Gå til innhold

Mattips til baby 10 mnd ønskes!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei lita tulle på 10 mnd som har hatt liten vektoppgang over lengre tid. Hun fulgte en fin kurve til å begynne med, men etterhvert la hun på seg lite. Har vært hos lege med henne og får henvisning til sykehus, men inntil da vil vi jo gjerne prøve vårt ytterste til å påvirke vektoppgangen hennes selv (Noe vi egentlig har hatt fokus på helt siden den dårlige vektoppgangen begynte)

Så mitt spørsmål er da: er det noen her inne som har hatt samme problem, eventuelt har noen tips til hva vi kan gi henne av mat?

Nå spiser hun dette i løpet av en dag:

Frokost: ca 1 brødskive med leverpostei eller syltetøy + mme

Lunch: Samme som over

Banan/fruktpure som mellommåltid + mme

Middag: hjemmelaget middag eventuelt et ferdigglass med middag+ vann eller mme

Kveldsmat: Grøt + mme

Hun får mat til hun viser at hun er mett, og vi bruker laaaaang tid på hvert måltid for å forsikre oss om at hun virkelig ikke vil ha mere... Virker som hun er ganske småspist...

Det eneste pålegget hun spiser til nå er leverpostei eller jordbærsyltetøy.

Må også legge til at hun er veeeeldig aktiv, er ikke i ro et sekund:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ekstra høy kaloritetthet i det hun spiser er clouet her. Knerten min ligger godt nedenfor 2,5 percentilen, så vi pøser på med kalorier. Har snakka med ernæringsfysiolog og, i forbindelse med mr mini.

Grøtmåltider: Om du bruker kjøpagrøt, bland med mme, selv om det står vann. Ha på smørøye eller en ts god olje.

Brødmåltider: Baker du brød selv? Bak med melk heller enn vann. Ha og smør på skiva under leverposteien. Kanskje hun liker egg? Eggeplomme er godt likt her i gården, mange kalorier:)

Middag: Ekstra olje!! Og velg kaloririke matvarer. 5 g rapsolje øker retten med ca 45 kalorier. Start forsiktig med oljen og smøret. Her ble jeg overivrig og det medførte en del gulpings. Nå har jeg moderert meg og det går som smurt;)

Når hun spiser grøt, hvor mye får du i henne? Noen mulighet for å bytte ut ett av brødmåltidene med grøt om hun spiser godt med grøt? Om man blander grøten med mme og tilsetter smør/olje blir en porsjon av det fort flere kalorier enn ei skive med leverpostei. Jeg får ofte til å lure inn ei skje med grøt her og der mens knerten spiser brød selv.

Mellommåltid: Gi mer av banan, avocado og slike kaloririke frukter, mindre av f.eks appelsin, pære osv. Skal selvfølgelig ikke bli helt ensformig fordi.

Håper du fikk noen tips i alle fall, lykke til!

Skrevet

Takk for svar:) Fikk mange tips! Syns helsesøsteren har gitt oss veldig lite veiledning i hva vi kan gjøre, så alle tipsene dine kom godt med:) Skal prøve å se om hun legger litt mer på seg nå frem til vi skal til barnelegen på sykehuset! Kan iallefall ikke gi flere måltider enn jeg allerede gjør, det resulterer bare i at hun spiser mye mindre til hvert måltid. Så da er nok clouet å gjøre måltidene mer kaloririke ja:) Har jo tenkt det samme selv, bare ikke funnet ut hvordan jeg skulle gjøre det. Tusen takk for tips termine:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...