Anonym bruker Skrevet 12. september 2009 #1 Skrevet 12. september 2009 Er det noen som kan være snille å dele sine erfaringer eller kunnskaper om det å f.eks.spise 3 Paralgin Forte-piller på morgenen og deretter 3 nye på kvelden. Dette gjentas i fire dager. Altså tilsammen 24 Paralgin Forte-tabletter. Jeg er nå i uke 12 og er veldig redd for å miste. Jeg har ikke hatt blødninger og bare "de vanlige" smertene i magen. Liksom milde menssmerter. Noe jeg har hørt at er litt noermalt, siden det jo skjer masser der nede. Vet du som leser om konsekvenser, skader osv i forb. med bruk av smertestillende som for eksempel de jeg nå har brukt. (jeg har en veldig vond nakkeslengskade og måtte kurere meg selv) Tusen takk for svar! K., 32 år, 12 uker på vei
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #2 Skrevet 19. januar 2010 litt seint svar... men søk på benzodiazepiner som paralgin forte er.. tror ikke det er heldigt og ta når man er gravid men snakk med legen om det eventuelt?? du må jo ha resept på de så ta og hør med ham?
Gaupa1978 Skrevet 31. januar 2010 #3 Skrevet 31. januar 2010 Hei, Jeg synes du skal ta det helt med ro, men hvis du MÅ ha smertestillende, bør du snakke med legen om du kan få noe annet. Jeg reagerer på at det er veldig store doser du tok. Anbefalt dose (worst case scenario), tar du to om gangen max 3 ganger daglig, men mindre hvis du er gravid. Paralgin Forte inneholder IKKE benzodiazpiner!! Det finner vi i angstdempende medisiner, som Valium, Vival. Zoplikon, etc. og den type medisin er meget vanedannende!! De virksomme stoffene i Paralgin Forte er kodein (vanedannende) + paracetamol. Paralgin Forte er regnet som ett av de preparatene som er ok når man er gravid, men må understreke at det må IKKE være over tid, og IKKE i store doser. Uansett må du være meget, meget forsiktig, men at 24 tabletter skal ha påvirket barnet ditt, tror jeg ikke på ============================== Sakset fra felleskatalogen: Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Data fra gravide kvinner som har brukt preparatet indikerer ikke skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet. Ved langvarig behandling av moren ved graviditet er det sett neonatal abstinens. Det er sett neonatal respirasjonsdepresjon ved bruk av kodein ved fødsler. Overgang i morsmelk: Paracetamol går i liten grad over i morsmelk. Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket ved terapeutiske doser. Fra kodein dannes aktive metabolitter, som bl.a. morfin, med store individuelle forskjeller. Kodein og dets aktive metabolitter går over i morsmelk. Normalt er det lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket ved terapeutiske doser. Det er rapportert om ett tilfelle av dødelig morfinforgiftning hos et spedbarn som ble eksponert for morfin via morsmelk. Moren hadde i dette tilfellet ultrahurtig metabolisme og inntok normale doser av kodein. Kodein bør derfor bare brukes ved amming dersom fordelen oppveier en mulig risiko. Langvarig bruk bør unngås. Lavest mulig dose bør brukes, og barnet må observeres nøye for mulige symptomer på morfinoverdose (som døsighet, små pupiller, problemer med amming, respirasjonsforstyrrelser og slapphet). Ved mistanke om morfinoverdose må lege kontaktes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå