Gå til innhold

Hvordan takler en snart 12 år gammel katt å gå drektig og å få kattunger?

Anbefalte innlegg

Hadde det vært meg og det bare hadde vært venner eller naboer av meg - så ville jeg gitt de huden full av kjeft fordi de ikke tar ansvar.

DETTE er ansvarsfraskrivelse av en katt.

Og jeg tenker på de siste timene...

Jeg får vondt i meg av å vite at katten kanskje lider.

Jeg hadde ringt dyrlege, fått vite hva som kan skje - og sagt det videre. Hadde jeg ikke fått gjennomslag ville jeg hentet katten.

Dyr skal ikke lide.

Hvis den stakkars katten har veer og har flere kattunger der inne (som jeg ikke vet) så burde hun vært sjekket for lengst.

Jeg har vært uten nett siden siste innlegg og straks jeg fikk nettet tilbake gikk jeg rett inn på dette innlegget igjen.

Har tenkt på den stakkars katten i hele dag.. =(

Fortsetter under...

Men i følge svigermor så virker katten i fin form nå. Har ikke lyst til å gjøre meg uvenn med min svoger sålenge katten virker i fin form, men mannen min skal ringe etterpå og høre hvordan det er med henne. Hadde hun hatt veer ennå hadde det jo vært en annen sak, men i følge svigermor var hun i fin form..

Jeg snakket nettopp med søsteren min som er utdannet dyrepleier, og hun sa at du absolutt burde få sjekket den katta.

Katter takler smerter veldig bra, går bare og venter på å få veer - men takler dette bra. Så at kattemor er i fin form, vet man ikke når man ikke vet om det er flere igjen. Når du skriver tidl idag: "Katten fikk en dødfødt kattunge som var stor og er fortsatt i fødsel" - så lyser varsellysene hos meg.

Jeg hadde gitt beng i forholdet til svoger, om katten ikke overlever.

Og jeg går så langt å si at du har dette på samvittigheten din om du ikke tar ansvar.

Virkelig!

Såklart, det er MULIG at det bare er EN kattunge der inne og at den har kommet ut - men så lenge man ikke VET, pga at det ikke er blitt foretatt en sjekk bør man ikke gå og vente.

Det koster ikke mye penger å sjekke, og det er UANSVARLIG å ikke sjekke.

Kattemor overlever ikke lenge, før den gir opp. Og da legger hun seg ned og dør.

HVIS det er flere og fødselen har stoppet opp med en unge som sitter fast.

Nå er jeg både provosert og lei meg og mener hvert ord uten å beklage meg for at jeg er krass.

Jeg hadde tatt med katten til dyrlege IGÅR.

Men er det slik at alle katter som går drektige og føder tas til dyrlege? For når jeg bodde hjemme og kattene våre fikk kattunger kan jeg ikke huske at vi dro til dyrlegen.. Jeg regnet med at hun fremdeles var i fødsel siden hun bare hadde fått en kattunge, men så sa svigermor at hun var i fin form og at hun hadde vært en tur ute også. Det har ikke vært min katt på 10 år så syns det er hans ansvar å ta den til dyrlege hvis den trenger det og det har han gjort hittil når det har vært noe. Men skal som sagt snakke med han.

Nei, hvis fødselen forløper som normalt må man ikke det.

Jeg tar i betraktning at katten er gammel, en dødfødt og når man tydeligvis ikke vet når veene var over - så er det usikkert.

Hvis katten har vært ute (som den absolutt _ikke_ skulle vært) så vet man ikke om det er kommet flere kattunger.

De fleste fødslene forløper normalt.

Allikevel sa søsteren min at det er uvanlig at det kun er ên kattunge ved ett kull.

Men, siden katten er gammel, kan det igjen stemme.

Jeg syns det er usikkerhetsmomenter hele veien som gjør at jeg ville fått dette sjekket. Man gambler ikke og håper på at det kun var en.

En tlf til dyrlegen og høre hva DE anbefaler å gjøre er alltid lurt.

Men er det slik at kattene kan bli drektige når de allerede er drektige? Slik at kattungene har forskjellig termin? Kanskje søsteren din har et svar på det. Skal gi beskjed til svoger at han burde ta en telefon til dyrlegen.

Annonse

Nei.

Det tviler jeg sterkt på.

Søsteren min er nok litt opptatt, fikk så vidt tak i henne istad.

La meg presistere at hun er er dyrepleier og ikke vetrinær. Vetrinær er lurest å ringe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...