Anonym bruker Skrevet 13. september 2009 #1 Skrevet 13. september 2009 Lurte på om det var noen andre mammaer her inne som vil dele sin erfaring om amming av kiss-barn. Jeg har en sønn på 4 mnd som har kiss. Han er så utrolig kavete når han skal ha mat- armer og bein går vilt, han svelger masse luft og hyler og skriker mange av gangene jeg skal gi han mat. Det går lettere på natta, morgenen og formiddagen, men på ettermiddagen og kvelden må jeg ofte pumpe og gi han for han får ikke til å die fordi han er for kavete (eller rett og slett nekter å ta brystet). Med min første gutt (takk og pris for at jeg fikk han først- hvis ikke hadde jeg gitt opp amminga fort) kunne jeg ikke få av puppen på kvelden, mens denne har jeg omvendt problem med. Han tar ikke det høyre brystet, så ammer kun på det ene, og det går greit (pumper det andre) og jeg har nok melk. Begynner å bli litt lei nå, tenker litt på å begynne å gi han litt grøt, men gutten er så forstoppa fra før at jeg vet ikke om jeg tørr...(jeg har hatt min andel av hyling og gråt for å si det sånn.. og vil helst unngå mer)
Emblaa Skrevet 13. september 2009 #2 Skrevet 13. september 2009 Hvor mange behandlinger har han hatt?
Anonym bruker Skrevet 13. september 2009 #3 Skrevet 13. september 2009 han har hatt to. skal til tredje til uka
knerten09+ knerteline11 Skrevet 14. september 2009 #4 Skrevet 14. september 2009 Hei, Kjenner meg igjen i dette. Sønnen min ble en del bedre etter 2. behandling (har hatt 3. til nå). Men det har vært en del strie ammetørner. Selv etter vi har begynt med behandling. Og jeg har sagt opp til flere ganger med gråten i halsen at nå orker jeg ikke mer og at nå legger jeg amminga på hylla. Men det går bedre og bedre. Og et lite tips som jeg brukte da han ikke ville ta høyre pupp. Bruk tvillingstilinng/fotballstilling. Dvs at barnet ligger på høyresiden selv når det dier på høyre bryst. Det kan være litt kronglete å få til de første par gangene. Men ammehjelpen har bla video med forskjellige ammestillinger. Og med å bruke litt puter eller ammeputa så går dette mye bedre enn å prøve å få han til å ligge på venstresiden og die på høyre bryst.
Emblaa Skrevet 15. september 2009 #5 Skrevet 15. september 2009 Hilde gir deg mange gode tips her, så se om du får til å prøve dem! For meg høres ikke dette ut som ammeproblemer pga KISS da han suger greit på visse tider av døgnet. Han er jo også nesten ferdigbehandla da mer enn tre behandlinger er uvanlig ved KISS. Han burde derfor ikke fortsatt slite med låsninger som gjør det så vanskelig å ta brystet på den ene sida. Lurer på om han kan være overtrøtt eller evt veldig sulten når han kaver sånn? Kan du prøve å legge han når han så vidt er våken eller er i ferd med å våkne(når han har øynene igjen, men har begynt å bevege armer og bein)? Prøv også å unngå at han blir veldig sulten, så kanskje han bør die oftere på ettermiddag/kveld? Mange barn spiser jo i ett på ettermiddag/kveldstid. Vær også obs på at mange barn har en fase fra tre måneder der de kaver fælt ved brystet fordi de er opptatt av å se/høre på andre ting mens de dier. Da kan det hjelpe å gå til et stille og mørkt rom og se om dette gjør at han roer seg. Du kan også prøve å gå og amme litt. Rusle litt rundt i stua med gutten på puppen. Prøv også å gi det minst trøblete brystet noen minutter først, slik at han ikke er mest sulten når han skal ta den puppen han sliter med. Noen barn kaver også fælt fordi tarmen jobber og de har avføring mens de spiser. Ikke alle barn som klarer å die og at avføringa kommer samtidig. Vet ikke om dette er ditt første barn og du har et søsken du kan sammenligne med, men spedbarna går gjennom mange faser i amminga. Husker jeg hadde mange perioder med kaving med førstemann (KISS-barn), men de avtok og forsvant for så å komme tilbake noen måneder senere.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #6 Skrevet 15. september 2009 Jeg synes det er mye fornuftig i det emblaa sier her. Jenta mi er to mnd og har den siste uken vært en umulius å få ammet når hun er lys våken. Hun kaver med armer og bein og snur seg vekk og begynner fort å skrike. Kun et fåtall ganger jeg har lyktes i å amme henne når hun har vært våken en stund. Så nå må jeg være i nærheten av henne når hun sover og ta henne opp med en gang hun våkner. Da spiser hun fornøyd i i hvertfall 10 min, begynner nok å bli kjapp i å slurpe i seg. Så er hun våken ca 45 min før hun begynner å bli grinete, og da legger jeg henne igjen. Sover da ca 1 t, og så ny runde. Virker som om hun plages en del med luft imagen nå, og liker ikke å ligge og spise når hun plages. Dette var helt anderledes de første ukene, da kunne jeg trøste-amme og det var veldig greit. Nå må jeg passe på at hun spiser jevnlig slik at hun ikke blir skrubbsulten og da har vi det gående.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2009 #7 Skrevet 15. september 2009 Takk for svar damer! Nei, det er ikke så lett amming av dette barnet mitt:-). Han er min andre, takk og pris- hadde han vært min første hadde han nok vært et flaskebarn. Skal bli flinkere til å bruke tvillingstilling- hadde i grunnen vært greit å få lik størrelse på brystene igjen... Det jeg bare pumper av har blitt så mye mindre. Jeg har undret mye på hvorfor det er på ettermiddag og kveld det er spesielt vanskelig å amme. I begynnelsen skjønte jeg ikke hvorfor han skrek sånn om kveldene, legene sa alle han så fin ut og ammepoliklinikken kunne ikke finne noe feil ved noen av oss. (det var forresten ammepoliklinikken som tipset oss om å få en sjekk hos manuellterapeut.) Jeg prøvde fortvilt å gi han flaske med mm en kveld og da roet han seg straks, så det er ikke kolikkgråt, men sult. Siden har jeg måttet fortsette med det. (Han er forresten meget vanskelig å gi flaske til også, men det går etter mye overtalelse). Jeg har altså en kveldspuppenekter...Med min eldste gutt satt jeg og ammet konstant på kvelden at jeg synes det var slitsomt husker jeg:-) Det har en tendens til å gå i onde sirkler. Gutten min er kavete og har vanskelig å sove både på dagen og på kvelden. Det er nok vanskelig for han å spise når han er så trett. I tillegg sliter han veldig med forstoppelse (de sier at mm barn ikke kan ha forstoppelse, men det er helt tydelig at denne gutten plages veldig med magen- det går lang tid mellom hver gang han får tømt seg, og på slutten av disse periodene er det kontant skriking, og jeg må ofte hjelpe han med å få bæsje med et termometer (vet at dette er litt omdiskurtert, men han klarer ikke selv. Har snakket med hs om dette). Avføringen hans er ikke som en babys, men hard- stakkars gutt. Nei, det er ikke lett, håper som du sier over her at dette blir siste behandlingen- han har blitt mye bedre, men er forstatt et stykke igjen føler jeg:-) Takk for svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå