fremtidoghåp Skrevet 13. september 2009 #1 Skrevet 13. september 2009 Gravid etter 2,5 års prøving -dette gjorde jeg 18:03 10.09.2009 Hei! Jeg ville bare sende en kort oppmuntringsmelding til dere her inne: GI IKKE OPP!!! Vi prøvde i 29 måneder på vårt tredje barn (de to første kom på første forsøk og så var det myyyyye vanskeligere!). Underveis mister jeg 3 ganger i uke 5 og ble utredet for habituell abort. Jeg er 41 år og kommer til å være 42 når barnet blir født. Jeg vet ikke hva som gjorde utslaget, men følgende gjorde jeg i mesteparten av de månedene vi prøvde: -Sunn mat, lite sukker og hvete. -Naturlig blodfortynnende mat som 70% kakao (gir lavere risiko for abort har jeg leset), ingefær, hvitløk, fiskeolje, høydose e-vitamin -målte progesteron hver måned -Var forsiktig med altfor mye karbohydrater (mindre karbo gir mindre østrogen og dermed mer progesteron. Jeg hadde avogtil litt lite progesteron) -Tok høydose vitaminpiller (Biovea Women`s multivitamin. OBS! KUN1 hver dag selv om det står 2 på pakken. Skal ikke ha FOR mye betakaroten/vitamin A) -Tok tilskudd av spirulina eller Chlorella. OK. Alt dtte ble gjort for å bedre eggkvaliteten. Hadde jeg hatt helse til det skulle jeg ha trent også, for å bedre blodomløpte. (Kvinner over 40 har visstnok mye dårligere blodomløp i underlivet, og det påvirker antagelig hele "systemet" der nede. Men altså. Det eneste jeg gjorde annerledes den måneden hvor jeg faktisk ble "skikkelig" gravid (Dvs uten å miste med èn gang), var følgende: 1: 10 ml hvetegress (Wheat grass) i vann hver dag. Skrekkelig smak, men jeg skylte det ned. Har visstnok fått infertile kuer til å kalve igjen, så jeg tenkte hvorfor ikke prøve? 2. Ketose. Dvs ikke mer enn 25 g karbo hver dag. Mye mye mindre nn jeg hadde hatt tidligere. Tidligere hadde jeg med stort strev holdt meg på 100-150 gram. Nå bestilte jeg faktisk lavkarbomat på døren (spisdegslank.com). Dyrt, men jeg tror jammen det gjorde utslaget. Progesteronverdiene mine steg skyhøyt, og graviditetstesten slo ut bare 11 dager etter EL. Hcg-verdiene var knallfine, noe som de ikke hadde vært før. (Jeg hadde lest en artikkel som het "spis deg gravid", som omhandlet litt dette med karbohydrater og hormoner. Artikkelen var særlig ment å hjelpe dem med PCOS men jeg tror jammen det hjalp på meg også. Selv om jeg nok hadde lagt grunnen lang tid i forveien. Etter at jeg ble gravid har legen satt meg på levaxin mot lavt stofskifte, men dette var litt lavt i utgangspunktet. Indremedisineren syntes det var kjempebra at jeg hadde "klart" å bli gravid på egenhånd med såpass lavt stoffskifte. Å fått målt stoffskifte er forressten noe ale som sliter med å bli gravide bør gjøre. Det er veldig viktig for å bli gravid og for å få et friskt barn/beholde barnet. Nå er jeg gravid i uke 18, og er endelig begynt å komme meg etter å ha ligget i 2 mnd med hyperemesis 8sykelig svangerskapskvalme. Jeg ble innlagt på sykehus til slutt, raste ned 10 kilo og klarte ikke å beholde væske). Men nurket har det bare bra i magen, det har vi sett! :-) Jeg er så super-superglad for at vi ikke gav opp!! Lykke til alle dere andre!!
-68mamma Skrevet 14. september 2009 #2 Skrevet 14. september 2009 Så flott å lese og gratulerer med svangerskapet !!!! Jeg er også 41 og har to fine unger med mannen min (som jeg dessverre traff sent i livet - eller heldigvis at jeg traff ham i det hele tatt da!) men vi har lyst til å se om mirakelet kan skje enda en gang før sjappa stenger :-) De andre barna satt på 1 pp og 6 pp. Jeg prøver også å leve på ketose, tror kosthold har mye å si for fertiliteten - og også overvekt.
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 16. september 2009 #4 Skrevet 16. september 2009 Tusen hjertelig takk for at du deler denne historien med oss "håpere" Mange gode tips her man kan dra nytte av:) Ønsker deg av hele mitt hjerte hjertelig til lykke videre i svangerskapet:) Klem fra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå