Gå til innhold

For stramt tungebånd = ammekrøll...NÅ ER JEG IRRITERT!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var akkurat på 6 ukers kontroll på helsestasjonen. Der ble det prat om ammingen min som skar seg etter en uke.

Jeg var på sykehuset for å ta føllings prøve i hælen på dattera mi, 5 dager etter at hun var født, fordi jeg dro hjem tidlig fra sykehuset. Da ble hun veid og de så hun hadde gått ned etter at vi hadde reist hjem fra sykehuset. Veide henne før og etter amming på sykehset og så at hun ikke fikk i seg noen ting.

Jordmor sa da at jeg måtte gi tillegg ved siden og komme tilbake 3 dager seinere for ny veiing. Da hadde hun lagt på seg igjen...Så da ble vi enige om at jeg bare måtte fortsette med tillegg.

Og så får jeg plutselig spørsmål fra helsesøster nå om jeg har sjekket tungen til barnet. Hæ hva mener du? sier jeg, som ikke skjønte hva hun mente. Hun spør om ikke det ble sjekket om hun hadde for kort tungebånd på sykehuset når jeg ble fulgt opp der. Nei sa jeg, for jeg hadde ikke hørt om det engang. Og det er visst derfor ammingen ikke fungerte, fordi ungen ikke klarte å suge ordentlig.

HERREGUD det burde da være en rutine på sånt på sykehuset når de ser at ikke ammingen er optimal. Og dette får jeg vite nå nesten 6 uker seinere, når alt håp om å fortsette ammingen er forbi...Er ingen krise at ungen får tillegg, men er skrekkelig irriterende å tenke på at en sånn bagatell er hele grunnen.

Var også inne hos legen, som ristet på hodet av det hele og var skikkelig oppgitt over sykehuset. Men skal alikevel ned og kutte,klippe eller hva det nå er de gjør for å gjøre ting enklere. Slik at hun ikke får problemer når hun skal begynne å prate.

Er det andre her som sitter igjen med samme opplevelser som meg???

Er det bedre oppfølging av dette på andre sykehus???

Hadde jeg nå bare visst at stramt tungebånd kunne være en årsak til at ikke ammingen fungerte skikkelig, så kunne jeg bare spurt om de kunne sjekket det... SUKK.

Skrevet

Eldste jenta mi hadde for stramt tungebånd, så hun klarte ikke å ta puppen i det hele tatt. Dette oppdaget jm og barnepleieren rett etter fødselen, mens vi fremdeles lå på fødestua og jenta mi lå på brystet mitt og forsøkte å få tak i puppen.

Skrevet

Jeg ble sår på ene brystet første natta på barsel. Og dagen etter når barnelegen undersøkte henne spurte han om jeg var sår, for han så at jenta hadde kort tungebånd. Jeg syntes jo hun var så flink til å få godt tak og suge, men jenta skulle ha mat konstant. Ikke rart når hun knapt nok fikk i seg noe. Legen klipte båndet der og da, og siden har det vært helt fint.

Veldig kjedelig at dette ikke ble oppdaget for dere. Klart barn kan vokse seg store og fine på flaske, men hvis du ønsket å amme, så forstår jeg godt at du er irritert.

Skrevet

hei:) min sin gutt hadde superstramt tungebånd når han ble født. Jeg fikk aldri opp produksjonen av melk, og lillemann fikk ikke i seg en dråpe de første dagene på sykehuset. Han gikk dermed mye ned i vekt og jeg kunne ikke forstå hvorfor jeg ikke fikk melk:( men selv om jeg la merke til tunga hans selv, og sa at det så ut som om han sleit med å få til å suge, så gjor de ingen verdens ting med det. Det fikk bare bli sånn, og jeg fikk beskjed om at tungebåndet måtte kanskje klippes om det fortsatt var for stramt og han hadde problemer når han var over året. Jeg forstår ikke hvorfor tungebåndet ble klippet med det samme. Tøvete hele gjengen! Samme beskjeden fikk jeg med helsesøstra, og at stramt tungebånd kunne hemme melkeproduksjonen hadde ikke de hørt om nei!

Skrevet

Ja...Jeg var på ammehjelpen på Riksen en uke etter at han var født pga ammeproblemer. Hun kommenterte at han hadde stramt bånd/liten tunge (er det forskjell?). Ble det fulgt opp? Nei. Fulgte jeg det opp? Nei. Fortsatte vi å slite med ammingen? Ja. Han ble delammet frem til han var 8 uker, da orker jeg ikke mer. Nå skal det sies at produksjonen aldri kom opp på et dugelig nivå heller, men det at han ammet dårlig kan jo ha hatt noe med det å gjøre.

Skrevet

Skjønner veldig godt at du er irritert. Med eldstemann så var det vi selv som oppdaget at babyen hadde stramt tungebånd og som insisterte at det ble klippet opp.

Hvis du fortsatt har melk, og ønsker å amme, så vil jeg foreslå at du prøver å legge babyen til brystet etter at du har fått ordnet tungebåndet. Det kan fortsatt være håp for å få det til! Selv slet jeg i tre uker med eldstemann og fem uker med lillemor før de klarte å hekte seg på. Lykke til :-)

Skrevet

Lillegutt her har også noe stramt tungebånd, men vi har heldigvis ikke slitt med ammingen.

Og nå ser det nesten ut til at han "vokser" det litt av seg. Den er ikke like hjerteformet nå synes jeg.

På sykehuset her ble det sjekket av barnelegen, men han mente det skulle gå bra, noe det har gjort.

I starten så jeg ikke at han prøvde å stikke ut tunga i det hele tatt, nå rekker han tunga bedre ut.

Men jeg må innrømme jeg er litt obs på det med tanke på evt språkproblemer som kan dukke opp...

Skjønner godt at du er irritert! Sånt bør de jo sjekke når babyen får i seg lite mat!!

Skrevet

Kjempetrist at de ikke gjorde noe med en gang på sykehuset..

Barnepleieren sa dagen etter fødselen at han hadde ganske stramt tungebånd, og dette ble klippet ved legeundersøkelsen. (Til pappaens store forargelse) hehe. Han syntes det var fullstendig unødvendig.

Vi har plagdes noe med ammingen likevel, men ser ikke for meg vi hadde fått det til som det var. Har enda "hakk" i tungespissen pga dette.

Er jo ikke noe å utsette, blir jo verre for barnet når det er eldre..

• 2 uker senere...
Skrevet

Tusen takk for alle innlegg:) Jeg fikk beskjed om at tungebåndet vil tøye seg med alderen, men hvis det er for stramt så kan det bli problemer når de skal begynne å prate, som tidligere nevnt.

Ammingen har det ikke blitt mer greie på dessverre. Og nå er det tomt. Har vært og kuttet tungebåndet helt av, så nå geiper hun som bare det om dagen:) Har også begynt å pludre litt/lage lyder:) Det kan faktisk vokse sammen igjen, derfor viktig at man fikk tatt alt forklarte legen meg. Så greit å følge med selv om det er kuttet, sånn i tilfelle det skulle oppstå noe problemer seinere.

Jeg også må innrømme at jeg stusset litt de første dagene etter at vi kom hjem fra sykehuset da pappa'n kommenterte at han noen ganger syntes tungen så splittet ut på tuppen når hun prøvde å geipe, jeg kikket på tungen og så at båndet var stramt, men må ærlig innrømme at jeg trodde det skulle være sånn på så små babyer (husker jo ikke hvordan det så ut på førstemann jeg)...

Men men nå har vi ivertfall fått gjort det beste ut av det:)

OG helsesøster skulle ta det opp på neste samarbeidsmøte hun skulle på på barselavdelingen på sykehuset. At de må få bedre rutiner på sjekking av tungebånd...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...