Gå til innhold

Hjelp til å sove på dagtid!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 7 uker, og han klarer ikke å finne søvnen på egenhånd uansett hva jeg gjør. Han er kjempe trøtt og blir bare mer og mer grinete og til slutt hylgriner han. Eneste som fungere er gåing og vugging i opp til en halv time før han sovner, og da våkner han gjerne mange ganger og jeg må ta han opp igjen og gjøre det igjen. Eneste gangene han sovner og sover godt er når jeg triller tur eller kjører bil. Sjønner at jeg ikke kan fortsette med denne bæringen da han kommer til å bli fryktelig tung etterhvert, og kan jo ikke gå tur hver gang han skal sove. Er det noen som har hatt samme problemet og klart å løse det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Ja jeg har hatt akkurat samme problemet. Gutten vår er nå 9 uker og den siste uka har sovinga gått som en drøm. Men sånn har det ikke alltid vært! Han sov kanskje 8 timer iløpet av et døgn på det værste...og 6 av de timene sov han på natta...

Så jeg skal si hva som har funka for oss.

1. Pakk han inn i et helseteppe e.l. slik at han ikke har så mye rom for bevegelse...dette roer han ned og gir han ofte en trygghetsfølelse

2. Legg han på et rom som er dunkelt belyst, gjerne med litt interessante ting å se på men ikke for mye.

3. Legg gjerne puter og dyner litt rundt han og ting som lukter av mamma og pappa.

4. Stryk han litt over hodet og snakk/syng rolig til han..ikke ta han opp selvom han skriker...la han "få det ut" og være bare rolig og konsekvent ved siden av han...men ikke vent helt til han sovner..bare til han roer seg litt.

5. Vær konsekvent med leggetidene og spisetidene...få inn en fast rytme. Vi har det ca sånn:

07.00-07.30-mat

våkentid (lek, kos, bad, bleieskift, synging/prating osv)

08.15 leggetid (sover 1,5 time)

09.45-10.15 mat

våkentid

11.00 leggetid (sover ca 1 time)

12.15 mat

osv... ca 2,5-3 timer fra starten av et måltid til starten på det neste og ca 1 time og et kvarter våkentid inkl spisinga...så blir han lagt..

på begynnelsen vil han nok skrike litt..min skrek fra 10-15 min vanligvis...vondt å høre på men jeg følte at det var best sånn...etterhvert ble skrikeperiodene kortere...5 min ca....nå er de omtrent ikke-eksisterende :)

håper det ordner seg...er så utrolig glad for at det endelig løsnet hos mitt barn at nå vil jeg bare dele dette med alle som sliter, vet hvor utrolig frustrerende det er.

Skrevet

Hei.

Her er det likedan, jenta vår er snart 8 uker. Hun har omtrent ikke sovet på dagtid siden hun var 2- 3 uker :S Utrulig frustrerende og slitsomt, for oss og for henne. Hun blir superovertrøtt, og enda vanskeligere å sove. Hun sover greit på natta, og vi har begynt med mer faste måltider og fast leggerutine og det fungerer greit.

Aner ikke mine arme råd snart, hun sover nok rundt 10 timer i døgnet og det er jo ikke all verden.

Føler ikke jeg kan la henne ligge å skrike seg i søvn heller, men ser det har fungert for andre her... Hmm, når begynte du med det? Lurer på om jeg skal gjøre det, er jo omtrent siste utvei.

• 2 uker senere...
Skrevet

Tusen takk for tipset :) skal prøve dette!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...