Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen. Er det noen som vet hvor hardt man kan trene i 1 trimester? Jeg tenker på intensitet, % av makspuls osv... Jeg trener på SATS og er veldig glad i de blå timene som f.eks Høypuls, men nå når jeg har blitt gravid er jeg litt bekymret for å gjøre noe som kan skade spiren... Og hva med hopping? Er dette greit så tidlig i svangerskapet? (dette begrenser seg jo selv etterhvert.. :))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok litt delte meninger om akkurat dette.

Men jeg må ærlig si at jeg trener som jeg har gjort hele veien..

Samme intensitet og øvelser, det eneste jeg ikke gjør er vel situps..

Jeg er veldig glad i samme type trening som deg, pluss at jeg spiller håndball ved siden av.

Alt begrenser seg jo med tiden, så vil nyte det så lenge jeg kan..

Gjorde akkurat det samme med forrigemann (som nå er 8 mnd), og hadde et veldig behagelig svangerskap. Ingen plager med rygg, bekken eller lignende.. Håper jeg er like heldig denne gangen...

*Krysser fingrene*

Lykke til:o)

Skrevet

Jeg spurte legen min det samme spørsmålet. Jeg fikk beskjed om å trene som før, men ikke øke intensiteten noe særlig i fra det jeg var vant med. I tillegg sa hun at jeg skulle unngå øvelser som har hopping i seg og jeg skulle ikke trene maks-puls. Kun ligge på 70-80%. Alt etter hvordan kroppen min reagerte på det.

Det gir meg veldig mening det hun svarte, men jeg skjønner også de som ikke ser det. Min mor var ikke informert om slike fakta før jeg og min bror ble født (vi er tvillinger) og vi ble da født friske begge to. Så hun har ikke så mye tro på alle slike "advarsler". Sjansen er jo stor for at det skal gå bra uansett. Er vel heller den dårlige samvittigheten vi sitter med etterpå om noe skulle gå galt. Vil jo tro at vi uansett ville spurt oss selv "hva gjorde jeg galt?". Hvis du trener på SATS, så synes jeg du skal snakke med en av de personlige trenerne der. De har ofte kunnskap om hvordan du bør trene. Mye lettere å forholde seg til også :)

Skrevet

Takk for tipsene, jenter! :) Dette er mitt første svangerskap, og det er godt å få råd fra de som er mer erfarne! :)

Skrevet

Jeg trente 7 timer i uken frem til jeg var 7 -8 mnd på vei sist.. sise høy puls timen var jeg på da jeg var 7 mnd.. etter det ble det trening 3 - 4 timer i uken, den siste spinningtimen jeg gikk på var 2 uker før termin.. Så jeg vil anbefale deg å lytte til kroppen din, den er veldig flink til å gi beskjed når det blir for mye.. grunnen til at jeg sluttet med høy puls var at jeg fikk kynnere etter timene.. men det er anbefalt å fortsette med samme aktivitet som man gjorde før graviditeten..bortsett fra kontaktsporter (håndball, kampsport o.l.)

Lykke til og håper du kan fortsette med treningen så lenge som mulig!

(er forresten utdannet personlig trener)

Skrevet

Du kan trene som normalt - hopping også. Heller ikke noe problem med sit-ups i første trimester og du kommer til å trenge magemusklene har jeg hørt rykter om! For meg begrenser det seg naturlig da jeg får mye fortere høy puls, blir også varmere og drikker mer vann i løpet av timen.

Akkurat nå er jeg for dårlig til å trene (blir utslitt av en halvtimes spasertur), men bare zombie-slitenhet gir seg ser jeg frem til å ta opp igjen høypulstimene mine.

Kan anbefale Jill Jahrmann "Trening for kule mager" som svarte meg på ALT jeg lurte på om trening i svangerskapet. Den er smått genial for oss som gjerne vil trene i svangerskapet, men som er usikre fordi vi aldri har gjort dette før!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...