Gå til innhold

dykke 4 meter når man er gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om jeg kan ta livredningsprøva selv om jeg er gravid? Er 3mnd på vei.

Skrevet

Egentlig ikke. Det er ikke anbefalt å drive med verken dykking, snorkling eller fridykking som gravid, men begrunnelsen er stort sett at man vet for lite om hvordan det eventuelt kan påvirke fosteret - ikke at det er bevist at det er farlig.

Skrevet

Det anbefales ikke at du gjør det. Det er en av de få aktivitetene en bør unngå når man er gravid. Har med trykk å gjøre, tror jeg. Leste det i boka "Barn i magen" av jordmor Siri:)

Skrevet

Da tar jeg ikke sjansen. Takk for svar!

Skrevet

Hei! Jeg skal ikke si hva du skal gjøre og ikke, men jeg tok livredningsprøven da jeg var ca 3,5 mnd på vei og det gikk helt fint. :-) skal ha nå om en uke og beibien er frisk og fin :-)

Skrevet

Jeg vet det ikke er anbefalt å dykke når man er gravid, men dette er snakk om apparatdykking, og ikke fridykking/snorkling! Dette skulle gå helt greit!

Og årsaken til at man ikke anbefaler apparatdykking er at man ikke vet hvordan eventuelt trykkfallsyke (dykkesyke) vil påvirke et foster. (Og dette er hovedsaklig en risiko ved dype dykk (18m+) eller lange dykk.) Men uansett, dette er jo farlig for mor også! Så det er jo nesten det samme som å si at mor må unngå å skade seg selv under svangerskapet...

Jeg fullførte et grottedykkingskurs i Mexico da jeg var 8 uker på vei. Lurte svært på om jeg skulle gjøre det eller ikke, men kom frem til at om vi diskuterte det med instruktøren og tok ekstra forhåndsregler for å være ekstra sikker på å unngå dykkesyke så skulle det ikke være noe problem (reise og kurs var allerede bestilt, og var planlagt at vi skulle bli gravide etter denne reisa.. men det ble ikke sånn..) Så da dykket vi kun i grunne grotter (maksdybde 12 meter) i tillegg til at jeg brukte luftblandling tilsatt ekstra oksygen, så det ble nok mer fjellklatring enn dykking på meg! Vet forresten også om flere andre kvinnelige dykkere som har dykket som gravide hvor alt har gått greit, og det finnes ingen tilfeller hvor noe har gått galt...

Uff, ble litt langt dette, men altså, ser overhodet ingen grunn til at du ikke skal ta livredningsprøva så lenge formen din ellers er bra!

Skrevet

Eventuelt se her:

http://www.ingentaconnect.com/content/apl/cjog/2006/00000026/00000006/art00005

Altså, det finnes ingen data som påviser at det er skadelig, og vil sannsynligvis aldri finnes slike data heller! Jeg tror den eneste "relevante" studien jeg har funnet på det var en utført på gravide sau og gris eller hund (husker ikke om det var gris eller hund...) hvor de utsatte dyrene for trykkfallsyke. Og det påviste skade på foster hos sau men ikke gris/hund... Men selvfølgelig, enhver lege vil anbefale gravide å ikke dykke for å være på den sikre siden, og selvfølgelig, ville ikke drevet med "ekstrem" fridykking av samme grunn som de nevner i helsenett her. Men i utgangspunktet er jo det han sier: Hvor farlig er det om man som gravid holder pusten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...