Gå til innhold

Den store UL-tråden!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har ikke vært på UL enda, men vurderer å bruke privat legesenter for å få det tidligere enn vanlig. Men, jeg orker ikke de innvendige UL'ene.

Er det noen som vet når man går fra innvendig til utvendig ul?

jeg har lyst til å ta UL for jeg har så stor mage at jeg mistenker tvillinger. (om det ikke er tvillinger, har jeg nesten et forklaringsproblem... )

Jeg har bestilt UL på privatklinikk og der fikk jeg beskjed om at det er vanlig å ta utvendig UL fra uke 11. Ofte venter de til uke 12 i tilfelde du egentlig er noen dager kortere enn ventet. Det beste er egentlig bare å ringe dit og spørre. Greit å legge frem sin situasjon samtidig. Da kan de anbefale en tid de kanskje synes er best for deg.

Jeg var på tidlig ultralyd i uke 7+6 ved en privat gynekologklinikk.

Skal inn til ny ultralyd når jeg er 13+2. Er også veldig spent på om det blir innvendig eller utvendig ul. Grunnen til så mange ultralyder er tre tidligere spontanaborter, så har behov for å vite at det står bra til der inne.

Jeg er visst veldig ny innen dette og prøver å få satt meg inn i alt, men forstår jeg rett hvis det er vanlig med innvendig ul så tidlig? Og at det ikke er noe en kan velge? Og er det lang ventetid på slikt?

Vi lurer på om vi har lyst til å ta en slik snart bare for å se om alt er som det skal, og det høres ut som det begynner å bli mer og mer vanlig med at en gjør det istedenfor å vente til uke 15-18 som legen min foreslo.

Annonse

Jeg var på tidlig UL om fredagen, fordi vi lurte på om det kunne være to der, også var vi usikkre på terminen. Jeg var 11+3 på vei (om fredagen) og det lille nurket (var bare 1 der) var 4,56 cm lang....

Var jeg mindre enn 12 uker måtte jeg nok ta en innvendig UL så gyno. men jeg slapp! Babyen lå så perfekt, at han klarte å måle med utvendig UL.

Så nå er det bare å vente i 6 uker, til ny UL for å se om det blir en gutt eller ei jente..... :-)

Var på UL i uke 8 for og finne ut at alt var som det skulle være, da jeg var helt symptomløs, og dypt nysgjærrig. Heldigvis var alt slik det skulle være, og den lange ferden begynte. På fredag var jeg på ordinær UL, og der sprellet og sparket en 19 cm lang guttebaby, som til mors og fars lettelse så frisk så frisk og rask ut.

For en fantastisk følelse:) :) :)

Det stemmer. Du har innvendig UL til ca uke 11/12, så utvendig. Grunnen til det er at du ikke ser noe særlig med utvendig UL før den tid.

Tidlig UL må gjøre privat hvis du ikke har veldig god grunn. Koster ca 700-1200 kr.

I Oslo kan du bl.a gjøre det på Volvat, Majorstuaklinikken, Oslo Akutten. Oslo City Legesenter etc.

Selv smugkikket jeg både i uke 6 og uke 12 sist. De fleste gjør det bare for å se om hjertet banker og alt står bra til.

Lykke til :-)

Var på ul i dag, er 12+1. Legen tok både innvendig og utvendig siden det er såpass tidlig. På innvendig så vi hjertebevegelser, at hjernen og nakkefolden så normale ut osv, med utvendig fikk vi bedre se hele babyen i profil. Helt fantastisk å se at alt var som det skulle være, og at babyen ser frisk og rask ut :)

Har lest endel innlegg fra folk som tar kun har fått utvendig ul tidlig i svangerskapet, og som bekymrer seg fordi legen ikke ser så mye. Legen jeg var hos idag sa at man ser ting mye tydeligere med innvendig, så sikkert lurt å gå for det de første ukene..

Lykke til!

Støtter opp om det "aprilmamma 2010" skriver. Det er forskjell på hva en kan se ved innvendig og utvendig ul. Jeg hadde innvendig ul i både uke 8 og 12 med førstemann. Nå har jeg vært på utvendig i uke 9. Kunne fint se hjertet som slo, men ser at bildene er mindre detaljerte enn ved innvendig.

Jeg har hatt tidlige ul i begge mine svangerskap, ettersom jeg hadde en missed abortion i uke 12 for noen år siden. Var kjempedårlig, kvalm, sykemeldt, hadde til og med begynt å få litt mage (sikkert fordi jeg spiste hele tiden for å holde kvalmen nede og dermed la på meg 4 kilo) men så viste det seg at jeg antakelig hadde abortert i uke 5-6. Det var bare fostersekken som tilsvarte uke 12 i størrelse. Verdien av tildlig ul er derfor veldig stor for meg.

Jeg var på tidlig ultralyd i dag. For en opplevelse :)

Jeg fikk ny termindato, den ble 7. april. Trodde jeg var 11+6 i dag, og at de 12 usikre var over i morgen. Men nå må jeg altså vente til mandag da jeg kun er 11+2, iiik. Men det gjør ikke noe siden jeg fikk se at alt så fint ut med barnet :)

Vi så ingenting på utvendig ultralyd, så da ble det innvendig og så lille gullet umiddelbart som lekte og koste seg der inne :)

Skulle vært tilbud til alle å få tidlig UL , det letter veldig på nervøsiteten :)

Annonse

Jeg hadde utvendig UL i uke 10. Det var ikke så mye å se, men vi fikk se to små hjerter som banker der inne :) Var litt av en overraskelse at det er tvillinger, men vi er veldig glade og fornøyde nå :)

Grunnen til at jeg fikk UL så tidlig var at jeg var veldig dårlig, og måtte legges inn på sykehuset for å få næring intravanøst.. Da sjekket de samtidig om allt var bra med de små :)

Hello, jeg er 12 uker og var på ultralyd i dag, men så bare den lille i noen få sekunder, så må tilbake for å sjekke neseben og nakkefold om noen dager. Men det lille vi så var veldig gøy, armer og ben som sprelte:)Så nå satser vi på at alt er bra når vi skal tilbake slik at vi kan fortelle nyheten til verden:)

Mange takk for svar angående spørsmålet om invendig eller utvendig ul. Jeg hadde ikke hørt om dette før, og kjæresten min som hadde så lyst til å bli med på første ul vurderer nå å kanskje vente til neste; tror han syntes dette blir litt for intimt! :-)

Jeg har bestilt innvendig ul til tirsdag og da er jeg ca 10 og en halv uke, er veldig spent samtidig som jeg gleder meg.

var på ul i uke 6, 9 og skal nå i uke 15, så det blir siste før ordinær ul på sykehuset=)

grunnen har vært forhisorie med 3 sa og 1 ma... + at jeg hadde en blødning i uke 9... den skyldtes at den ene tvillingen forlot "rede", så det var litt trist... men vi er overlykkelig over å få en iallefall:)

Med lillegutt var jeg i uke 8, 18, og 3d i uke 25 + i uke 40+5 tror jeg det var, for å estimere vekten hans...

I forhold til en fødsel er innvendig ul ingenting mtp intimitet ;-) Mannen blir plassert bak, slik at han slipper å se de intime detaljene. Jeg har hatt to tidlige ul'er denne gangen, har mistet et par ganger tidligere. Min mann har vært med på det som er, og det har vært suveren støtte for oss begge at begge var der både når det er gode og ikke så gode nyheter. Min kjære syntes det var fantastisk å se hjertet slå, og han fikk et mer konkret forhold til det hele, de kjenner det jo ikke på kroppen slik som vi gjør. Bare et lite innspill fra meg.

Lykke til på tirsdag!

Da har jeg vært på ul jeg også, og det var mye større enn jeg trodde det ville bli. Jeg er ikke veldig glad i gyn. undersøkelse til vanlig og var litt nervøs, og så snudde hun skjermen mot meg og alle slike tanker forsvant! Det var helt utrolig å se den lille "svømme" rundt, og det var en veldig aktiv liten skapning. :-) Jeg fikk også høre hjertelyder.

Kjæresten min hadde ikke lyst til å bli med inn på selve undersøkelsen selv om jeg fortalte ham dette, men han spurte pent om jeg kunne ta med noen bilder til ham :-) Han har veldig lyst til å bli med inn når vi skal ha vår ordinære ul, og da vil vi forhåpentligvis få litt bedre tid, hun var veldig rask hun jeg var hos nå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...