Gå til innhold

Barnefordeling, hjelp meg med litt tilbakemeldinger om hva dere tror

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har en sak som jeg bare ønsker deres tanker rundt..

For 15 måneder siden flyttet jeg fra samboeren min med min da to år gamle datter.

Ca 1 mnd før jeg flyttet skrev han under på at han gav

fra seg foreldreansvaret. Jeg diskuterte for at jeg hadde oppdratt henne de to første årene og ville ha den kontrollen og med sikkert at hun kom til å ha det bra. Han sa seg enig i at han visste hun ville ha det bra med meg og at han stolte på meg.

Vi møttes til mekling ca 1 måned etterpå.

Der kom mekleren inn på foreldreansvaret. X-samboeren svarte at jeg hadde ansvaret og han under "tvang" hadde fått han til å signer. Han brukte begrunnelsen at han orka ikke gnålet mitt rundt det...

Ellers på det møtet var han helt enig i at hun skulle bo hos meg og at han skulle ha vanlig samvær.

Begge signerer avtalen på meklingen og enige. Bortsett fra at jeg ikke ville gi han foreldre ansvaret tilbake. Og dette skulle han ha tilbake.

Jeg uttalte meg da at jeg skulle vurdere det om et år hvis han fulgte opp samværet sitt.

Ferdige med meklingen kom det opp diskusjoner om barnebidrag. Han truet meg med å gå til retten hvis jeg søkte fullt bidrag fra han. Sa meg villig til at han skulle betale 1000 kr i bidrag i mnd. Han har en godt betalt jobb, og slipper helt klart lett unna.

Men hver gang penger blir nevnt kommer trusselen om å ville ha henne 50/50 og foreldreansvaret tilbake. Dette begynner bli en psykisk slitsom sak for meg... Lei truslene.

I løpet av året etterpå har han hatt 3 forskjellige damer i hus, 2 av de ikke veldig seriøse men påstår at det siste nå er seriøst. De har nå vært sammen i 3-4 mnd kanskje.

Året etter hadde gått og jeg sa nei til at han fikk foreldreansvaret tilbake. Det fordi hans beste venn fortalte de sloss og kranglet. Og det var den tredje dama hans på et år. Han ble sur og nye trusler kom...

Ytteligere 3 mnd har gått og da jeg ymtet frem om at han skulle øke bidraget sitt kom truslene på nytt. Han skulle ha foreldreansvaret og 50/50 omsorg.

Det hører med til historien at han har fått tilbud om når som helst få lov til å se datteren sin uten å benytte seg av det.

Han har blitt informert om hver minste ting dattera gjør på fritiden, alt fra skiløp, turn. Alle legebesøk, tannlege og foreldremøter. Alt men har aldri engasjert seg. Til og med hans foreldre har fått tilbud om å se henne når som helst. Men det har skjedd en gang på ett år.

De hadde en ordning i barnehagen med to eksemplarer av alle papirer, men han tok de ikke med seg engang.

Samværet ellers har gått smertefritt, ingen problemer med å følge opp det han har hatt, og bytter ofte helger uten problemer.. Alt har fungert bra...

Nå truer han med rettsak og mekling...

Hva tror dere kommer til å skje under en ny mekling? Eller hva mener dere egentlig om denne saken?

Trenger et objektivt syn på det?

Håper dere vil svare..

Bekymret mor

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk om bidrag gjennom NAV, og så får han forholde seg til det slik han vil.

Han kommer ingen vei likevel. Så la ham ta det til retten, du. Slapp av. Å begrunne at en vil ha hovedomsorgen pga bidraget, er en dårlig sak;) Siden du har hatt hovedomsorgen hele veien, også mens dere bodde sammen, taler for ingen endring. Muuuulig han kan klare å få litt mer samvær, men det kommer an på barnets personlighet, alder, og hvor nær dere bor hverandre. En rett kan ikke dømme 50/50. Hovedomsorgen får han nok ikke, for du er nok skikket så det holder OG det er du som har hatt hovedomsorgen til nå. I tillegg så saboterer du ikke samvær, men oppmuntrer til dette.

Ellers så er han ikke den første som truer med dette pga bidrag, og han blir nok ikke den siste heller;)

Skrevet

Vet ikke helt hva du vil høre jeg, men skjønner godt at dette er trasig.

For det første så har du historikken hans med partnerskifter og slossing, det taler imot at han får omsorgen.

At han ikke engasjerer seg og ikke engang henter papirene i barnehagen, taler også sitt tydelige språk.

Jeg tror ikke du har noe å frykte. Men hvis du ønsker å unngå dette styret, hvorfor ikke la han slippe unna med 1000 lappen? Da slipper du jo å trues med 50-50 og det der.

Som et motsvar til hans argument om 50-50, så kan du jo fortelle han at om han har ungen halve tida, så blir det for han å betale halvparten av alle utgiftene (barnehage, klær, aktiviteter, reiser, etc)

Det blir mye dyrere for han enn å øke bidraget litt, slik at ikke du får nesten hele den økonomiske byrden alene.

Det kan være lurt å ta en ny runde med frivillig mekling for å se om dere kan komme til enighet uten trusler?

Lykke til...

Skrevet

Hun er nå 3 1/2 år. Vi bor 3 km unna hverandre.

Hun takler bruddet helt fantastisk bra.. Hun virker ikke som å bry seg, og er postiv til oss begge.

Men hun prater aldri om han hjemme hos meg og spør ikke om han eller etter han. Virker som om hun synes det er greit å være borte litt å deretter komme hjem igjen..

Men hun er skikkelig mamma dalt.

Men det ville vært helt utrolig om han fikk mer ansvar når han ikke vil bruke mulighetene som han allerede har. Han har fri tilgang mer eller mindre.. Jeg er selv skilsmisse barn, og vil at hun skal lære faren sin å kjenne selv. Har oppmuntret henne til hvert samvær og den nye dama hans.

Jeg skal ikke påvirke henne til noe negativt om han... Jeg tror ikke på den slags drittslenging.

Skrevet

Selv hadde jeg gladelig BETALT penger for å ha sønnen min mer hos meg.. vi har 50/50 deling og dermed ingen bidrag hit og dit. Men HVIS jeg hadde hatt sønnen min mer eller mindre på heltid så hadde det ikke falt meg inn å kreve bidrag for dette... Et barn koster da ikke foreldrene mer enn 2000,- i måneden heller (foruten barnehageplass da, og det er etter min mening den som har hovedomsorgen som skal betale) for du mottar da 1000,- i bidrag og barnetrygd i tillegg , muligens også dobbel barnetrygd?

Skrevet

Alle sier han slipper for billig unna. Søkte bolig lån i banken, de fikk hjerte i halsen og sa han slipper billig unna.. Alle sier det. Og det kommer min økonomi til gode at han betaler litt mer. Og jeg har ikke nevt noe beløp for han, men bare at han kunne vurdere det...

Han tjener godt nok...

Og i en evt mekling ønsker jeg helst slippe bruke utsagn fra vennen hans og andre om hans forhold... Syns det blir drittslenging...

Jeg er alt for snill med han..... Og det er irriterende at han skal få vinne med å gjøre meg usikker på truslene han gir meg...

Skrevet

Mye mulig du har rett.. Kanskje jeg burde holde kjeft å la han slippe unna med 1000 kr. Barnehagen betaler jeg, og ja, får utbetalt dobbelt barnetrygd.

Men om jeg er enig i at han skal slippe unna å betale penger med trusler om at han skal ha omsorgen selv.. Da handler han ut fra økonomi og penger og ikke ønsket om å se henne mer..

Kanskje han bare skal slippe unna mer i bidrag. Men han vil fortsette å bruke truslene om ansvar og samvær så fort det vil være noe han er misornøyd med. Skal jeg føye meg alltid da...

Skrevet

Jeg har ikke krevd bidrag for min datter, som nå er 4 år. Jeg synes rett og slett det er urettferdig at far skal betale til meg. Han er nødt til å ha en ordentlig plass å bo når han har henne, han er nødt til å ha leker, utstyr og litt klær (ikke uteklær og sko) til henne når hun er der. Jeg får dobbel barnetrygd, i tillegg fikk jeg en lang periode overgangsstønad. Nei, jeg krever ingenting av han. Vil klare meg selv, og er faktisk stolt av det!

Skrevet

Slutt med å føye ham. Han ser det virker HVER eneste gang, og derfor vil det ikke stoppe. DU må stoppe ham ved å ikke la deg påvirke.

Så tar du det som evt kommer NÅR og OM det kommer. Jeg tror nemlig dette er tomme trusler som han til nå har sett virker til sin fordel.

Skrevet

Til NN 21:26:

Du er dumsnill. Men tror du er stolt og klarer deg selv. Mulig det, men det er BARNETS penger du nekter å ta imot. Det er ikke et bidrag til deg. Det er til barnet.

Skrevet

Ja, huff burde stå imot.

Bare redd hvilke konsekvenser jeg får om han faktisk tar dette videre...

Skrevet

Nei, du har nok rett; det er nok bedre i det lange løp å tåle slike trusler, og konstant gå å være bekymret. Og å la ham styre deg ved å true hver gang han ikke er helt fornøyd. Og å ha mindre penger til barnet pga dette. Sikkert best det, sant?

Han vinner ingen rettssak, og han får nok råd på meklingen i forkant om å roe seg. En rettsak er dyr for begge parter. Tror du virkelig han er interessert i hovedomsorgen? VIRKELIG? Vil han ha barnet hver dag? Tror ikke det, du. Ikke slik du har forklart at han lever. Og da går han ikke videre med dette. Han vil ha pose og sekk og hele kaken som han spiser selv; ha barnet når det passer i mindre doser, ha sin frihet i tillegg, slippe utgifter og ikke minst slippe bidrag i tillegg.

Skrevet

Synes eldig synd på barn som må ha 50/50 fordeling..

Skrevet

Jeg tror han truer med dette for å slippe unna.. Jeg tror virkelig ikke at han ønsker samværet med henne. Og om han sier han gjør det, så er det for å iriitere meg eller såre meg med truslene om å ta henne fra meg..

Jeg vet han liker friheten sin som han har fått... Og det bekrefter han jo når han ikke vil se henne utenfor samværet.

Han vil nok ikke ha oppdragelses rolle for det er ikke mange regler der..

Samboeren hans har en søster på 2 år, Hver gang hun er der i helgene er denne 2 årlingen der også. For det er lettere at de kan leke med hverandre enn at de to må passe på en hele tiden og underholde henne..

Vet ikke, jeg tror jo bare at det er jeg som er negativ til det. Og lar tvilen gå han tilgode at det ikke er grunnen.

Vil bare høre at jeg kanskje har gode argumenter hvis dette ender opp i mekling...

Skrevet

Hvis han krever felles foreldreansvar, så får han det. Det er svært få menn som ikke får felles foreldreansvar hvis de selv ønsker det. Ikke skjønner jeg hvorfor du vil nekte ham heller. Foreldreansvar og daglig omsorg er jo to temmelig atskilte ting. Med felles foreldreansvar kan du ikke ta vesentlige avgjørelser på vegne av barnet ditt uten hans samtykke (søke om pass, bytte til alternativ skole...)

Du må bestemme deg for om du synes bidraget er stort nok og prøve å se bort fra trusselen om at hvis han må betale mer, så krever han mer samvær. Jeg tror ikke han kommer til å kreve mer samvær når det kommer til stykke, men den sjansen må du eventuelt bare ta.

Skrevet

Ja stakkars barn som får se begge foreldrene sine like mye. Må være grusomt....

Skrevet

Jeg vet at hvis han går for felles foreldreansvar så får han det, og vet at så lenge hun har fast bosted hos meg og at jeg har omsorgen spiller foreldreansvaret ingen rolle.

Men det handler mer om at i 3 1/2 år har han aldri brydd seg nevneverdig om henne. Ikke fulgt opp på noen plan, jeg har ordnet alt og gjør det fremdeles. Han blir, selv om vi bor hver for oss, opplyst om alt. Han får vite alt som skjer. Lege, barnehage osv.

Foreldreansvaret gir han rett til tilgang til info ra barnehage blant annet, men han har ikke engasjert seg.

Hvorfor gi det tilbake når han oppriktig ikke er engasjert i det å ha det? Eneste grunn er for å terge meg med det. ?

Ting har gått knirkefritt frem til temaet penger kommer opp.

Han gjør ikke ting med interesse i barnet sitt, men mot meg..

Jeg vet at foreldreansvaret handler om skole, religion, flytting ut av landet, pass osv...

Men jeg har INGEN ønsker om å gjøre dette mot han. Og det har jeg sagt fra dag en..!

Og vet jeg må dele ansvaret hvis det kommer opp... Men da kan han da i det minste gjøre det av riktig grunn....

Skrevet

Jeg mener bare at små barn kanskje ikke burde ha 50/50.

Og dette er en fin løsning om det er i begges interesse... Men når den ene parten gjøre det fordi han skal irritere er du vel enig i at det er feil..

Han har jo alle muligheter til å se henne mer... Men ønsker det ikke..

Er det da riktig med 50/50? Nei, det syns ikke jeg...

Skrevet

Han får levert en bag med klær hver gang hun er der.

Jeg kjøper alt av klær. Han hadde en periode litt klær der men det endte med at 2-delte sett manglet en bukse eller en genser....

Da var det bedre at han heller sendte med tilbake alle møkkete klær heller og at jeg vaska det...

Har ikke fått tildelt overgangsstønad, for tjente for godt.

Men jeg greier meg selv, og han har til og med fått tilbud om å betale bidraget rett på hennes bankkonto og ikke til meg...

Og alt av utstyr hun har der har stått igjen da jeg flytta. Jeg kjøpte alt nytt da jeg fikk leilighet.. Tok ikke med noe derfra nesten..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...