Mrs. Fix It- stor+liten Skrevet 11. september 2009 #1 Skrevet 11. september 2009 snuppa mi er 9 mnd nå å har sån "skal spise selv" opplegg så vi får ikke mate hun, kanskje en skje eller to, men ikke mer. så frokost lunsj og kvleds går fint, da får hun skive, men middag. what to do?? noen som har tips til hva en baby kan spise til middag med hendene? hun har fått pølse og pommes frittes eller pizza, men er ikke direkte sunt. så har hun bare 3 tenner(4. på vei) så er ikke alt som er like lett å tygge heller.
Lemonia Skrevet 11. september 2009 #2 Skrevet 11. september 2009 Man skal unngå (eller være _svært_ forsiktig med) salt fram til de er 1 år, så pølse, pommes frites og pizza (hvis den er kjøpt) er ikke ideelt, spesielt pølser inneholder jo store mengder salt. Jeg ville prøvd å lage mest mulig selv, siden alt av hel- og halvfabrikata inneholder veldig mye salt. De fleste grønnsaker kan jo skjæres i passe biter slik at hun kan spise selv, f.eks. cherrytomater, avocado, agurk, paprika, kokt gulrot, brokkoli, blomkål osv. Lag f.eks. hjemmelagede kjøttboller eller server mørt okse- eller svinekjøtt (slik at det er lett å tygge), kyllingfilet eller fisk i passe biter. Pastaskruer er lett å holde selv, det samme med kokte poteter i biter, eller f.eks. ovnsbakte potetbåter. Det er mange muligheter. :-)
Itsrejk Skrevet 11. september 2009 #3 Skrevet 11. september 2009 Enig med Lemonia. Viktig å være forsiktig med salt. Ellers kan jo det meste spises med hendene, så lenge det ikke moses på forhånd. Småtten min er knappe åtte mnd, men får smake vår middag de fleste dagene, i tillegg til at han får sin egen middag litt tidligere. Han koser seg stort med å putte potetbiter, gulrotbiter, agurkbiter, pastaskruer osv i munnen. Hvis maten vi spiser inneholder salt får han bare smake bittebittelitt, og så får han kose seg med brødbiter ved bordet. Han er ganske ukritisk ennå, heldigvis...hehe... Men i din situasjon ser jeg får meg det kan gå an å bruke babyens nye vaner som inspirasjon til å lage helsebringende og lettspiste middager til hele familien. Er vel snart i den situasjonen, vi også. Mye sunt og godt som er lett å lage. Det meste kan feks kuttes i biter, legges i felles ildfast form og stekes i ovnen med litt olje. Da tar grønnsakene (og feks fisk eller kjøtt) smak av hverandre, og du har nydelige retter på en-to-tre, og minimalt med oppvask. Dere voksne kan jo salte middagen i ettertid hvis dere ønsker. God middag
FruTB Skrevet 11. september 2009 #4 Skrevet 11. september 2009 Hei! Dette spiser Bo til middag og/eller lunsj, i varierte sammensetninger: -fullkornsmakaroni -kyllingboller (kyllingfilet, urter, pepper og vann i foodprofessoren) -kjøttboller (samme som over, men kyllingfilet er erstattet av svin/okse ytrefilet) -kokte grønnsaker (gulrot, potet, brokoli, kålrot, pastinakk, søtpotet, sellerirot) i terninger Vi prøver å ha mest mulig barnevennlige middager, noe vi i grunn ikke er vant med - men vi begynner å komme oss Er jo så mye de ikke skal ha enda, men jeg har begynt å gi litt i bittesmå mengder (salt, egg, fisk, osv) - er jo bare noen uker til han er ett år og "alt" er lov.
Mrs. Fix It- stor+liten Skrevet 14. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 14. september 2009 takk for gode tips=) skal prøve dette så får vi se om hun spiser det. er også det at jeg har begynt i jobb igjen å atm er 3 av 5 syke så jeg jobber ganske mye, da altså fra 12-19, med en pause fra 14.30-15.30 for å hente snuppa i bhg, å da har jeg jo ikke allverden tid til å lage supergod middag, men kan lage litt å fryse(når vi får oss større frys=)) de dagene jeg har fri=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå