Gå til innhold

Forandringer i underlivet (beklager detaljer)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid 35+3. Har slitt med veldig hard avføring de siste ukene. Uansett hvor lenge jeg sitter og hardt jeg presser får jeg ingenting ut. Har måttet pirke ut alt med fingrene. I skjedeåpningen ser jeg en stor klump som jeg ikke har lagt merke til før. Noen som vet hva det er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis klumpen er inne i selve skjedeåpningen kan det vel kanskje være snakk om fremfall av livmor eller eventuelt bakre eller fremre skjedevegg. Søk på livmorfremfall, rectocele eller cystocele for å lese mer om dette, men ikke la deg skremme av alle foruminnleggene du kommer over.. høres ikke behagelig ut, håper det bedrer seg for deg. Har du prøvd linfrø, svisker ol for å få fart på magen? Evt Duphalac som du får kjøpt på apoteket, det drikkes regelmessig for å løse opp litt og er ikke skadelig for gravide.

Skrevet

Høres ut som fremfall av bakre skjedevegg (rectocele). Kan enkelt rettes opp med operasjon om nødvendig etter fødselen. Snakk med en gyn om dette.

Skrevet

Det er fremfall av bakre vegg, jeg har det selv og venter på operasjon. Hvis du presser på kulen via skjeden når du har avføring, får du kanskje tømt tarmen uten å måtte pirke det ut med fingrene. Kjøp frukt og fiber på helsekost eller apotek for å holde avføringen myk (sjekk med lege om det kan brukes av gravide).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...