Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #26 Skrevet 12. september 2009 Man kan da ikke tvinge barn til å invitere noen de ikke ønsker å invitere i bursdagen sin. Er det noen som tvinger deg til å invitere noen du ikke ønsker å invitere? Og hva er greia med å skulle invitere alle av samme kjønn? Er det en slags undelig tradisjon? I mine bursdager var det både gutter og jenter: Noen fra klassen, noen fra turn, noen fra nabolaget, noen fra fotball osv. Det var de jeg var sammen med og kalte mine venner. Er det slutt på det? Å invitere venner i bursdagen??
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #27 Skrevet 12. september 2009 Det har med at når en inviterer mesteparten av en klasse, men med vilje utelater noen få. Det viser hvem en ikke liker der og da, og de som blir invitert føler seg "populære". Dette vet jeg selv fra min skoletid, og såpass godt husker jeg at jeg vet hvor viktig dette var for oss barn. Det har IKKE med å invitere på fritiden, men å prøve å utelate noen åpenlyst fra festen, i skoletiden. Denne jenta vet jeg har klassen som gjester, og ingen andre den dagen. Da blir det galt når ikke alle er invitert. Noe helt annet er det å på privattiden inviterer litt fra her og der i omgangskretsen. HI
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #28 Skrevet 12. september 2009 Kan jeg snu spørsmålet litt på hodet? Hvem er dere mest redd for å såre; bursdagsbarnet som blir lei seg hvis hele klassen blir bedt, og finner ut hvem som hånlig sier at de ikke vil komme, eller alle barna som går i klassen som ikke blir bedt fordi bursdagsbarnet selv vet hvem som ønsker å være der? Tenker dere virkelig mere på de andre barna enn deres eget barns følelser i denne sammenhengen?
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #29 Skrevet 12. september 2009 Jeg vet av erfaring fra mitt eldste barn at ALLE har det gøy i bursdagsselskapene, når de først er igang. De som IKKE fikk invitasjonen, men vet at alle andre er der, er de som sitter såret. Bursdagsbarnet er ikke såret. Fint selskap, god mat og gaver fra alle. Hadde mitt barn vært et mobbeoffer på skolen av klassekamerater, så hadde jeg valgt en helt annen form enn klasseinvitasjon til bursdager. HI
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #30 Skrevet 12. september 2009 Eier dere ikke oppdragelse på barna deres eller? Mine ville aldri kommet på at man ikke skal invitere alle i bursdag. Er ingenting som heter "vil ikke be han/henne" Det har med å lære barna å være inkluderende, det.....
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #31 Skrevet 12. september 2009 Nettopp. Jeg er mor til et mobbeoffer. Da er det noen du ikke vil be. Når du til stadighet hører hva noen i klassen sier til barnet ditt. Det blir så feil. Sist barnet mitt hadde bursdag, feiret vi bare sammen med familien. På grunn av dette. Og jeg synes det er vondt på vegne av barnet at vi ikke kan ha et bursdagsselskap pga noen få som gjør livet til et helvete på skolen. I år ba jeg rektoren om å skifte om klassen til barnet, så det er en helt ny start. Ny klasse og nye venner. Kanskje kan vi ha bursdagsselskap med klassen denne gangen. Vi får se.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #32 Skrevet 12. september 2009 Og det har med oppdragelse å gjøre? Javel. Jeg har jobbet forskjellige steder, og du er ikke venner med alle som voksen heller. Ingen kan påtvinge en 10 åring å be noen hun eller han ikke vil be.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #33 Skrevet 12. september 2009 Leit å høre. Håper det blir bedre nå, da. Det er slike barn som får velge ut de mest populære i bursdagen sin, som ikke lærer at man skal være snill mot andre som blir mobbere ofte....desverre...
Anonym bruker Skrevet 13. september 2009 #34 Skrevet 13. september 2009 Før var det liksom lov å ikke like noen, å ikke ønske å leke med noen og det var tillatt å ha noen venner som var bedre venner enn de andre. Nå SKAL alle være sammen, alle skal like alle og det er slemt å ikke like alle. Alle skal være med! Herregud, det er da ikke slik der fungerer. Husker dere ikke selv hvordan det var å være barn? Eller kan dere med hånden på hjertet si at dere som barn genuint likte alle?
Anonym bruker Skrevet 13. september 2009 #35 Skrevet 13. september 2009 Synes bare det er rart at en tiåring kan komme med sånne uttalelser i det hele tatt, jeg.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2009 #36 Skrevet 13. september 2009 Jeg husker VELDIG godt hvordan det var å være barn. Jeg var i grenseland mellom de som "ble likt" og de som "ikke ble likt". Derfor er jeg meget nøye på at mine barn ikke får skille på andre på dette grunnlaget. HI
Anonym bruker Skrevet 13. september 2009 #38 Skrevet 13. september 2009 01:56: Jeg håper barnet ditt får en bedre hverdag, og kan glede seg til slikt som bursdager fremover:) Det er helt forferdelig når en som forelder ser at barnet ditt sliter med venner. Grinende på sofaen; "jeg skal aldri mer gå på skolen!" Grusomt. HI
Anonym bruker Skrevet 13. september 2009 #39 Skrevet 13. september 2009 Du lar ikke dine barn velge selv. De skal like alle enten de vil eller ikke? Du vet at uansett hvor mye du tvinger dem så vil de likevel ha sine venner og bestevenner som de er sammen med selv om du ønsker å tvinge dem til å skulle like alle. Eller er det slik at de kun skal like alle når de har bursdag? Alle de andre dagene så er det ikke så nøye
Anonym bruker Skrevet 13. september 2009 #40 Skrevet 13. september 2009 Barnet mitt opplevde at en av de som ble invitert kastet invitasjonen. En annen sa "tror du virkelig jeg vil komme i din bursdag?" Ingen ringte og sa de skulle komme, og bare 3 dukket opp til slutt. Jeg har aldri sett barnet mitt være så lei seg og nedfor før. Derfor gjorde vi det annerledes i år. Jeg takler rett og slett ikke å gå igjennom det samme en gang til for barnets skyld.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2009 #41 Skrevet 13. september 2009 Takk. Barnet mitt har fått 2 invitasjoner til bursdager siden vi flyttet til det nye stedet vi bor på nå. Det har vært en vanskelig overgang. Mye motgang. Alt jeg ønsker er at barnet mitt kan få en bestevenn. H¤n har ikke det engang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå