Gå til innhold

mulig tvilling og vekst av gjenlevende baby inni magen senere i svangerskapet...

Gjest

Anbefalte innlegg

Fant ikke ut før jeg var godt over 25 uker på vei at jeg var gravid, Jeg sluttet med p-piller mars i fjor, fikk da regelmessig mens frem til september (vanlig blødningsmengde). Så opphørte mensen frem til januar, hvor jeg hadde en ekstrem blødning i midten av januar (måtte bruke Tena Lady da jeg blødde igjennom alt jeg hadde av bukser flere ganger om dagen). Dette varte lenger en normal mens.

Hadde allerede i februar misstanke om at jeg var gravid, fra begynnelsen av februar hadde jeg kraftige mensmurringer i magen som varte mer eller mindre i 2-3 uker. Jeg sov bedre uten medisinsk hjelp (har hatt problemer med innsovning i mange år), spiste bedre men raste ned i vekt (har aldri gått ned i vekt før, har et svangerskap bak meg og har i alle årene etterpå gått opp i vekt). Jeg fikk også en soppinfeksjon i slutten av januar, noe jeg sjelden har hatt.

Det ble også tatt hormonprøver av meg 18 februar som viste at jeg ikke hadde hatt eggløsning i februar, så derfor slo jeg meg til ro med at jeg sannsynligvis ikke var gravid og legen min mente det var for tidlig å merke noe da..

Alle leger/jordmødre er enige om at ultralydtermin som settes sent i svangerskap (etter uke 20) ikke vil være korrekt da babyer vokser forskjellig etter dette, men min ble da målt til å være i uke 25+2 (i følge min "mens"blødning i uke 28). Har vært på flere UL i ettertid og den vokser normalt i forhold til den UL terminen. Har ligget langt over på symfysemål (godt over det grønne feltet). Jeg får bare ikke alt dette til å stemme med UL termin, og det gjør heller ikke legen min.

Det jeg lurer på er om jeg kan ha hatt tvillinger og at den kraftige blødningen jeg hadde i januar kan ha vært en abort, og om det da kan påvirke veksten til den gjenlevende..

Dette ble litt rotete, beklager :)

Fortsetter under...

Jeg er ikke lege men etter det du skriver ser det ut som om du hadde to egga tvillinger og den ene ikke klarte seg. Har du snakket med lege om dette? Tror de kan gi deg bedre svar. Så bra alt er i orden med det barnet i magen du har nå.

takk for svar :)

jeg har nevnt denne blødningen både ved ultralydene og legebesøk men virker ikke ut som om noen reagerer på det i det heletatt... utenom hu jeg snakket med på apoteket da jeg hadde denne blødningen og trengte bleier for å ikke blø igjennom alt jeg hadde av klær.

jeg får snakke litt mer med legen min når jeg skal dit på fredag. vet jo at en ikke får gjort noe med det nå alikevel, prøver bare å finne en sammenheng med ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...