Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er fryktelig usikker nå.. Kanskje noen her har erfaringer som kan hjelpe meg?

Jeg er ei jente på 26 år som har jobbet i blomsterbutikk i 7 1/2 år. Jeg har jobbet meg oppover fra ekstrahjelp til nestleder. Har vært plaget med eksem og sprekker på hendene i flere år, og det blir bare verre og verre. Jeg har aldri vært sykemeldt for dette, men har presset meg på jobb for å ikke være en byrde for de andre. Det har gått greit, men nå gidder jeg ikke lenger.

Hudlege på sykehuset har sendt inn melding om yrkessykdom til arbeidstilsynet, og jeg har avtalt med fastlegen min at jeg skal sykemelde meg i løpet av høsten, når plagene mine blir verre igjen.

Det jeg ønsker mest av alt er å få innvilget yrkesrettet atføring og starte omskolering. Jeg vet at dette er vanskelig å få innvilget, og gruer meg til å starte prosessen.. Jeg er over den "grensen" NAV anser til å være "skolealder". Jeg er redd for at de skal plassere meg i en annen butikkjobb mot min vilje.

Det jeg lurer mest på er: Jeg planlegger å bli gravid. Hva skjer hvis jeg

1: Blir sykemeldt, deretter gravid. Får jeg permisjonspenger som vanlig? Og hva får jeg når jeg er ferdig med permisjonen? La oss si at jeg har brukt opp 9 mnd av sykemeldingstiden på 1 år. Går i permisjon i 1 år, og at det er noen måneder igjen til jeg kan begynne på skole, pga av at skolen ikke starter før f.eks august. Fortsetter man da på sykemeldingen i 3 mnd til (for å "fylle opp" 1 år) eller går man da på atføring/rehabiliteringspenger?

2: Jeg rekker å få innvilget yrkesrettet atføring før jeg blir gravid, og må ta pause i atføringstiltaket (skole eller annet arbeid) for å gå ut i permisjon. Hva får jeg da i permisjonspenger? Er rehabiliteringspengene grunnlaget (ca 65 % av full lønn) for permisjonpengene?

Synes det er skikkelig skummelt dette her. Som de fleste andre har jeg huslån, billån, samboer og 1 barn fra før. Jeg vil jo ikke risikere at vi går konkurs heller :)

Noen som har råd??

• 4 uker senere...

Fortsetter under...

rehablitieringspenger og attføringspenger gir ikke grunnlag for å foreldrepermisjon.

Om jeg hadde vært deg, så hadde jeg blitt gravid, sykmeldt meg etter at jeg var over den trygge perioden, vært sykmeldt ut sv skapet, fordi sykepenger gir grunnlag for permisjonspenger. Etter endt permisjon ville jeg fullført søknaden om attføringen, men husk å søke i god tid før siden det tar litt tid, evt så må du kanskje på rehabiliteringspenger mellom permisjon/attføringen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...