Gå til innhold

Gravid og smertestillende

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mildt sakt forbannet på fastlegen min.

Jeg ringte inn for 1.5uke siden og sa jeg var gravid. Damen skulle gi beskjed til legen min så skulle han ta kontakt.

Jeg fikk et brev i posten hvor jeg fikk time 1oktober. Jeg ble fly forbannet. Har han tatt seg bryderiet med å gått inn på jornalen min for å sjekke at han faktisk har holdt meg 50%sykemeldt i 4uker (holder på med min 5uke nå) fordi jeg får store ryggsmerter av jobben min, og at jeg tar ibux og paraset daglig pga smertene og at han har skrevet ut paragin forte til med for de gangene ibux ikke hjelper. Tror han kun har sett på lappen fra sekretæren hvor det sto fødselsnr mitt og at jeg var gravid.

Jeg tok kontakt med helsesøster fordi jeg tenkte at her er det noe som ikke stemmer, og hun sa at siden jeg tar smertestillende daglig må jeg inn til lege med en gang for veiledning angående medesin bruk.

Og sakt som gjort. På tirsdag var jeg inne med en annen lege, riktig nok dansk. Og han sa at sjefen min måtte forandre arbeidsdagen min og at jeg kunne jo ikke jobbe mer en 7timer dag. Og da ble jeg forbannet fordi han ikke var villig til å forstå mitt yrke.

En yrkes sjåfør jobber 12 timer og 45min hver dag. 9timer med kjøring, 45min med pause også 3 timer til lasting og lossing av bil.

Jeg blir så forbannet på de som nekter å forstå hvordan mitt yrke er.

Jeg føler meg rett og slett overkjørt av helse vesnet.

Skrevet

Vet ikke helt om jeg skjønner innlegget ditt helt riktig, men du er altså forbannet på helsevesenet fordi de ikke har vist forståelse for at det i ditt yrke ikke er mulig å ha 7-timers dager/være 50 % sykmeldt?

Kan forstå at det kan være frustrerende, men du må også se dette fra helsepersonellets side. De tenker på det beste for deg og fosteret, og de mener nok at det ikke er forsvarlig for deg å jobbe så lange dager. Når dette fører til at du må ta smertestillende middel som Ibux og paragin forte, som kan være til skade for fosteret, så forstår du kanskje det? Arbeidsgiveren din skal jo tilrettelegge for deg, så kanskje du i perioder kan gjøre kontorarbeid? Det finnes ordninger for de som har et arbeid som ikke er "forenlig" med graviditet. Så her tror jeg faktisk at du må være villig til å prøve å finne løsninger sammen med helsepersonell og arbeidsgiver, som vil være det beste for ditt ufødte barn. Det er tross alt det viktigste?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...