrok) fyller det aller meste av ei hylle i et stort (60 cm) kjøkkenskap. Utstyret er av, mener jeg, MEGET god kvalitet. Det jeg var minst fornøyd med var (det VISSTE jeg at det kom til å bli...) ene skåla som fulgte med, denne er i plast. Helt OK, men temmelig utslitt og "slingrete" i festet etter bare 8-9 år. Stålskålene er av helt annen klasse, de varer lengre enn maskinen.

Hva som følger med Kenwood varierer litt fra tid til tid. Da jeg kjøpte, fulgte det med to skåler (plast + stål), hurtigmixer, kjøttkvern + pølsehorn + kakepresse, visp, spade og eltekrok, samt en kupong som gav halv pris på ETT kjøp (hvor mange deler man kjøpte var likegyldig, men "en faktura") på ekstrautstyr innen 6 måneder fra kjøpet. I dag følger det vanligvis med ei skål (stål, tror plastskåla er borte nå, skåla har sprutedeksel i dag), visp, spade, eltekrok og hurtigmixer. Maskinen finner du her:

http://www.pixmania.com/no/no/1345103/packpromo/kenwood/kjokkenmaskin-multifunks.html?itag=9698

Utstyrslista finner du her:

http://www.pixmania.com/no/no/1345103/packpromo/kenwood/kjokkenmaskin-multifunks.html?afficheAllPacks=1#tab-accessories

Husk også: Kenwood har en lillebror til Major som heter Chef. Den er akkurat like "god" kvalitetsmessig (og den har en vel så kraftig motor i forhold til kapasiteten), men har mindre kapasitet (men rikelig stor nok til ditt behov, vil jeg anta, den er garantert større enn det meste på markedet i dag, bare slått av storebror og den aller største fra Eletrolux). Den har litt annet utstyr med, og den finner du her:

http://www.pixmania.com/no/no/3230077/art/kenwood/kjokkenmaskin-multifunks.html

En god del av utstyret (alt som festes "foran" eller "oppå") er felles for maskinene. Men med ulik høyde blir jo alt utstyr "under" ulikt.

Kenwood har også kommet med en helt liten maskin til ca 1500 kr, sannsynligvis omtrent på størrelse med din gamle (sammenlign f eks motoreffekten med hva som står påført under din....). Denne får også skryt som "god maskin", kjenner et par stykker som har den, og den fungerer på mange måter som en mindre uhamslig Kenwood. Lett å plassere, lett å løfte inn/ut av et skap etc. Et godt verktøy er jeg ikke i tvil om at den er, om man ikke bruker maskinen daglig. Om den har samme robuste byggekvalitet er vanskelig å si, personlig tviler jeg litt, den virker litt for "lett og lealaus" sammenlignet med "gamletypen", men den overgår LANGT det meste jeg har sett fra Bosch og Braun. Og du finner den i alle fall her:

http://www.pixmania.com/no/no/1465789/packpromo/kenwood/kjokkenmaskin-multifunks.html?itag=9698

Det finnes for øvrig MER ekstrautstyr enn du finner her å få tak i, men vet ikke akkurat hva og hvor mye.

Noen venner av oss kjøpte ellers Bosch knapt to år etter at jeg hadde kjøpt Kenwooden (Kenwooden hadde ikke så hardt liv det første året, da var jeg alene...). De har slitt ut to (litt store) Bosch-maskiner og har nå hatt Kenwood (Chef) i 3-4 år.... Maskinen der har nok også et hardt liv, men neppe fullt så hardt som hos oss. Og beskjeden derfra er klar. Kenwood er en helt annen verden enn Bosch. Men den er litt tyngre å løfte/inn ut av kjøkkenskapet. Derfor har også deres fått fast plass på kjøkkenbenken nå. Det er DER en maskin som blir brukt hører hjemme!

Skrevet

Og det var altså JEG som var på tråden. Gikk litt fort over museplata igjen :)

Skrevet

Har også Kenwood, og er fornøyd med denne. Jeg angrer da imidlertid på at jeg ikke kjøpte Major. Jeg syntes den jeg har er for liten. Men bortsett fra det er jeg superfornøyd med den. Den er 7 år nå, blitt sånn passe mye brukt, både til "tunge" ting som kjøtt og tunge deiger og visper eggedosis og krem fort og greit. Men tenk deg om på størrelsen. Som sagt jeg angrer.

Skrevet

Jeg har kenwood major og det er den beste maskinen.

Den tar jo en del plass, men man har jo alt man trenger :)

Følger jo med ekstra bolle også, så man har jo 2 store boller å bruke.

Skrevet

Det skal sies at den gamle var en meget billig sak (max 1500 kr), så derfor er jeg fornøyd med dens levetid....

Maskinen din høres aldeles fantatisk ut, bortsett fra størrelsen, grunnen er at jeg leier leilighet og derfor ikke har det aller største kjøkkenet til rådighet. Å få satt den bort er derfor et lite must. Benkeplass er ikke det jeg har mest av enda desverre. Jeg har skaper å sette den i, og en bod rett ved siden av kjøkkenet. Så det at den ikke er for stor/tung er av betydning.

Men jeg må si jeg vurderer den Kenwood Major som en sterk vinner her, den virker bare helt himmelsk. Som jeg nevnte tidligere har jeg siklet på Kenwood en stund fordi de virker solide og gode. Noe av det beste med Kenwood syns jeg er at man kan bygge på de utstyrmessig, så man trenger ikke kjøpe alt på en gang....og de forsvinner ikke ut av produksjon året etter man kjøpte de heller.

Hører gjerne fra flere om det er andre som har andre foretrukne maskiner eller om andre og foretrekker Kenwood :)

Takk for tilbakemeldinger så langt :)

Skrevet

Med ditt utgangspunkt ville jeg nok absolutt vurdert enten Chef eller den nye fra Kenwood (tror den heter Prospero). Har full forståelse for at gladjenta synes den blir liten, det hadde jeg også syntes med 3 barn. Chef er helt OK til 3 personer, "i grenseland" til 4 (vanligvis OK om du ikke baker brød), men blir fort for liten til 5. Prospero er av samme størrelsen som Chef, ikke så "tungbygd" som Chef/Major og nok mer beregnet for å "ta fram" enn enn "bruke daglig". Derfor også en hel del lettere. Men sikkert ikke med mer enn 12-14 års levetid, slik din har hatt, nora32 (Neppe mer enn 2/3 av dette heller for en som bruker den daglig og gir den en del "juling" som hos oss, men VET jo ingenting, den kom for 3- 4 år siden). Og til samme pris som din gamle, ca 1500 kr.

Om den har utstyr nok eller tilleggsutstyr nok å få tak i må du vurdere selv. Vet den har MER enn det som nevnes på nettsiden jeg gav link til, men ikke hvor mye eller til hvilke priser.

Ville nok satset på Chef (evt Prospero om du synes Chef er for tung) selv i et tilfelle som ditt, Nora32, om dere ikke har konkrete planer om familieforøkelse eller flytting. Og så fått en Major i det øyeblikket jeg hadde kjøkkenbenk nok. Fordelen med Chef blir jo at du kan flytte det meste av utstyret over (og en 10 år gammel Chef er faktisk salgbar, om ikke for særlig mange hundrelapper). Fordelen med Prospero at den er billig og at du kan regne med å "begynne på nytt" om 12-14 år.

Er nemlig redd for at du vil oppleve en Major som noe tung å flytte på om den skal inn/ut av skap/bod hver gang den skal brukes. Men synes du ikke det, kan du neppe gjøre et bedre valg. Den er tilnærmet uunnværlig på kjøkkenet her. Og den har spart seg selv inn flere ganger i form av "arbeidseffektivisering", hos oss, selv om den kostet adskillige tusen med alt tilleggsutstyr vi har. Men vurder behovet for tilleggsutstyret. Det finnes utstyr som er BARE "kjent å ha" og lite lønnsomt effektivitetsmessig.

Og husk: Det skjer litt endringer på Major/Chef også iblant. Så min mor kan f eks ikke kjøpe ny kjøttkvern til sin, selv om den gamle nå er rimelig slitt. Kjøttkverna passer nemlig bare på maskiner produsert etter ca 1990.... Og "gammelmodellen" av kverna gikk ut av salg for 4-5 år siden. Heller ikke passer min kakepresse på hennes kjøttkvern.

Skrevet

Takk for svar :)

Nå har jeg mange gode tips å ha i bakhode ved innkjøp av maskin, som jeg nå er 100% sikker på blir en Kenwood av et slag. Hvilken er jeg ikke sikker på enda. Men tipper mer og mer over på Major, jeg må bare i butikken og ta og føle på den et par ganger tenker jeg før jeg bestemmer meg.

Takk for gog hjelp damer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...