Gå til innhold

Mor student, far selvstendig næringsdrivende (bonde)

LykkelitenGlederSeg

Anbefalte innlegg

Vi er et par i begynnelsen av tjueårene som ønsker oss barn. I utgangspunktet har vi planlagt å vente til jeg er ferdig med studiene, jeg går nå første året av en Bachelor, men etter endt utdanning ønsker jeg å jobbe minst ett år før jeg går ut i en eventuell permisjon, og vi synes begge det er vel lenge å vente. I tillegg er det stor sannsynlighet for at jeg etterhvert vil utvikle en sykdom som, for å ta det kort, gjør at det ikke vil være noen ulempe å være ung mor, snarer tvert i mot. Med andre ord- det er flere ting som gjør at vi ønsker å undersøke mulighetene for å få barn under studiet. Siste år, 5. semester, har jeg en fire måneders praksisperiode, og vi tenker derfor at det i utgangspunktet ville vært mest ideelt å få barn i løpet av høstsemesteret/rundt jul andre året på studiene. Så langt, så greit - jeg regner med at jeg vil ta ett års permisjon (må sjekke om det er mulig å ta permisjon fra f.eks november til november, og så begynne rett på 2. semester med kullet som da egentlig er ett år under meg, hvis dere skjønner hva jeg mener. Noen som vet om dette er mulig, eller om det i hovedsak kun går ann å begynne i August, ved vanlig studiestart?)

"Problemet" vårt er at mannen er selvstendig næringsdrivende, han er bonde, og det er svært lite sannsynlig at han vil kunne få avløsere slik at han kan ta permisjon. Hvordan løser man det da med det økonomiske? Jeg vil få stipend fra lånekassen i 44 uker, og det er det? Jeg har pr i dag ingen ekstrajobb ved siden av, men kommer nok til å få det etterhvert. Lar det her seg løse da? Takknemlig for alle svar og synspunkter.

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Desverre har vi ikke mange rettigheter som gravid så lenge vi er student. Så lenge du er student og ikke har jobbet mer enn (50% stilling, litt usikker på hvor mye du må ha jobbet) har du ikke krav på foreldrepenger fra NAV den tiden du har permisjon. Men du har krav på engangsstønaden som for tiden er på 35000 kr, som utbetales tidligst 12 uker før fødsel. Du har samtidig rett på foreldrestipendet fra lånekassen, dersom du har hatt lån/stipend i 6 mnd tidligere, og heller ikke er sykemeldt når studiet starter på høsten. Foreldrestipendet kan fåes i maks 44 uker, også i sommermånedene..

Angående permisjon fra studiet er dette noe du må snakke med rådgiverne/foreleserne på skolen om. Det mest praktiske hadde sikkert vært å klart å tatt eksamene som er til jul før ungen kommer. Hvis du ikke får tatt eksamen til jul, må du ha en avtale om at eventuelle obligatoriske øvinger o.l blir godkjent til året etter slik at du får tatt eksamen da. Det er nok i de aller fleste tilfeller fullt mulig. Men for meg for eksempel vet jeg at en del av fagene blir lagt om til neste år, så det jeg ikke avslutter nå, kan jeg ikke fortsete med om ett år. Men det er jo litt spesielt akkurat nå da, ikke så ofte at fagene blir lagt om så voldsomt! :)

Det "koster" litt å få barn under studiene, men er nok såååå verdt det!! :) Vi er ikke helt i samme situasjon som dere, men ganske likt. Så vi valgte også å bli gravide før jeg var ferdige med studiene. Det som er forskjellig med oss er at far HAR mulighet til å ta ut permisjon... (Han er også selvstendig næringsdrivende) For selv om du ikke har krav på foreldrepenger fra NAV, så har han det. Det vil si at han kan ta ut 37 uker med full lønn, eller 47 uker med 80 % lønn. Han kan bare ikke gjøre det samtidig som at du mottar foreldrestipend. Men det er viktig å huske da at fars permisjonsuker starter 7 uker etter at barnet er født. Han må da ta ut f.eks en uke eller to av permisjonen sin (du må da på en triksy måte være 100% student, bare være oppmeldt i alle vanlige fag på det tidspunktet) for så å utsette resten av permisjonen sin til du begynner på skolen igjen. I Tillegg, for at det ikke skal bli krøll med foreldrestipendet fra lånekassen, må den uken han tar ut permisjon være "gradert".. det vil si at han kanskje bare har permisjon i 4 dager den uka eller noe.. Resten av permisjonen hans kan benyttes inntil ungen er 3 år. Men dersom han ikke tar ut de ukene først, og utsetter resten begynner ukene å gå allerede 7 uker etter barnet har kommet....

PUH... Ble langt dette... Men det er så sykt mange idiotiske regler!!! Men i bunn og grunn er det nok som sagt verdt det. Ikke det økonomisk lureste å få barn under studiet, men så lenge dere klarer dere med hans lønn + de 6-8000 dere får fra lånekassen er det bare å kjøre på! :)

Lykke til!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...