Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #1 Skrevet 12. september 2009 Heldigvis hadde læreren vett nok til å nekte denne jenta å dele dem ut på skolen. Fatter ikke hva foreldrene har tenkt med, når de sender invitasjoner som ikke er til alle med på skolen. Ungene merket jo dette. Det skulle være til neste alle i klassen, men 5-6 stykker (av begge kjønn) var utelatt. De ble ikke invitert. Jenta mi syns jo dette var sårt, siden hun er en av de utelatte. Og det rare med det hele er at jentene er egentlig venner, og har ikke noen konflikt gående nå. Men mor til denne jenta er "sint" på meg for noe annet. Så jeg tror ikke det er jenta som helt står bak, men like mye mor...... Er det flere som har opplevd slikt?
Gjest Skrevet 12. september 2009 #2 Skrevet 12. september 2009 Har ikke det men fy som jeg gruer meg til jentene mine blir så store at de skal være med på slikt (eller bli utelatt fra slikt...)
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #3 Skrevet 12. september 2009 Så lenge det ikke er 1 eller 2 som står utenfor synes jeg den som skal ha selskapet selv bør få velge hvem som inviteres. Ser ikke helt hvorfor man skal måtte invitere hele klassen. angående konflikten mellom deg og mora er det selvfølgelig en annen sak. Hvor nært dattera di er til denne jenta burde jo selvfølgelig ha noe og si, så forstår jo at det er sårt å ikke bli invitert. Å invitere til private arrangementer i skoletiden bør ikke gjøres selv om hele klassen blir bedt.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #4 Skrevet 12. september 2009 Hvorfor er det så galt å velge hvem de vil invitere? Så lenge det ikke bare er 1 unge som ikke er bedt, er dette normalt når de er litt eldre. Har alltid vært sånn.
Tante Blås Squaw Skrevet 12. september 2009 #5 Skrevet 12. september 2009 I klassen til vesla er det en regel om at innbydelser som ikke er til alle (altså alle av et kjønn evt alle i klassen) ikke skal deles ut på skolen. En fin regel, syns jeg ) Da jeg var liten var det ikke vanlig å invitere alle, så jeg kan heller ikke huske at jeg reagerte på at bare noen ble bedt. Kanskje foreldrene du forteller om rett og slett ikke tenkte noe over det av samme grunn? Om det er noe gruff melom deg og denne moren - hva med å be dama på kaffe? Ta på deg ditt mest imøtekommende smil og la henne se hvor ålreit du er, så kanskje hun slapper mer av. *hekseklem*
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #6 Skrevet 12. september 2009 Det er vel vanlig å invitere hele klassen ihvertfall i 1.og 2. klasse, men fra 3. eller 4.klasse går man ned til å invitere de man leker mest med...? Sønnen min går i 3.klasse og frem til nå har vi invitert alle 12 guttene i klassen, men etterhvert blir det nok til å invitere de 4-5 guttene han leker mest med. Men er enig med deg i at invitasjonene kunne vært levert på fritiden.
Tommage♀♂ Skrevet 12. september 2009 #7 Skrevet 12. september 2009 Om ungene hadde fått invitasjonen i posten er det likevel 5-6 som er utelatt, og selvsagt prates det om det kommende selskapet på skolen. Jeg mener at enten velger man 3-4 fra klassen og dropper resten, eller så velger man alle av samme kjønn ( evt hele klassen). Å utelate 1-3 er for dumt, det bør foreldre fortelle barna sine, og passe på at ingen blir utelatt.
Gjest Skrevet 12. september 2009 #8 Skrevet 12. september 2009 Nå gikk jeg i en klasse på 30 elever når jeg gikk både barne og ungdomsskole, og utelater man 5 da, så er det faktisk direkte slemt, selv om man kanskje leker aldri så mye mer med de resterende 25. Jeg synes man inviterer noen utvalgte få eller alle, eller ingen. Enkelt og greit.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #9 Skrevet 12. september 2009 På skolen vår er det en regel om at invitasjoner ikke skal leveres ut på skolen med mindre det er til alle i klassen (evt alle jenter/gutter). det er faktisk strengt forbudt, og dette kommer fra øverste hold; Rektoren. Snakk med klassekontakten, så kan hun/han ta opp dette med rette vedkommende eller ihvertfall på neste foreldremøte. Slik skal det ikke være HI!
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #10 Skrevet 12. september 2009 Jeg har satt ei grense på 10 stykker for sønnen min. En hel klasse kan jeg rett og slett ikke se for meg at jeg takler å be hjem.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #11 Skrevet 12. september 2009 Det er da selvfølgelig ikke et problem å ikke invitere alle, men da legger man invitasjonen i postkassen istedet, evt tar en runde og ringer på og leverer invitasjonene.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #12 Skrevet 12. september 2009 Det jeg glemte å ta med i hovedinnlegget, er at skolen faktisk HAR en slik regel; hele klassen eller alle av samme kjønn dersom en vil levere invitasjoner ut på skolen. Det var derfor jeg lurte på hva foreldrene her har tenkt med. Og en som svarte skrev at jeg kunne invitere mor på kaffe for å vise at jeg var "bedre" enn hun kanskje trodde. Hun kjenner meg godt, og jeg vet meget godt hva konflikten hennes med meg er. Alle som prøver å si noe negativt/konstruktivt om hennes barns oppførsel(ikke jenta, men et annet barn), blir "svartelistet" hos henne. HI
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #13 Skrevet 12. september 2009 Ja, vi har ikke bare opplevd det, vi har SELV latt være å invitere alle! Hvert år! For vi mener det er guttenes VENNER som skal inviteres til bursdagselskap ikke "klassen". Og guttenes venner finnes delvis i "klassen" (2 stk for eldste, 4stk for yngste) og delvis i "klassen" over (2 for eldste, 3 stk for yngste). Skriver "klassen" fordi 2 og 2 årstrinn går sammen hos oss, med "klassen" tenker jeg alle som går sammen. For eldste også en gutt i naboskolekretsen. Det ser vi faktisk ikke noe problem i. Nøyaktig like lite som man lar være å invitere ALLE på eget arbeidssted til sin egen bursdag. For like lite som man skal tvinges til å være personlige venner på en arbeidsplass skal man tvinges til det på skolen! Å venne barna til at ALLE automatisk har "krav" på å bli invitert i en bursdag er riv ruskende galt etter vår mening. Men nøyaktig som man viser en viss diskresjon når invitasjoner til f eks en bursdag deles ut av en selv på arbeid (få med litt oppdragelse vil da velge lunchpausen med alle tilstede som rette arena) skal barn gjøre det samme. Altså: En STILLE utdeling i friminuttet er helt OK. En utdeling i/i tilknytning til en skoletime (og i hvert fall på en annen måte enn at invitasjonen bare legges på pulten med beskjed "Ta denne med hjem!") er IKKE god tone! Derfor også noe en lærer absolutt skal korrigere. Og kan barn ikke respektere korreksjonen hører utdelingen til utenfor skoletida (i skoleporten). Før eller etter skoledagen. Eller (om foreldrene er vel så fornuftige) sendt hjem til de inviterte. Pr post eller personlig overleveing (evt i postkasse) hjemme.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #14 Skrevet 12. september 2009 Ikke alle bor i et borettslag. Jeg sender invitasjonene på skolen med min sønn. Vi bor milevis fra hverandre, fordi vi bor på landsbygda. Du får heller ingen liste med adressene til ungene i klassen, så jeg har bedt han diskrèt gi barna invitasjonene helt på slutten av skoledagen før bussen henter alle barna. På den måten unngår han at noen blir såret. Jeg vil ikke ha en hel klasse her, og han er heller ikke venner med alle. Det er ingen sånn regel på hans skole om at de ikke får lov å gi invitasjonene der.
Tante Blås Squaw Skrevet 12. september 2009 #15 Skrevet 12. september 2009 En sånn mor har jeg også måttet takle, det er bare å legge godviljen til ) Det er verdt anstrengelsen!
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #16 Skrevet 12. september 2009 når barna mine begynner på skolen skal de få invitere alle. Alle jentene eller alle guttene. Orker ikke tenke på at noen kanskje blir utelatt og lei seg...
Gjest Månefuglen +2imagen Skrevet 12. september 2009 #17 Skrevet 12. september 2009 Uff.. Gruer meg til jenta mi blir såpass stor.. Jeg har aldri opplevd å ikke bli bedt men jeg husker at hver gang det var sånn at noen "ikke fikk" komme så var det maks 1-2 stykker, som ble frosset ut egentlig.. så trist, så trist :-(
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #18 Skrevet 12. september 2009 Ja, det er det vi alltid har gjort her, etter at vi fikk skolebarn i huset. Da har vi invitert alle av samme kjønn, for det er godtatt, og jeg tror ikke de andre føler seg utelatt da. Det har i alle fall ikke mine gitt uttrykk for. Jenta sier ingenting om guttenes bursdager f eks. Det er sånn det skal være liksom. Jeg husker selv at dette var tema da jeg gikk på skolen; noen i klassen var liksom nerder og rare i andres øyne, så når vi gikk på ungdomsskolen og noen fikk ha klassefest, så ville de ikke invitere alle. Dette ble det rabalder av. Alle eller ingen var det vi fikk beskjed om. Jeg vet med meg selv at hadde jeg fått ha klassefester, så hadde alle blitt invitert. HI
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #19 Skrevet 12. september 2009 Jeg har aldri skjønt poenget med å måtte invitere hele klassen eller alle jentene i klassen/alle guttene i klassen. Jeg er vokst opp med at man inviterer dem man vil til bursdag. Det er litt av privilegiet med å ha bursdag nettopp at man kan invitere dem man ønsker å feire dagen med. Enten det er venner i gata, noen fra klassen, noen i andre klasser, fra idrettslaget, fra korpset eller bare med familie. Akkurat slik som vi voksne gjør det: Feirer med dem man ønsker. Eller fins det folk der ute som inviterer alle fra jobben eller alle jentene fra jobben/alle guttene fra jobben?? Man blir ikke invitert til alt og når man selv har dag så kan man også velge hvem man ønsker å dele den med. Slik er livet
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #20 Skrevet 12. september 2009 Jeg er veldig overrasket over at så mange synes dette er greit! Det er FRYKTELIG sårt for de få som blir utelatt, for det er ofte de samme som alltid blir utelatt fra bursdager! Skal man kun invitere noen få så er det klart at det er greit, men vi snakker jo her om tilfeller der et mindretall blir utelatt. Hvis man har invitert f.eks 10 jenter, er det da så problematisk å skape plass til de siste 2-3? Det er snakk om å unngå at barn føler seg såret og utelatt! Husker selv en gang på barneskolen da jeg var en av tre jenter i klassen som ikke ble bedt i et selskap, og dette var helt forferdelig for meg, selv om dette var et engangstilfelle. Tenk da på disse barna som opplever dette flere ganger? Bare spør lærere, de sier ofte at det gjerne er de samme barna som blir utelatt gang på gang, og det er en grunn til at mange skoler har innført regler ang dette! Prøv å være litt rausere og tenk litt på andres følelser, dette er et helt unødvendig fenomen!
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #21 Skrevet 12. september 2009 Da jeg var liten inviterte vi bare jentene fra 6-9års-dagen og 10års dagen feira vi med hele klassen.. Når jeg leser sånn som dette og tenker over hvordan ting har vert med meg og min oppoverm er jeg nesten litt gla at jeg har en gutt i magen.. Ikke alltid så mye drama der.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #22 Skrevet 12. september 2009 SÅ enig, 00:38. Heldigivs har vi gutter som også har et øye for "dem som faller litt utenfor" når de velger sine venner. Så hos oss er det verken "klassen" eller "klassens mest populære" som blir invitert, det er "guttens venner", nøye utvalgt av ham selv. (Og begge guttene har SELV siste ordet om hvem som skal bes, selv om vi rettleder litt, det er nemlig DERES selskap. Men nr 2 på eldstes gjesteliste forrige år er neppe den gutten som blir invitert i flest selskaper for å si det slik.....) For øvrig AKKURAT slik vi selv velger når VI inviterer til en bursdag. 23:20
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #23 Skrevet 12. september 2009 SÅ enig, 00:38. Heldigivs har vi gutter som også har et øye for "dem som faller litt utenfor" når de velger sine venner. Så hos oss er det verken "klassen" eller "klassens mest populære" som blir invitert, det er "guttens venner", nøye utvalgt av ham selv. (Og begge guttene har SELV siste ordet om hvem som skal bes, selv om vi rettleder litt, det er nemlig DERES selskap. Men nr 2 på eldstes gjesteliste forrige år er neppe den gutten som blir invitert i flest selskaper for å si det slik.....) For øvrig AKKURAT slik vi selv velger når VI inviterer til en bursdag. 23:20
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #24 Skrevet 12. september 2009 Jeg er enig. Jeg er selv klassekontakt og slike foreldre blir uglesett i vårt skolemiljø ihvertfall. Men for all del, man må ikke invitere alle i klassen. Inviterer man kun halvparten av f.eks. jentene så er dette greit, men da skal IKKE invitasjonene tas med på skolen. Jeg har selv bodd i Oslo med barn i skolealder og det er da virkelig ikke slik at man må bo i samme borettslag for å klare å levere noen invitasjoner.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #25 Skrevet 12. september 2009 som jeg skulle sagt det selv anonym 01.03.... Fatter ikke at dere ikke forstår konsekvensen av hvordan det vil være for et barn å ALDRI bli bedt i bursdag! Det er gjerne de minst populære som da blir utelatt, gang på gang.... At dere KAN tillate deres barn å ikke be alle i klassen evt alle av samme kjønn vitner om hvor mange tankeløse foreldre som finnes her.. I klassen til min datter gikk en gutt som var litt spesiell, og aldri ble bedt i bursdag. Dette tok de opp på foreldremøte gang på gang, det hendte faktisk en gang at INGEN kom i hans bursdag, han hadde da bedt de 14 guttene i klassen. Tenk for en følelse han satt med, dette var i slutten av barneskolen....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå