Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg snakket med kiropraktoren min og han sier at jeg skal ri så mye jeg vil så lenge jeg ikke setter meg på ryggen til Sindre igjen som holdt på å hyve meg av på tirdag. Men ridde jeg Vill Rose var det greit.

Også sier legen at hvis hans kone var gravid hadde han kommet til å sakt nei til henne pga faren for å bli kastet av.

Også kommer svigermor "jeg har hørt at det farligste du kan gjøre når du er gravid er å ri"

Så da er mitt spørsmål: Er det trygt å ri som gravid hvis man ser bort ifra farene ved å ramle av eller sparket under oppsaling av en hest?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke se at det skal være noen fare hvis du ser bort i fra å falle av eller bli sparket.

Jeg rei en god stund ut i mitt første svangerskap, men pga veldig heit hest, følte jeg at det var best å gi seg etterhvert. Det kommer jo litt ann på hvor mye du stoler på hesten din?

Vet om mange som har ridd helt frem til fødsel nærmest, mens andre har valgt å ikke ri fra positiv test.

Men har ikke hørt om at noen har fått beskjed om at det er skadelig å ri fra sine leger ihvertfall. Ikke i problemfrie sv.skap ihvertfall.

Skrevet

Jeg bestemte meg for å begynne å ri igjen 2uker før jeg fant ut at jeg er gravid. Å jeg har ikke rid på 7år så jeg har ikke egen hest. Jeg vil ri fordi jeg sliter så mye med ryggen og riding er kjempe bra for ryggen min. Vill Rose er jo en 19år gamel hoppe på ca 1.40 manke høyde og snill som et lam men litt sta. Jeg ridde henne faktisk for 7år siden også, å hun var altid snill:)

Skrevet

Hmm, ja jeg hadde en 6 år gammel fullblods-så ser det er visse forskjeller ;) He he! Ridingen hjalp veldig på hoftene mine, så riding tror jeg hjelper på så mangt.

Kan jo hende det vil hjelpe deg gjennom svangerskapet - det tar jo på ryggen... Og riding styrker jo ryggen.

Hvis det hadde vært meg ville jeg prøvd meg litt frem og sett hvor komfertabel jeg var. Siden legen ha sagt ok, så ville jeg hørt på han og ikke alle andre som synser?

Skrevet

Ridning er sunt for kroppen mener nå jeg da :)

Har selv ridd på min 5år gamle fullblods fram til uke 15 og dette har gått supert :) Nå er jeg veldig trygg på henne og faller ikke av, så derfor valgte jeg å fortsette å ri :) Grunnen til at jeg ikke rir nå, er fordi hun ble solgt for en uke siden :(

Så så lenge du rir på en hest du føler du kan være trygg på, så hadde jeg ikke bekymret meg for ridningen :)

Skrevet

Bra at ikke alle har et sånn hysteri om faren for å dette av.

Før jeg ble gravid var det ingen som brydde seg om hva jeg gjorde, men nå bryr ALLE seg om hva jeg gjør:( Kroppen min er plutselig ikke min lengere følest det ut som, fordi det er en annens barn inni der ikke bare mitt, og noens barnebarn. Men kroppen er jo MIN!!! (litt hormoner som kommer ut)

Skrevet

jer rir,er bare 9 uker.kommer til å ri en stund til..

Skrevet

jeg har gitt meg, men det er pga bekkenplager og det ble verre av å ri (har testet) og ikke pga faren for å falle av. Greit å styre unna mye nedsittende trav, og ikke hoppe har jeg hørt, ellers skal det være bra. Savner det ganske masse allerede...

Skrevet

Jeg har satt en forrytter på hoppa mi. Det gjorde jeg så fort jeg fant ut at at jeg var gravid. Jeg har bare ridd i et år, og hoppa mi er litt heit og tullete til tider, så jeg vurderte faren for å falle av for stor til at jeg tok sjansen.

jeg har forsøkt i et år å bli gravid i tillegg, og jeg vil ikke ta den risikoen med å skade meg og foster under et fall. Dersom hesten min hadde vært en lat fjording eller noe lignende hadde jeg fortsatt så lenge kroppen orket det!!

Nå er jeg bare å koser med henne hver dag og går på leieturer bare for å være med henne litt. Må si jeg savner å ri nå ja, men tørr ikke....

• 2 uker senere...
Skrevet

Heisann hestejenter! Så kjekt å se at det er flere av oss!!

Jeg har selv ridd nesten helt til fødsel i begg emine svangerskap. Ikke så ofte og så mye (grunnet oppkast, ikke noe annet)men litt innimellom når formen tillot det.

Jeg vil ikke anbefale noen å begynne å ri når de er gravide, men bruker man sunn fornuft og har grunnleggende ferdigheter og en normal hest ser jeg ikke problemet.. Siste gangen jeg red var 3 uker før fødsel. Gikk helt fint men var noe fremtung så sitsen var ikke akkurat noe å vise frem. Red igjen 3 uker etter fødsel og er nå i full sving igjen 3 mndr etter.

Må bare legge til at jeg har fått god hjelp av ridingen for å holde bekken og ryggproblemer i sjakk under graviditeten.

Lykke til jenter!

Skrevet

glemte å skrive at om du har mye kynnere er det kanskje ikke så lurt å ri så mye...De blir myyye verre etter en halvtime på hesteryggen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...